گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه در حالی که همزمان با برگزاری جلسه معارفه رئیس جدید سازمان روز مثبتی را آغاز کرده بود با نقص فنی نرم‌افزار معاملاتی مواجه شد.

روز چهارشنبه در حالی که شاخص در ابتدای بازار توانسته بود به رشد بیش از ۷۰۰واحدی دست یابد، نیم ساعت بعد از شروع بازار با خرابی سیستم معاملات مواجه شد و پس از آن به‌رغم درخواست سهامداران برای توقف کلی معاملات، این امر رخ نداد و در دقایق پایانی، بازار شاهد معاملات مبهمی بود. خرابی نرم‌افزار معاملاتی بورس به ویژه زمانی که میزان معاملات افزایش می‌یابد یکی از مهم‌ترین کمبودهای اساسی بازار سهام به شمار می‌رود. اصلاح این امر نیز همواره مورد درخواست گسترده کارگزاران و سرمایه‌گذاران بورس بوده است. از دیدگاه کارشناسان خرابی نرم‌افزار و عدم پاسخگویی در مورد کمبودهای نرم‌افزاری و به ویژه بروز خطاهایی در انجام معاملات می‌تواند موجب افزایش ریسک بازار شود. سیستم معاملات بورس در دوران تحریم‌ها و با توقف پشتیبانی اتوس- یورونکست از نرم‌افزار بورس، با استفاده از توان داخلی نوشته شده است؛ اما عدم نگهداری مناسب و توقف فرآیند بهبود نرم‌افزار موجب بروز مشکلات شدیدی در این بخش شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد کابوس خرابی سیستم معاملاتی یکی از کاستی‌های مهم بازار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بازار باشد.

روز چهارشنبه مراسم معارفه رسمی دکتر شاپور محمدی به‌عنوان رئیس جدید سازمان با ارائه برنامه‌های وی برگزار شد. وی در این جلسه گفت: نقد شوندگی، شفافیت، پوشش ریسک‌های عملیاتی و تامین مالی ۴ وظیفه مهم بازار سهام است که باید اجرا شود. در بازار سهام در کنار تحولات ناشی از تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در تحولات کلان کارشناسان در انتظار پایان تعطیلات تابستانی مجلس شورای اسلامی هستند که در بازگشایی موضوعات مهم اقتصادی از جمله لایحه اصلاح بودجه کل کشور دارای اهمیت است. در همین حال با تشدید گام‌های بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز و بهبود شرایط صادرات غیرنفتی انتظار می‌رود که نرخ ارز نیز بازدهی محدودی را در هفته‌های آتی داشته باشد. در سطح بازار جهانی نیز بهای نفت همچنان در سطوح اندک نزدیک به ۴۰ دلار باقی مانده است. نفت برنت نیز در آخرین معاملات در محدوده ۴۲دلار بوده است. در همین حال فلزات وضعیت بهتری داشتند. بهای هرتن مس در حد ۴هزار و ۸۴۴دلار گزارش شده است. بهای هر تن روی به‌عنوان یکی از عوامل حرکت قیمت سهام این گروه نیز در حد۲هزار و ۲۶۶دلار گزارش شده است. بهای دو فلز آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۶۲۰دلار و یک هزار و ۸۰۳دلار در هر تن گزارش شده است. به هر ترتیب با رشد بیش از یک درصدی در روز چهار شنبه بازدهی بازار سهام در هفته گذشته به ۲/ ۲ درصد رسید.

در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی معاملات تحت تاثیر مصوبه شورای پول و اعتبارکه ایران خودرو و سایپا را ملزم به اصلاح ساختار مالی و فروش بخشی از دارایی‌ها از جمله سهام بانک پارسیان کرده است، قرار گرفت. هرچند اصالت نامه منتشره با تردید مواجه شده است، اما برخی از خبرگزاری‌ها از تایید مفاد آن خبر داده‌اند. برهمین اساس می‌توان اطمینان نسبی داشت که جدیدترین تصمیم مهم شورای پول و اعتبار که دیروز توسط مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ابلاغ شده نشان می‌دهد ایران خودرو و سایپا برای حفظ سقف تسهیلات استفاده شده ملزم به فروش بخشی از دارایی‌ها شده‌اند. در همین حال کارشناسان مشکلات مهمی نظیر منع قانونی خرید یک بلوک بیش از ۱۰ درصدی سهام بانک پارسیان و نبود خریدار جدی به دلیل وضعیت خاص این بانک را موجب کاهش احتمال انجام این معامله عنوان کرده‌اند. در گروه خودرویی همچنین سرمایه‌گذاری رنا روز چهارشنبه برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شد. در این گروه همچنان بحث در مورد افزایش سرمایه نمادهای خودرویی مطرح است. در این رابطه رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس گفت: پارس خودرو و سایپا دیزل تا این لحظه درخواستی برای افزایش سرمایه نداده‌اند. به گزارش سنا، غلامرضا ابوترابی درباره افزایش سرمایه دو شرکت خودرویی پارس خودرو و سایپا دیزل گفت: این دو شرکت باید بر اساس اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال قرار گرفته، برای افشای گزارش توجیهی تهیه شده اقدام و سپس اظهار نظر بازرس را افشا و به سازمان بورس ارسال کنند. در گروه مزبور همچنین ایران‌خودرو با شرکت آلمانی ماهله قرارداد ۵۰۰میلیارد تومانی طراحی و تولید موتورهای سه‌سیلندر با تیراژ سالانه ۳۵۰ هزار دستگاه امضا کرد. ایران خودرو و شرکت آلمانی ماهله قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی طراحی و تولید خانواده‌ای از موتورهای سه سیلندر امضا کردند و قرار است موتورهایی با ۱۲۰ تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و مصرف سوخت ۷/ ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید شود. در گروه پتروشیمی نیز روز چهارشنبه بلوک ۷/ ۶ درصدی پترول از طرف شرکت بازرگانی پتروشیمی به قیمت پایه هر سهم ۱۴۳۰ ریال در نماد پترول۴ عرضه شد.