تداوم حمایت حقوقی‌ها در هفته منفی بورس

گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: بازار سهام در حالی معاملات هفته گذشته را با افت ۴/ ۰ درصدی به پایان رساند که همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها در بسیاری از نمادها بود. بر این اساس طی معاملات هفته گذشته حقوقی‌ها طبق روال هفته ماقبل آن باز هم حضوری فعال داشتند به‌طوری که در تمامی روزهای هفته مذکور شاهد تغییر مالکیت به نفع این معامله‌گران بودیم. بر این اساس در جریان معاملات هفته گذشته (شنبه تا چهار‌شنبه) بورس تهران تغییر مالکیتی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد تومان را به نفع معامله‌گران حقوقی به خود دید.در این راستا بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از عملکرد دو دسته بازیگران سهام در عمده نمادهای فعال در هفته گذشته نیز، تغییر مالکیت سهام را به نفع این معامله‌گران (حقوقی) نشان می‌دهد.

حضور پررنگ گنجینه آرمان

در هفته‌های اخیر صندوق گنجینه آرمان شهر از جمله حقوقی‌های فعال در سمت خرید سهام بوده است. در هفته گذشته نیز این صندوق همچنان خرید خود در برخی از شرکت‌های سهامی را ادامه داد. در این خصوص گنجینه آرمان بیش از ۴میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از شرکت بیمه البرز را خریداری کرده است. این صندوق همچنین در سمت خرید «کروی» نیز حضور فعالی داشت، به‌طوری که این شرکت بیش از ۲۰ میلیون سهم از شرکت توسعه معادن روی ایران را طی معاملات هفته گذشته به پرتفوی خود افزوده است. این شرکت همچنین در فولاد هرمزگان جنوب نیز به‌عنوان خریدار حضور پیدا کرد. بر این اساس بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم از «هرمز» در هفته گذشته توسط صندوق گنجینه آرمان شهر خریداری شد.

رادین فروخت؛ رانا خرید

در عین حال یکی از نمادهای مورد توجه طی معاملات هفته گذشته «خساپا» بود که شاهد فروش یکی از معامله‌گران عمده خود یعنی سرمایه‌گذاری رادین است. بر این اساس توسعه سرمایه رادین جهت تسویه دیون به شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی رنا، در حال فروش سهام شرکت سایپا است به‌طوری که طی معاملات هفته گذشته (۲۴ تا ۲۷ مرداد) یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم شرکت سایپا از شرکت توسعه سرمایه رادین به سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا واگذار شده است. بر این اساس هفته گذشته سایپا شاهد تغییر مالکیت ۳۱ میلیون و ۳۵۹ هزار سهم به نفع معامله‌گران حقیقی بود.

تداوم خریدهای مدبران اقتصاد

شرکت مدبران اقتصاد نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در سمت خرید سهام در هفته گذشته همچون هفته ماقبل آن بود. بیش از ۹۹ درصد از مدبران اقتصاد به گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اختصاص دارد. مدبران اقتصاد در سمت خرید نمادهای «شگل»، «کرماشا»، «ثشاهد» و «پاسا» فعال بود. در حالی که حجم خرید این شرکت در شرکت‌های سهامی اندک بوده، اما به‌طور کلی در تمام روزهای معاملاتی به‌عنوان خریدار در سهام شرکت‌های مزبور حضور داشت. مدبران اقتصاد ۱۲ هزار سهم گلتاش، ۱۵۶ هزار سهم صنایع پتروشیمی کرمانشاه، ۹۵ هزار سهم سرمایه‌گذاری شاهد و ۱۲ هزار سهم ایران یاساتایر و رابر را خریداری کرده است. بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد سخت آژند نیز در هفته‌ای که گذشت جابه‌جایی بیش از ۳۳۴ هزار سهم را به نفع بازیگران حقیقی به ثبت رساند که حدود ۳ میلیون سهم آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به فروش رسید.

علاوه بر این طی معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون سهم بیمه سامان توسط معامله‌گران حقیقی و حقوقی مورد خریداری قرار گرفت که در مجموع تغییر مالکیتی به میزان ۴۸ هزار و ۱۷۳ سهم به نفع حقوقی‌ها به خود دید. در بحث تغییر سهام، سهامداران فعال این نماد نیز بانک سامان بود که روز چهارشنبه حدود ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم از بیمه سامان را خریداری کرد و پس از آن شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سامان و شرکت خدماتی و بازرگانی هراز کرمان به ترتیب ۱۵ میلیون و ۳۱۸ هزار سهم و ۱۵ میلیون و ۲۶۰ هزار سهم بیمه سامان را خریداری کردند. همچنین حقیقی‌ها نیز در این روز در مجموع بیش از ۳۵ میلیون سهم این نماد را خریداری کردند.

علاوه بر این آخرین روز کاری هفته گذشته با خریداری ۴۳میلیون و ۹۲۵ هزار سهم پخش البرز توسط شرکت سرمایه‌گذاری البرز به پایان رسید تا در مجموع تغییر مالکیتی به میزان ۱۲۱هزار و ۲۱۶ سهم به نفع معامله‌گران حقوقی ثبت شود. «فخاس» نیز در هفته گذشته در حالی حضور بیشتر بازیگران حقوقی را در صفوف خرید داشت که کمترین میزان فعالیت این بازیگران در روز چهارشنبه و با جابه‌جایی حدود ۱۵۳ هزار سهم به ثبت رسید. در مجموع در هفته گذشته حقوقی‌ها مالکیت حدود یک میلیون و ۳۰۶ هزار سهم را به نفع خود تغییر دادند.در همین زمینه و درخصوص تغییر سهام سهامداران فعال شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه بیش از یک میلیون و ۴۱۷ هزار سهم از این شرکت را خریداری کرد. آهنگری تراکتورسازی ایران نیز در روز چهارشنبه شاهد خرید بیش از ۵ میلیون از سهامش توسط شرکت توسعه و تامین شریف بود و شاهد تغییر مالکیتی به میزان ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار سهم به نفع حقوقی‌ها بود.

سهامداران عمده سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز در دو روز پایانی هفته گذشته، فعال ظاهر شدند. بر این اساس، سه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، شرکت لیزینگ صنعت و معدن و شرکت گروه کارخانجات صنعتی و معدنی ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم «وآتی» را خریداری کردند. در مجموع تغییر مالکیت سهام «وآتی» حدود ۱۲ میلیون سهم به نفع سهامداران حقوقی بود. هفته گذشته سرمایه‌گذاری غدیر نیز دو سهامدار فعال داشت. بر این اساس روز چهارشنبه صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح ۱۱میلیون سهم «وغدیر» را خریداری کرده و در مقابل ۱۰میلیون سهم آن نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا به فروش رفت. در مجموع هفته گذشته تغییر مالکیت سهام سرمایه‌گذاری غدیر به میزان ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار سهم به نفع معامله‌گران حقوقی ثبت شد. معادن منگنز ایران نیز روز شنبه و چهارشنبه شاهد فروش بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم خود توسط یک شخص حقیقی بود. ایران خودرو نیز با خرید ۲ میلیون و ۲۰۰هزار سهم خود توسط افراد حقیقی مواجه شد. همچنین طی معاملات هفته گذشته شاهد خرید پررنگ سرمایه‌گذاری سمند در «خودرو» بودیم. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری سمند ۶۲۰ هزار سهم ایران خودرو را خریداری کرد. در مجموع تغییر مالکیت سهام ایران خودرو به نفع معامله‌گران حقوقی و به میزان بیش از ۶ میلیون سهم بود.

ایران ترانسفو نیز در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت حدود ۶میلیون و ۵۲۰ هزار سهم را از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی به ثبت رساند. بر این اساس این نماد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد فعالیت بازیگران حقوقی بود، به‌طوری‌که شرکت صنعت و تجارت آداک بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «بترانس» را خریداری کردند و در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی حدود ۱۵ میلیون از سهام ایران ترانسفو را در روز چهارشنبه به فروش رساند. در مجموع هفته گذشته معامله‌گران حقوقی مالکیت حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم را به نفع خود تغییر دادند.