گروه بورس: در روزهای اخیر نمادهای «وآتی» با تعدیل مثبت، «شسینا» و «مرقام» با تعدیل منفی، «کگل» با اصلاح سود پس از افزایش سرمایه، «فجام» با انتشار گزارش‌ عملکرد ۳ ماهه، «فلامی» با نخستین پیش‌بینی سال مالی ۹۶ بر سامانه «کدال» خبرساز شدند، در این میان شفاف‌سازی «شلعاب» و «پلوله»، آمار تولید و فروش «سبزوا» و همچنین پذیره‌نویسی عمومی دو شرکت «پسهند» و «شلرد» نیز روی سامانه «کدال» قرار گرفت.

شفاف‌سازی «شلعاب»: شرکت لعابیران درخصوص متحمل شدن زیان ۱۹۹ریالی به ازای هر سهم در دوره ۳ماه نخست سال مالی توضیح داد: در فروردین ماه به دلیل نداشتن سفارش و پایین بودن حجم تولید متحمل زیان طی دوره مزبور شده و با توجه به اینکه سفارش‌های مشتریان عملا از خرداد ماه شروع شده، سود حاصل از فروش محصولات در این ماه نتوانسته هزینه‌های ثابت دوره را پوشش دهد اما شرکت در حال حاضر قصد تعدیل EPS را نداشته و چنانچه تا پایان مرداد ماه به این نتیجه برسد که سود مورد انتظار۵۰۷ریالی پیش‌بینی شده در بودجه ۹۵ را نمی‌تواند پوشش دهد، اقدام به تعدیل آن خواهد کرد.

اصلاح سود «کگل» بعد از افزایش سرمایه 25 درصدی: در پی افزایش سرمایه ۲۵درصدی گل‌گهر، این شرکت بورسی سود هر سهم سال مالی جاری را با سرمایه ۳۰هزار میلیارد ریالی اصلاح و اعلام کرد. بر این اساس «کگل» اقدام به افزایش سرمایه از ۲۴هزار به ۳۰هزار میلیارد ریال داشته که این افزایش سرمایه ۶هزار میلیارد ریالی از دو محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران بوده است. «کگل» سود ۱۷۶ریالی را با سرمایه جدید پیش‌بینی کرده و در دوره ۳ماهه ۳۴ریال معادل ۱۹درصد از این رقم را محقق کرده است.

تعدیل مثبت در «واتی»: گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۵ را با تعدیل مثبت ۱۹درصدی به‌طور خالص مبلع ۴۲۴ریال در نظر گرفته که عمده دلیل این تعدیل مثبت را در پیش‌بینی سود اوراق مشارکت عنوان کرده است. بر این اساس «واتی» اعلام کرده که رشد خالص سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی مربوط به پیش‌بینی سود اوراق مشارکت بوده است. همچنین شرکت در دوره ۶ماه نخست سال مالی خود تنها توانست یک درصد از سود پیش‌بینی شده را محقق سازد.

تعدیل منفی به دنبال کاهش صادرات «شسینا» : صنایع شیمیایی سینا در گزارش پیش‌بینی ۳ماهه خود، سود هر سهم سال مالی ۹۵را با کاهش ۱۲۴ریالی نسبت به گزارش قبل، به‌طور خالص مبلغ ۱۵۵ریال در نظر گرفته و در دوره ۳ماه نخست سال توانسته ۲۵درصد از این رقم را پوشش دهد. همچنین شرکت در اطلاعیه ارسالی خود بر سایت کدال علت کاهش سود پیش‌بینی شده برای سه ماهه مزبور را کاهش صادرات ۵/ ۵۸درصدی یعنی از مبلغ ۷۰۰هزار و ۶۸۶دلار در دوره مشابه سال گذشته به مبلغ ۲۹۰هزار و ۷۴۷دلار در دوره سه ماهه سال جاری عنوان کرده که این کاهش نیز عمدتا از کاهش حجم صادرات هگزامین صورت گرفته که علاوه بر از دست رفتن سود حاصل از فروش، کاهش تولید را نیز در برداشته و هزینه‌های سربار مربوط به تولید هگزامین از دست رفته را نیز به آن افزوده است.

دلایل تعدیل منفی «مرقام»: ایران ارقام در گزارش عملکرد ۹ماهه، سود پیش‌بینی شده برای هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۵ را با کاهش ۷۰ریالی معادل ۱۹درصد نسبت به اطلاعیه قبل به‌طور خالص ۳۰۸ریال اعلام کرده که عمده دلایل این تغییرات را کاهش قابل ملاحظه در پیش‌بینی فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته دستگاه‌های خودپرداز و سایر تجهیزات و همچنین افزایش درآمد و بهای تمام شده اجاره به شرط تملیک و تجهیزات رایانه‌ای نسبت به پیش‌بینی قبلی سالانه عنوان کرده است. همچنین «مرقام» در دوره ۹ ماهه مزبور توانست ۱۶۰ریال معادل ۵۲درصد از سود پیش‌بینی شده را محقق سازد.

تحقق 28درصدی سود «فجام»: صنعتی جام دارو گزارش عملکرد ۳ماه نخست سال جاری را با ساختن ۵۰۲ریال سود معادل ۲۸درصد از پیش‌بینی کل سال منتشر کرد، سود هر سهم سال مالی ۹۵«فجام» با سرمایه ۴۰میلیارد ریالی به‌طور خالص مبلغ یک هزار و ۷۶۹ریال پیش‌بینی شده است.

اولین پیش‌بینی سال 96 «فلامی» : شرکت لامیران اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ با سرمایه ۶۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۳۱۵ریال اعلام کرد. طبق گزارش ارسالی سود هرسهم «فلامی» برای سال مالی ۹۵ مبلغ ۲۹۸ ریال بود. همچنین شرکت سود تقسیمی سال ۹۶ را به ازای هر سهم مبلغ ۵۱ ریال معادل ۱۶درصد از کل سود پیش‌بینی شده، درنظر گرفته است.

آمار تولید و فروش تیر‌ماه ۹۵ «سبزوا»: شرکت سیمان لار سبزوار آمار تولید و فروش تیر ماه ۹۵ را بر سایت کدال منتشر کرد، بر این اساس در دوره یک ماهه مزبور ۶۷هزار و ۴۹۹تن سیمان خاکستری تیپ ۲ توسط شرکت تولید شده که ۶۵هزار و ۲۵۲ تن سیمان از آن معادل ۹۶ درصد به فروش رسیده است. مبلغ حاصل از فروش آن ۵۲میلیارد و ۶۱۴میلیون ریال بوده است.همچنین درآمد حاصل از فروش سیمان مزبور توسط «سبزوا» از ابتدای سال تا پایان تیرماه رقمی معادل ۵۱۱میلیارد و ۳۹میلیون ریال بوده است.

شفاف‌سازی «پلوله» : شرکت تولیدی گازلوله اقدام به شفاف‌سازی درخصوص رای تجدید نظر دادگاه مبنی بر اعلام بدهی بانکی کرد. بر این اساس مدیرعامل «پلوله» اعلام کرده: پیرو اعتراض دو بانک ملت و اقتصاد نوین نسبت به تصدیق طلب بدهی به عمل آمده، عمده آثار مالی این موضوع در دفاتر مالی سال ۹۳شرکت منعکس شده بود. با توجه به رای اخیر میزان اضافه واریزی شرکت به بانک ملت معادل ۲۰میلیارد و ۶۲۷میلیون ریال تعیین شد. در حالی که طبق صورت طبقه‌بندی بستانکاران مبلغ ۲۶میلیارد و ۲۶۴میلیون ریال منعکس شده بود.

همچنین درخصوص میزان بدهی به بانک اقتصاد نوین مبلغ ۸۳میلیارد و ۵۷۰میلیون ریال طی صورت طبقه‌بندی بستانکاران اعلام شد، در حالی‌که طبق رای اخیر این بدهی به ۸۴میلیارد و ۱۵۰میلیون ریال تغییر کرده است. به این ترتیب با درنظر گرفتن مبالغ مزبور جمعا ۶میلیارد و ۲۱۷میلیون ریال به‌صورت سود انباشته(کاهنده سود) در دفاتر سال مالی ۹۵ شرکت اعمال خواهد شد.

اعلامیه پذیره‌نویسی عمومی دو شرکت: دو شرکت صنایع لاستیکی سهند و کود شیمیایی اوره لردگان اعلامیه پذیره‌نویسی عمومی را در سایت کدال منتشر کردند.بر‌اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده «شلرد» افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲هزار میلیارد ریال به‌مبلغ ۴هزار میلیارد ریال، تصویب شده که بر این اساس برای تحقق افزایش سرمایه مزبور تعداد ۳۷۵میلیون و ۶۹۶هزار و ۲۳۵سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره‌نویسی عمومی عرضه می‌شود. صنایع لاستیکی سهند نیز تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ ۱۴۰ به ۳۵۰ میلیارد ریال دارد که بر این اساس در نظر دارد تعداد ۷میلیون و ۸۴۰هزار و ۲۱۳ سهم را به قیمت اسمی ۱۰۰۰ ریال برای پذیره‌نویسی عمومی عرضه کند.