گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: نماگر فرابورس ایران که در ساعات آغازین فعالیت بازار ۴ واحد بالا رفته بود، در ادامه رو‌به ‌کاهش گذاشت و در پایان معاملات روز گذشته با افت ۱/ ۱ واحدی (معادل ۱۴/ ۰ درصد) مواجه شد و در سطح ۸۱۷ واحد قرار گرفت. با ثبت این رقم در کارنامه فرابورس بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۴/ ۱ درصد رسید. معاملات روز گذشته فرابورس در حالی پایان یافت که نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین تاثیر در افت شاخص را بر عهده داشتند. بر این اساس دیروز نمادهای پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز در مجموع با تاثیر بیش از ۲ واحدی بیشترین نقش را در ریزش آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نمادهای شرکت اعتباری کوثر مرکزی، بانک گردشگری و ذوب آهن اصفهان مانع از افت بیشتر شاخص فرابورس شدند.

در معاملات روز چهارشنبه در مجموع ۳۲۵ میلیون و ۹۶۰ هزار ورقه بهادار در ۲۹هزار و ۲۴۹ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۵۹ میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان ۵۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۸ میلیارد ریال در بازار اول مورد داد و ستد قرار گرفت و ۱۵۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۶۷ میلیارد و ۶۱۰ هزار‌ریال در بازار دوم معامله شد. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را سهامی ذوب‌آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور و پالایش نفت تهران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. همچنین بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز چهارشنبه به معامله حدود ۶۲ میلیون سهمی نماد ریل پرداز سیر اختصاص یافت. پس از آن نمادهای پالایش نفت تهران و بانک حکمت ایرانیان با بیشترین حجم معاملات همراه شدند. در عین حال بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس نیز به پالایش نفت تهران اختصاص پیدا کرد. در فرابورس دیروز، بیشترین افزایش قیمت را نمادهای تولید و خدمات صنایع نسوز توکا، آتیه داده‌پرداز و داروسازی کاسپین از آن خود کردند.در مقابل نمادهای اوراق تسهیلات مسکن سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب، پالایش نفت لاوان و زغال‌سنگ‌ پروده طبس بیشترین کاهش قیمت راتجربه کردند. طولانی‌ترین صف‌های خرید روز گذشته فرابورس ایران در نماد شرکت‌های آتیه داده‌پرداز و مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد تشکیل شد و در مقابل اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اجاره بوتان ۳ ماهه ۲۰ درصد سنگین‌ترین صف‌های فروش را تجربه کردند. در همین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با معامله ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار سهم به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال در صدر ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد.

نگاهی به معاملات تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

روز گذشته بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن با نوسان منفی به معاملات خود پایان دادند. بر این اساس در این روز «تسه»ها در بازه ۹۲۸ تا ۹۹۸ هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۳۰۱ به میزان ۱۴/ ۴ درصد رخ داد. به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۳/ ۲۳ درصد شد. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۸۰۵ هزار و ۶۱۵ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۱۲ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۵۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹۶ تا ۹۸۲ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. همچنین روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب و حق تقدم آن پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملاتی و نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، بازگشایی شد.