گروه بورس- همایون دارابی: پس از گذشت بیش از ۱۷ روز رشد، بازار سهام دیروز تحت تاثیر عرضه‌های سنگین تن به استراحت داد. در بازار دیروز، معامله‌گران که از روز یکشنبه شاهد عرضه‌های سنگینی در بازار بودند در اکثر نمادها غلبه عرضه بر تقاضا را مشاهده کردندکه این امر در نهایت به افت ۳۸۰واحدی شاخص کل منجر شد. در نهایت نماگر بازار با این افت ۴۸/ ۰ درصدی به رقم ۷۸هزار و ۳۲۴واحد رسید، اکثر کارشناسان در حال حاضر با توجه به افزایش فعالیت نقدینگی در بازار، انتظار افت چشمگیری را ندارند و معتقدند بازار تنها یک استراحت کوتاه‌مدت خواهد داشت. در تحولات دیروز همچنین رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار طی حکم رئیس سازمان بورس منصوب شد، بر این اساس شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی حکمی سعید فلاح‌پور عضو هیات‌مدیره این سازمان را به ریاست مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی منصوب کرد.

دکتر فلاح‌پور از استادان دانشگاه تهران جایگزین دکتر فهیمی شد. در بازار دیروز همزمان با گشایش بازار در تهران، بازارهای جهانی نیز با روندی مثبت کار خود را شروع کردند در این بخش بهای نفت به نزدیک ۴۵دلار در هر بشکه برای برنت رسید، بهای فلزات نیز تقویت شده و کاهش موجودی روی موجب افزایش بهای این فلز شد اما این شرایط در بازار تهران تاثیر عمیقی نگذاشت و اکثر نمادهای وابسته به این بازارها تن به استراحت دادند.

در گروه معدنی قیمت قراردادهای سنگ آهن در بورس فیوچرز چین به بالاترین سطح دو سال اخیر رسیده که به دنبال رشد قیمت فولاد و کاهش موجودی آن در بنادر چین پس از ۷ هفته رشد رخ داده است، در گروه شیمیایی در پی صدور مجوز افزایش سرمایه ۲۹۰ درصدی پلی اکریل ایران، سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی داد، براساس این توضیحات حتی در صورت تجدید ارزیابی به میزان ۲۹۰درصدی که مجوز آن صادر شده است شرکت همچنان مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت باقی مانده و خروج از این ماده نیازمند بیش از ۵۰میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل آورده است.

در گروه شیمیایی همچنین توسعه صنعتی ایران برای خروج کامل از ترکیب سهامداران مواد ویژه لیا، دارایی ۲۰درصدی خود در این شرکت را آگهی کرده است، روز یکشنبه اول شهریور ۱۶ میلیون و ۲۱۰ هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۳۰۰ تومان و به ارزش ۸۶/ ۴ میلیارد تومان روانه میز فروش می‌شود. دیروز در گروه دارویی سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی تولید مواد اولیه داروپخش را صادر کرد، به این ترتیب سرمایه اسمی ۱۲ میلیارد تومانی «دتماد» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۳۶ میلیارد تومان خواهد رسید.

در گروه واسطه‌گری مالی نیز سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران مجوز ۲۰درصد افزایش سرمایه را دریافت کرد، «وصنا» که پیش از این زمان تشکیل جلسه هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه ۲۰درصدی را سه‌شنبه ۸ تیر تعیین و سپس لغو کرده قادر خواهد بود از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سرمایه اسمی را از ۱۳۰ به ۱۵۶ میلیارد تومان برساند. درگروه بانکی نیز بانک خاورمیانه با دریافت مجوز سازمان بورس زمان مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۲۵درصدی را مشخص کرد، به این ترتیب ساعت ۹ روز پنج‌شنبه ۲۸ مرداد مجمع «خاورمیانه» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار می‌شود تا طی آن از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران، ۱۰۰ میلیارد تومان به سرمایه اسمی ۴۰۰ میلیارد تومانی اضافه شود. در مجموع بازار دیروز بازاری در حال استراحت بود که در آن ارزش معاملات در بورس از۱۷۲میلیارد تومان و در فرابورس از ۱۰۵میلیارد تومان فراتر رفت.