روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پیش‌بینی جدید خود از روند سودآوری را به بازار ارائه داد. شرکت سرمایه‌گذاری رنا از سهامداران عمده «خساپا» درخصوص معاملات بلوکی سهام این خودروساز شفاف‌سازی کرد.

مسیر دشوار «ثپردیس» در سودآوری

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس عملکرد ۹ ماه منتهی به خرداد سال جاری را منتشر کرد. سود خالص این شرکت در پیش‌بینی جدید افت ۲۰ درصدی داشته است. «ثپردیس» درعملکرد ۹ ماهه خود تنها ۱۶۷ ریال سود (معادل ۳۱ درصد) را محقق کرده است. گرچه این شرکت انبوه‌سازی پیش‌بینی سود هر سهم را با توجه به ضعف عملیاتی شرکت کاهش داده است، اما با توجه به این موضوع که در سه ماه مانده به پایان سال مالی این شرکت باید نزدیک به ۷۰ درصد از درآمد را محقق سازد، همچنان پیش‌بینی کنونی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. البته باید توجه داشت که این شرکت در سال گذشته در ۹ ماه منتهی به خرداد سال۹۴، ۵۰ درصد از سود پیش‌بینی شده خود را پوشش داده بود. حدود ۱۵ میلیارد تومان سود عملیاتی در عملکرد ۹ ماهه این شرکت به ثبت رسیده است. علاوه بر این در بخش درآمدهای متفرقه نیز شاهد شناسایی سود ۶۰۰ میلیون تومانی از سوی شرکت هستیم (درآمد برآوردی شرکت در این بخش ۵۷۷ میلیون تومان است). حاشیه سود ناویژه این شرکت در عملکرد ۹ ماهه معادل ۳۹ درصد بوده است.

همان‌طور که اشاره شد پوشش اندک سود در حالی‌که ۹ ماه از سال مالی این شرکت می‌گذرد، تا حدی خوش‌بینانه است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد از سود خود را در سه ماه پایانی سال مالی خود (تابستان) محقق کرد. با این حال باید به این موضوع توجه شود که آخرین پیش‌بینی فروش این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد (میزان فروش پیش‌بینی‌شده این شرکت در سال مالی جاری ۱۵ میلیارد تومان از عملکرد آن در سال گذشته بیشتر است). این در حالی است ‌که میزان فروش شرکت در روند ۹ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته تنها یک میلیارد رشد داشته است. در شرایط کنونی شرکت برای رسیدن به پیش‌بینی خود باید ۴۵ میلیارد تومان از پروژه‌های خود را در سه ماه تابستان به فروش رساند (سه‌ماه پایانی سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان فروش داشته است). درآمد پیش‌بینی‌شده این شرکت برای سه ماه پایانی سال مالی به‌طور عمده شامل سود حاصل از فروش پروژه مسکونی و تجاری المپیک، پروژه ۲۶۲۱ واحدی مهر، پروژه تجاری یاقوت و همچنین پروژه مسکونی گلایل است.

شفاف‌سازی بلوک‌های سهام سایپا

از تاریخ ۱۰ مرداد سال جاری تاکنون تعداد ۵۸۰ میلیون سهم شرکت سایپا به‌صورت بلوکی در نماد «خساپا۲» مورد معامله قرار گرفته است. نگاهی به خریداران و فروشندگان سهامداران بالای یک درصد شرکت سایپا نشان از جابه‌جایی ۷۸۰ میلیون سهم میان سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و توسعه صنعتی رادین می‌دهد. این اتفاق بیانگر جابه‌جایی ۲۰۰ میلیون سهم شرکت سایپا در مدت زمان یاد شده در حین معاملات عادی بازار است. در شفاف‌سازی ارسالی رنا روی کدال، به سقف ۵/ ۵ درصدی واگذاری سهام تحت تملک شرکت توسعه سرمایه رادین در شرکت سایپا اشاره شده است (این حجم از سهام معادل ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون سهم است که بالغ بر ۸۳ درصد از سهام تحت مالکیت توسعه صنعتی رادین در نماد سایپا است). هرچند تاکنون چیزی حدود ۸۰۰ میلیون سهم این شرکت واگذار شده است، اما باقی ماندن بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم این شرکت که قابلیت واگذاری در روزهای آتی را نیز دارد، در گزارش شفاف‌سازی ارسالی مقرر شده است که سبد شرکت فوق به‌صورت روزانه براساس شرایط روز سهام سایپا به شرکت سرمایه‌گذاری رنا منتقل شود. بدهی سنگین ۳۷۹۷ میلیارد ریالی توسعه سرمایه رادین به سرمایه‌گذاری رنا از دیگر نکات این شفاف‌سازی است.