گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان از ماه آینده حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق وارد بازار خواهد کرد. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در یک نشست خبری با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل نرخ‌های بالای انتشار اوراق و سودهای بالای بانکی، حجم انتشار این ابزار مالی در بازار سرمایه قابل قبول نبود، افزود: در سال‌جاری با منطقی‌شدن نرخ‌ها تقاضای اوراق رشد قابل توجهی پیدا کرده است.علی تیموری در ادامه از انجام ۶۵۰ میلیارد تومان تعهد پذیره‌نویسی خبر داد و اضافه کرد: در این هفته شرکت، قراردادی به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان منعقد کرده است. وی با اشاره به سن کم تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: این شرکت در سه سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی انجام داده است.

به گفته وی، حدود ۱۴ درصد از تامین مالی ۵ هزار میلیارد تومانی صنعت نفت در اسفندماه پارسال توسط لوتوس پارسیان خریداری شده است. وی افزود: این شرکت در بخش مدیریت دارایی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت در قالب ۶ صندوق در اختیار دارد. تیموری همچنین با اشاره به اخذ مجوز پنجمین «صندوق جسورانه» توسط شرکت افزود: تا یک ماه آینده مجوز نخستین صندوق طلا در کشور در تامین سرمایه لوتوس پارسیان صادر می‌شود. وی گفت: درخواست مجوز صندوق‌های طلا از یک سال و نیم گذشته ارائه شده بود اما به دلیل مشکلات تکنیکی و نگرانی‌ها در بخش طلا تاکنون این مجوز صادر نشده اما اکنون معاملات گواهی سپرده در بورس کالا زمینه را برای راه‌اندازی این صندوق‌ها فراهم کرده است. به گفته تیموری، صندوق ارز نیز از دیگر ابزارهای در دست بررسی این شرکت است که البته راه‌اندازی آن منوط به تک‌نرخی شدن ارز است.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی زمینه برای این صندوق نیز فراهم شده است. مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در حوزه مسوولیت اجتماعی این شرکت به راه‌اندازی صندوق نیکوکاری رویان اشاره کرد و از پذیره‌نویسی این صندوق در هفته آینده خبر داد. وی در ادامه به مشکلات نظام بانکی برای تامین مالی و افزایش هزینه‌های تامین مالی اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت فعلی تامین سرمایه‌ها این نهادها می‌توانند طی ۴ سال آینده با کمک دارایی‌های تحت مدیریت خود با بانک‌ها رقابت کنند. وی همچنین روند رو به رشد حوزه‌های مالی در ۵ سال اخیر و نقش غیرقابل انکار تامین سرمایه‌ها به ویژه در بازار بدهی را چشمگیر دانست. تیموری در پایان درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: زیرساخت‌ها برای این موضوع در کشور فراهم نیست و تا وقتی این شرایط ادامه داشته باشد موفقیتی به دست نخواهیم آورد. وی افزود: پس از برجام رفت و آمدهای زیادی توسط هیات‌های خارجی صورت گرفت اما به نتیجه قطعی نرسیده است.