گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران در جریان معاملاتی روز گذشته با کاهش قابل توجه ۳/ ۵ واحدی شاخص آیفکس یکی از بزرگ‌ترین‌ نوسانات منفی را تجربه کرد اما این امر به ثبت زیان ۶/ ۱ درصدی این بازار در طول هفته جاری و توقف در محدوده ۸۰۳واحدی ختم شد. بررسی کارنامه فرابورس طی هفته جاری نشان از جابه‌جایی‌ بیش از یک میلیارد و ۴۵۹میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶هزار و ۵۲۱میلیارد ریال دارد که در مقایسه با عملکرد این بازار در هفته ماقبل به رغم کاهش بازدهی آیفکس، افزایش ۲/ ۲ درصدی حجم و ۵/ ۶ درصدی ارزش معاملات را تجربه کرده است. مبادلات بلوکی، نقش مهمی در رشد مزبور داشته است.

روز گذشته بیش از ۲۵۰میلیون برگه اوراق بهادار در ۲۶ هزار نوبت مبادله شد. ارزش کل ناشی از این معاملات به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید که البته یک هزار میلیارد ریال از آن به جابه‌جا‌یی بلوک ۶۹ میلیون سهمی توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان تعلق داشت. بر این اساس بیشترین حجم معاملات دیروز به معاملات اسناد خزانه اسلامی و همچنین اوراق مشارکت شیراز تعلق داشت به‌طوری‌که ۴/ ۷۰ میلیارد ریال از اوراق «اخزا۶»، ۹/ ۴۴ میلیارد ریال از اوراق «اخزا۲» و همچنین ۶۰میلیارد ریال از اوراق «مراز» داد‌و‌ستد شد که در میان سهام نیز آتیه داده‌پرداز با جابه‌جایی‌ ۶/ ۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۵/ ۴۱ میلیارد ریال و ذوب آهن اصفهان با معاملات ۱/ ۴۱ میلیارد ریالی در صدر قرار گرفتند.

بررسی روند حرکتی شاخص فرابورس در روز گذشته نیز نشان از آن دارد که این نماگر در ابتدای ساعات معاملاتی، روندی متعادل و روبه رشد را آغاز کرده و در میانه معاملات با رسیدن به محدوده ۸۱۴ واحدی به اوج خود رسید. این روند تداوم چندانی نداشته و مجددا مسیر متعادل در پیش گرفته که هر چه به ساعات پایانی معاملات نزدیک‌تر شده، این روند نزولی شده که در نهایت کاهش ۳/ ۵ واحدی معادل ۶۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد که در این افت نمادهای «مارون»، «هرمز»، «ذوب» و «دماوند» بیشترین تاثیر را ایجاد کردند. همچنین در این بازار، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای دامداری تلیسه، بیمه سامان، کیمیای زنجان، آتیه داده‌پرداز و صنعت روی زنگان بود که نوسانی در محدوده بالاتر از ۴/ ۴ درصد را تجربه کردند، این در حالی است که بیشترین کاهش قیمت را نمادهای «کتوکا»، «کشرق»، «شلیا»، «پخش» و «مارون» تجربه کردند.

چه خبر از دیگر نمادها؟

افزون بر این روز گذشته در میان ETFها صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به ۳۵۵هزار ورقه بهادار رسید، همچنین روز گذشته شاهد معامله ۱۴۷هزار و ۱۹۲ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۰۹ نوبت معاملاتی به ارزش ۸/ ۱۳ میلیارد تومان بودیم. بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز حاکی از آن است که در گروه انبوه‌سازی عمران و سازندگی قزوین به همراه نمادهای کیسون، ثباغ و ثپردیس با نوسان مثبت قیمتی همراه شدند و در مقابل نمادهای کرمان، ثتران، ثنوسا، ثالوند و وثخوز بیشترین نوسان منفی را تجربه کردند که در این میان بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز در اختیار سرمایه‌گذاری مسکن تهران با جابه‌جا‌یی ۲/ ۱ میلیون سهم به ارزش ۶/ ۱ میلیارد ریال بود، همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز به مبادلات حدود ۲ میلیارد ریال کیسون اختصاص یافت.

گروه رایانه نیز در روز گذشته، با معامله ۴نماد «مفاخر»، «افرا»، «سیستم» و «فن‌آوا» همراه بود که در این میان تنها همکاران سیستم با روند قیمتی منفی به کار خود پایان داد و در مقابل افرانت و فن‌آوا نوسان مثبت ۴درصدی را تجربه کردند. در گروه محصولات شیمیایی نیز نماد شتوکا با مبادله ۲/ ۱ میلیون سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد و همراه نماد معاملاتی پتروشیمی زنجان بیشترین نوسان مثبت قیمتی را در این گروه تجربه کردند، این در حالی است که در این گروه تنها سه نماد مارون، خراسان و ممسنی با نوسان منفی به کار خود پایان دادند. در گروه دارویی نیز شرکت الحاوی با نوسان مثبت چشمگیری روبه‌رو‌ شد و ۶/ ۱۱درصد رشد قیمت را تجربه کرد و همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز با جابه‌جایی‌ بیش از ۴۵۷هزار سهم به ارزش ۲/ ۲ میلیارد ریال به خود اختصاص داد. در این گروه داروسازی کاسپین تامین، مواد اولیه دارویی البرز بالک و کی‌بی‌سی نیز از دیگر نمادهای مثبت بودند، اما در مقابل نمادهای «پخش»، «دسانو» و «دتولید» بیشترین کاهش نرخ را تجربه کردند. صنعت خودرویی فعال در فرابورس نیز با معامله دو نماد بهمن دیزل و روان فن آور در روز گذشته مواجه شد که معامله این دو نماد نیز چندان رونقی نداشت و در مجموع حدود ۷۱هزار سهم آنها مورد معامله قرار گرفت، همچنین «خفناور» با نوسان ناچیز اما مثبت ۰۴/ ۰ درصدی و «خدیزل» با کاهش قیمت ۷۳/ ۰ درصدی همراه شدند. در گروه سیمانی نیز ۴نماد «سبزوا»، «سباقر»، «سخواف» و «سجام» مورد معامله قرار گرفتند که در این میان سیمان باقر بدون تغییر قیمتی در مقایسه با روز گذشته به کار خود پایان داد و مابقی نمادها نیز قرمزپوش شدند، همچنین سیمان سبزوار نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به‌خود اختصاص داد. بانکی‌های فعال در فرابورس نیز به تبعیت از گروه فعال در بورس، روز گذشته را با اقبال نامساعد سپری کردند، به‌طوری‌که از ۱۰نماد معامله شده در این گروه تنها نماد اعتباری کوثر مرکزی و بانک شهر مثبت بودند که آن هم نوسان مثبت کمتر از یک درصدی را تجربه کردند و در مقابل نمادهای «حکمت»، «سمایه»، «ومهر»، «وقوام» و «سامان» با روندی منفی به کار خود پایان دادند که در این میان بانک حکمت با دادوستد ۶/ ۴میلیون سهم به ارزش ۶/ ۵میلیارد ریال، در صدر دیگر نمادهای گروه قرار داد. بانک شهر، قوامین و اعتباری کوثر مرکزی نیز به ترتیب مبادلات ۳میلیون سهمی و ۶/ ۱میلیون سهمی و ۲/ ۱میلیون سهمی را شاهد بودند.

در گروه محصولات غذایی نیز صنایع غذایی مینو شرق با جابه‌جایی‌ بیش از ۵/ ۱ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۷میلیارد ریال نه تنها بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد، بلکه بیشترین نوسان مثبت را تجربه کرد و افزایش قیمت ۲/ ۴درصدی را در کارنامه روز گذشته خود به ثبت رساند. همچنین نماد «خودکفا» نیز از دیگر نمادهای مثبت این گروه بود، در مقابل نمادهای «غفارس»، «غشهداب» و «بهپاک» با نوسان منفی به کار خود پایان دادند.