گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به مسیر اصلاح خود ادامه داد. در بازار دیروز حضور معامله‌گران در سمت خرید پررنگ‌تر بود و این موضوع مانع از افت شدید قیمت سهام شد. در نتیجه شاخص کل توانست با رشد ۴۳واحدی به رقم ۷۸هزار و ۳۶۸واحد برسد. در همین حال بازار دیروز شاهد توجه معامله‌گران به بازارهای جهانی بود. جایی که بهای نفت برنت به مرز ۴۵دلار رسید. گرچه قیمت روی در بازار جهانی در بازار دیروز افت اندکی را تجربه کرد، اما سطوح بالای قیمتی روی همچنان نمادهای وابسته در بورس تهران را با افزایش تقاضا و صف خرید مواجه ساخته است.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی، افزایش تدریجی بهای ارز دولتی همچنان مورد‌توجه بود. بهای ارز دولتی تقریبا به میزان روزانه ۷ریال از ابتدای مرداد ماه تا‌کنون رشد داشته است. این افزایش می‌تواند تاثیرات مهمی را بر شرکت‌های وابسته به ارز دولتی به همراه داشته باشد.روز گذشته همزمان با سالگرد عرضه سهام شرکت مخابرات مدیران آن با حضور در بازار سرمایه زنگ شروع معاملات را نواختند. در مورد شرکت مخابرات عضو هیات‌مدیره این شرکت گفت: هزینه اتصال هر خط تلفن ثابت ۱۳ میلیون ریال( یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) است، اما پس از افزایش قیمت اخیر ۲ میلیون ریال (۲۰۰ هزار تومان) از مشترکان اخذ می‌شود. بابک تراکمه در نشست خبری به همین مناسبت درباره مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه اتصال تلفن ثابت از ۵۰۰ هزار به دو میلیون ریال، گفت: حتی با وجود افزایش قیمت به دو میلیون ریال، بیش از ۱۰ میلیون ریال یارانه برای هر خط ثابت پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: شورای رقابت یا هر نهاد دیگری که تمایل داشته باشند، حاضریم جزئیات هزینه‌ها را برای آنها اعلام کنیم. تراکمه تاکید کرد: تعرفه دو میلیون ریالی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و لازم‌الاجرا است.

در گروه معدنی هر تن سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین به ۶۲ دلار رسید و بالاترین سطح ۳ ماه اخیر را تجربه کرد. به گزارش «ایفنا» در سال ۲۰۱۶ بازار سنگ‌آهن چند‌‌بار پیش‌بینی‌های تحلیلگران را مبنی بر روند نزولی مداوم به دلیل مازاد عرضه آن زیر سوال برد و بالا رفت. از قرار معلوم سیاست‌های حمایتی دولت چین، افزایش خرید برخی کارخانه‌های چینی و موجودی پایین بنادر به رشد قیمت این ماده اولیه کمک کرده است.

در گروه شیمیایی دیروز عرضه ۵/ ۱درصد از سهام شرکت صنایع شیمیایی ایران به قیمت پایه هر سهم ۳۹۰ تومان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند روی میز فروش رفت و بدون رقابت معامله شد. بلوک مذکور در حالی به قیمت پایه ۳۹۰ تومان و با حضور تنها یک خریدار فروخته شد که بهای تمام‌شده این سهم در پرتفوی «واتی» در پایان تیر ماه ۵۳۱ ریال بوده است. در گروه خودرویی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در شانزدهمین نمایشگاه خودرو در مشهد از آغاز همکاری مجدد سایپا با نیسان خبر داد و گفت: قرارداد همکاری که سایپا با شرکت نیسان داشت، به زودی فعال می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سایتی از سایپا به رنو واگذار خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: اکنون سایپا شرایط خوبی دارد و قاعدتا ما شرایط خودمان را به طرف‌های خارجی اعلام می‌کنیم و هر‌کسی شرایط ما را پذیرفت، با آنها قرارداد می‌بندیم. در گروه خودرویی ماشین‌سازی نیرو محرکه به‌عنوان چهارمین شرکت مجوز افزایش سرمایه ۲۷۵ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها گرفت و با صف خرید مواجه شد. در گروه بانکی مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اعلام آمارهایی از میزان تسهیلات و ترکیب سپرده‌ها از برنامه کاهش شعب و اجرای بانکداری شرکتی خبر داد. محمدحسین حسین‌زاده درباره آخرین وضعیت بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: از سال ۹۲ تا امروز حدود ۵/ ۱ میلیون فقره تسهیلات با میانگین ۳/ ۸ میلیون تومان پرداخت شده است.

در این میان ۹۵ درصد سپرده‌های بانک کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده که نشان از تعامل با مشتریان خرد است.وی پیش از این از طرح بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت خبر داده بود که با هدف مسوولیت‌های اجتماعی راه‌اندازی شده و به دنبال بانکداری تجاری نیست. در این نوع بانکداری، مشتریان و کانون‌های اجتماعی نیازمند خدمات بانکی می‌توانند در طرح این بانک شرکت کنند و همانند صندوق‌های جمعی و خانوادگی، در چارچوب بانک قرض‌الحسنه تسهیلات دریافت کنند.

در گروه ابزار پزشکی و اندازه‌گیری، دیروز کنتورسازی شاهد لغو مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده بود. بر این اساس کنتورسازی در نظر دارد فردا اقدام به برگزاری این دو مجمع کند اما تا به امروز مجوزی برای افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی مد‌نظر نگرفته است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و در حال استراحت بود که ارزش معاملات در بورس به ۱۶۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۵میلیارد تومان رسید.