گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام کشور در هفته گذشته شاهد رشد ۴/ ۰درصدی نماگر این بازار بود. بورس تهران به‌رغم برخی نگرانی‌ها، تحت تاثیر رشد بهای نفت و دیگر بازارهای جهانی توانست معاملات هفته گذشته را با بازدهی مثبت به پایان برساند.

با انتشار خبرهایی در مورد احتمال دوباره طرح فریز نفتی، بهای نفت برنت از ۴۵دلار در هر بشکه عبور کرده است. در همین حال بازار فلزات نیز شرایط خوبی را تجربه کرد.بهای هر تن مس به ۴هزار و ۸۷۴دلار و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۶۴۶دلار در هرتن،دو هزار و ۳۱۰دلار در هر تن و یک هزار و ۸۳۹دلار در هر تن رسیده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن از آنجا که رشد قیمت‌های اخیر سنگ‌آهن به میزان کافی از طرف بازار فولاد چین حمایت نشده، فولادسازان چینی از بازار نقدی سنگ‌آهن عقب‌نشینی کردند. از این رو روند صعودی قیمت این کالامتوقف شد. بر این اساس آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص۶۲ درصد وارداتی به چین با ۶/ ۱ دلار هر تن خشک کاهش یافته و به ۶۰ دلار و ۹۰ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است.در بازار سواپ نیز آخرین قیمت قرارداد سنگ‌آهن ۱۰/ ۵۹ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد که نسبت به دوشنبه اخیر ۸/ ۱ دلار افت داشت.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص کل با افت ۱۷۸واحدی معادل ۲۳/ ۰ درصد مواجه شد.ادامه اصلاح و استراحت قیمتی در بازار که از میانه هفته آغاز شد دلیل این کاهش ارزیابی می‌شود. در بازار روز چهارشنبه تقریبا اکثر نمادهای عمده بازار با افت قیمت مواجه شدند. در همین حال روز چهارشنبه اعلام شد که یک شرکت بسیار کوچک دیگر به فرابورس می‌پیوندد. براین اساس تعداد ۷میلیون سهم شرکت دامداری تلیسه نمونه با نماد معاملاتی «تلیسه» در روز یکشنبه، ۲۴مردادماه جاری در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. در این عرضه اولیه ۵/ ۳ میلیون سهم به فرآیند کشف قیمت و ۵/ ۳ میلیون سهم به معامله‌گران برخط(آنلاین) اختصاص داده شده و محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب نیز ۳۵هزار سهم درنظر گرفته شده و به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم هیچ سهمیه‌ای اختصاص نیافته است.

در ترکیب سهامداری شرکت دامداری تلیسه نمونه که از سال ۶۴ تاسیس و دارای ۱۵۳ نفر نیروی انسانی(تاشهریور سال گذشته) است، گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و بنیاد مستضعفان با مالکیت ۵۱ و ۳۴ درصدی به‌عنوان سهامداران اصلی حضور دارند. عرضه این شرکت در راستای برنامه‌های بنیاد مستضعفان برای عرضه شرکت‌های این مجموعه در بازار سرمایه ارزیابی می‌شود با این عرضه شمار دامداری‌های عرضه شده در بازار سرمایه به رقم دو می‌رسد. در گروه بیمه‌ای دکتر مسعود حجاریان پس از ۱۴سال از مدیریت بیمه ملت کنار رفت.

در گروه واسطه گری مالی در پی فروش روز سه‌شنبه ۵/ ۱ درصد سهام صنایع شیمیایی ایران توسط سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، نماد «واتی» برای تعدیل سود هر سهم بسته شد. این بلوک شامل ۶۹ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۲۰ سهم «شیران» بود که به قیمت پایه هر سهم ۳۹۰ تومان و به‌صورت نقد عرضه و فروخته شد. انتظار می‌رود این امر ۷۸ریال به سود «واتی» اضافه کند، هرچند که احتمال تعدیل دیگر درآمدهای این شرکت وجود دارد. در گروه پلاستیک، گاز لوله در اطلاعیه‌ای از افزایش مطالبات از این شرکت خبر داد.

در گروه معدنی رشد بهای جهانی روی به تقویت این گروه منجر شده است. روز چهارشنبه همچنین اعلام شد نتیجه مناقصه واگذاری معدن مهدی آباد با تاخیری یک تا دو هفته مواجه شده است. در این گروه معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این مطلب عنوان کرد: انتظار می‌رود در پی یکسان‌سازی نرخ ارز، قیمتی در محدوده نرخ ارز دولتی و آزاد در نظر گرفته شود و میانگین این دو به‌عنوان نرخ ارز واحد تعیین شود که در این صورت این امر به نفع شرکت‌های صادرات محور خواهد بود. در گروه حمل‌و‌نقل عرضه بلوک مدیریتی حمل‌و‌نقل پارسیان با حضور دیر وقت دومین رقیب به روز شنبه موکول شد.این رقابت بر سر ۶۹درصد سهام توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان است.

درگروه سیمانی با تصویب هیات‌ وزیران، قیمت هر لیتر نفت کوره مصرفی کارخانه‌های سیمان زابل، خاش، لارستان، کیاسر و باقران و نیز آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل کمبود گاز در ماه‌های سرد سال به تشخیص وزارت نفت مجبور به استفاده از نفت کوره تا پایان سال ۱۳۹۵ می‌شوند، معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت و معدن تعیین شد.

در گروه پتروشیمی اعلام قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا براساس نرخ ارز آزاد به بهبود وضعیت درآمدی این شرکت‌ها کمک خواهد کرد. در این گروه مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند در واکنش به یک خبر گفت: تقاضا برای محصول EPVC کم است که پس از خروج بخشی از این محصول دپو شده دوباره تولید آن آغاز می‌شود. از این رو تولید این محصول در پتروشیمی اروند متوقف شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص با افت ۲۳/ ۰درصدی به ۷۸هزار و ۱۹۰واحد رسید ارزش معاملات نیز در بورس به ۳۰۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۹میلیارد تومان(بدون حذف معاملات بلوک) بالغ شد.