گروه بورس- هدیه لطفی: در دو روز اخیر نمادهای «کسرا» با انتشار گزارش‌ عملکرد ۳ ماهه، «بموتو» و «اتکام» با انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه خود بر سامانه «کدال» خبرساز شدند. در این میان ثبت افزایش سرمایه «پخش»، گزارش افزایش سرمایه دو شرکت «خپارس» و «سرود»، نیز روی سامانه «کدال» قرار گرفت.

افزایش سرمایه «پخش»

بر‌اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پخش البرز، ثبت افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۴۵۰میلیارد ریال معادل ۵/ ۱۲ درصد در مرجع ثبت شرکت‌ها نهایی شده است. این مبلغ ۵۰میلیارد ریالی برای افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود.

تعدیل منفی «بموتو»

شرکت موتوژن در گزارش عملکرد ۹ماهه خود، سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۵ را با تعدیل منفی ۳۴ درصدی نسبت به گزارش قبلی، به‌طور خالص مبلغ ۴۶۵ریال در نظر گرفته است. این شرکت در ۹ماه نخست سال توانسته ۳۴۷ریال معادل ۷۵ درصد از این رقم را پوشش دهد. شرکت در اطلاعیه ارسالی خود بر سایت کدال علت کاهش سود پیش‌بینی شده خود را رکود سنگین در بخش صنعتی که موجب کاهش نیاز به الکتروموتورهای صنعتی و رکود در بازار مسکن شده و در پی آن کاهش نیاز به الکتروموتورهای خانگی (کولری) عنوان کرد.از این رو «بموتو» برنامه تولید و فروش خود را تعدیل کرده است. همچنین بنا به اظهارات عنوان شده، در سال جاری بنا به دلایل ذکر شده امکان افزایش قیمت به‌رغم افزایش چشمگیر هزینه‌ها برای هیچ یک از تولید‌کنندگان داخلی وجود نداشته است. سایر درآمد‌های غیرعملیاتی سال مالی ۹۵ «بموتو» نیز در مقایسه با سال گذشته افت محسوسی داشته که شرکت دلیل اصلی آن را رکود در صنعت ریخته‌گری، کاهش قیمت دورریزها و ضایعات در بازار عنوان کرده است.

ارسال گزارش برای افزایش سرمایه دو شرکت بورسی

دو شرکت پارس خودرو و سیمان شاهرود گزارش حسابرس مبنی بر افزایش سرمایه خود را بر سایت «کدال» منتشر کردند. بر این اساس «خپارس» تصمیم به افزایش سرمایه ۲۳۶درصدی از دو محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و همچنین مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد تا به این ترتیب و در صورت تایید سازمان بورس، سرمایه شرکت از مبلغ ۶هزار و ۷۷۳میلیارد و ۸۵۳میلیون ریال به مبلغ ۲۲میلیارد و ۷۷۳میلیارد و ۸۵۳میلیون ریال افزایش یابد. «خپارس» دلیل این افزایش سرمایه را خارج شدن شرکت از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اصلاح ساختار مالی، بهبود نسبت مالکانه و امکان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای افزایش تولید عنوان کرده است. در این میان «سرود» نیز قصد دارد در‌صورت تایید و مجوز سازمان بورس سرمایه خود را از مبلغ ۴۵۰میلیارد تومان به مبلغ ۹۰۰میلیارد تومان معادل ۱۰۰درصد از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد.

گزارش عملکرد 9ماهه «اتکام»

بیمه اتکایی امین در حالی که سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه۹۵ با سرمایه یک هزار و ۵۵۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۲۴۹ریال درنظر گرفته بود، در دوره ۹ ماهه نخست سال توانست ۱۸۸ریال(معادل ۷۶درصد) از این رقم را پوشش دهد. همچنین شرکت در توضیح عملکرد خود عنوان کرده که با توجه به رقابت میان شرکت‌های بیمه مستقیم در امر صدور بیمه‌نامه، نرخ بیمه‌نامه‌ها کاهش یافته و شرکت برای تقویت عملکرد مالی حتی‌المقدور از پذیرش بیمه‌های اتکایی با نرخ و شرایط غیرفنی صرف‌نظر کرده و به تبع آن درآمد حق بیمه‌ها کاهش یافته است. همچنین افزایش میزان خسارت‌های اعلامی از سوی شرکت‌های واگذارنده در دوره ۹ماهه موجب افزایش ذخیره و هزینه خسارت شده است. درنهایت شرکت خاطرنشان کرده که تغییرات مزبور تاثیر قابل ملاحظه‌ای در سود هرسهم «اتکام» نداشته باشد.

تعدیل مثبت «کسرا» درپی صادرات به کشور آلمان

سرامیک‌های صنعتی اردکان در گزارش پیش‌بینی ۳ماهه خود، سود هر سهم سال مالی ۹۵را با افزایش ۱۰درصدی نسبت به گزارش قبل، به‌طور خالص مبلغ ۳هزار و ۷۷۸ریال در نظر گرفته است. این شرکت در دوره ۳ماهه نخست سال توانسته ۵۱۲ریال معادل ۱۴درصد از این رقم را پوشش دهد. شرکت در اطلاعیه ارسالی خود در سایت کدال علت افزایش سود پیش‌بینی شده برای سه ماهه مزبور را انتخاب پیمانکار جدید درخصوص افزایش تولید معدن و همچنین انجام صادرات به کشور آلمان دانسته است.