گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم رشد شاخص بود. بازار سهام پس از آنکه روز چهارشنبه به دلیل خرابی سیستم معاملات شاهد جو آشفته‌ای بود، اولین روز از هفته جاری جو بهتری را تجربه کرد.

بازار دیروز شروع متعادلی داشت، اما رفته رفته با نزدیکی به ساعت پایانی بازار، معاملات تقویت شد و ‌به‌رغم عرضه‌های سنگین برخی از معامله‌گران حقوقی، شاخص کل توانست به رشد ۶/ ۰ درصدی معادل ۴۷۰واحد دست یابد. در پایان معاملات دیروز نماگر بازار سهام به رقم ۷۸هزار و ۳۲۶واحد رسید و با این کارنامه مجددا (پس از ۳ماه)سطح حمایتی ۷۸هزار واحد را تصرف کرد.همان‌طور که گفته شد، روز چهارشنبه هسته معاملات قطع شد و در حالی که سرمایه‌گذاران خواهان ابطال معاملات در ساعات خرابی سیستم بودند، اما این امر محقق نشد. این امر نارضایتی را از سوی سرمایه‌گذاران به همراه آورد.در همین حال هنوز به‌صورت رسمی دلیل این خرابی و راهکارهای مسوولان بازار برای جلوگیری از ایجاد این مساله اعلام نشده است.

در بازار دیروز عمده توجه معامله‌گران به گروه‌های معدنی، فلزی و پالایشی بود. در همین حال سرمایه‌گذاری‌های دارای سهام این گروه‌ها از جمله معادن و فلزات، صنعت و معدن، سپه و هلدینگی‌هایی نظیر امید نیز با رشد قیمت همراه شدند. گروه سیمانی نیز دیروز در نبود فروشندگان قوی شاهد صف‌های خرید کم حجمی بود.در گروه پترو -پالایشی قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه مورد توجه بود.افزایش بهای نفت برنت به بیش از ۴۴ دلار جریان کاهشی بهای این محصول را فعلا متوقف کرده است. در این گروه مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا ظرف دو تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: شرکت فرانسوی اکسنس برای مشاوره و بازسازی این واحد به‌صورت کوتاه مدت با ما همکاری می‌کند.در گروه پتروشیمی دیروز دو شرکت یوتیلیتی فجر و مبین نیز با صف خرید همراه شدند. بهای ارز دولتی که دیروز با رشد ۳۰ریالی به ۳هزار و ۱۰۲تومان برای هر دلار رسید از جمله دلایل این رشد به شمار می‌رود.در گروه غذایی دیروز قند چهارمحال در شفاف‌سازی خود از افزایش سود ناشی از تصفیه شکر خام وارداتی خبر داد.در این‌باره علیرضا جانی قربان با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خاطر نشان کرد که این شرکت علاوه بر سهمیه ۶هزار تنی خود با خرید سهمیه شرکت‌های دیگر میزان تصفیه شکر خود را به ۸۱هزار تن می‌رساند.در گروه دارویی نیز دیروز دومین واحد سرم‌سازی بزرگ کشور، شهید قاضی در بازار پایه فرابورس درج شد.