گروه بنگاه‌ها: به دنبال انجام پذیره‌نویسی ۸۰۰ میلیارد ریالی اوراق مشارکت از سوی مجتمع نارنجستان در بازار سوم فرابورس در سال ۹۰، این شرکت در زمان سررسید توانست به تعهدات خود عمل کند. شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به‌عنوان ناشر،‌ شرکت تامین سرمایه امین مشاور عرضه‌کننده و متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان، بانک گردشگری ضامن و کارگزاری بانک صادرات عامل فروش این اوراق تعیین شدند. قیمت اسمی این اوراق یک میلیون ریال با نام و قابل معامله بودند که با نرخ سود سالانه ۵/ ۱۶درصد به مدت پنج سال هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شد.

براساس این گزارش، شرایط این عرضه عادی بود تا اینکه تاریخ ۵/ ۵/ ۱۳۹۵ یعنی زمان پرداخت اصل پول و تسویه حساب با خریداران اوراق فرا رسید. در این تاریخ ناشر باید به تعهدات خود عمل می‌کرد. سودهای اوراق تا این تاریخ به‌طور کامل پرداخت شد اما مساله‌ای که پیش آمد این بود که اصل پول در تاریخ سررسید به دارندگان پرداخت نشد و موضوع نکول آن به‌عنوان دومین نکول بازار بدهی ایران (بعد از اوراق مشارکت گوهر زمین) بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما ناشر و ضامن، برای ایفای تعهدات خود دست به کار شدند و خود را از برچسب نکول رها کردند. هفته‌گذشته، کلیه تعهدات مرتبط با این اوراق انجام و اصل پول به دارندگان پرداخت شد.

به گزارش روابط عمومی غدیر، پرداخت اصل پول‌های مربوط به اوراق مشارکت نارنجستان و تعهداتی که شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به خریداران اوراق داشت، به‌طور کامل انجام شد. براساس این گزارش، جلساتی بین شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان،‌ فرابورس، امین و ضامن اوراق برگزار و کارهای مربوطه انجام شد. همچنین تعهدات شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نسبت به خریداران اوراق به‌طور کامل انجام شد و کلیه مطالبات خریداران اوراق در سال ۱۳۸۹، پرداخت و از وقوع هرگونه بدقولی و مشکل احتمالی جلوگیری به عمل آمد.