گروه بورس: مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه برگزاری مجامع بانکی‌ها به شهریور ماه موکول شده، در تلاشیم طی جلسه‌ای با بانک مرکزی و سازمان حسابرسی که طی هفته جاری برگزار خواهد شد، به تعیین تکلیف نمادهای بسته شده گروه بانکی بپردازیم. تمام تلاش ما بر این است که این نمادها طی یکی، دو هفته آینده بازگشایی شوند.

سیدمحمد علیزاده، با اشاره به اعلام تنفس مجدد مجمع عمومی سالانه بانک ملت در روز چهارشنبه گفت: از آنجا که جلسه میان بانک مرکزی با وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی برای رسیدگی به‌صورت‌های مالی و چگونگی ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و ابلاغ اجرای مفاد آن به بانک‌های عامل یک روز قبل از برگزاری مجمع بانک ملت برگزار شده بود، مسوولان این بانک موفق به دریافت نامه بانک مرکزی در روز برگزاری مجمع نشدند، اما در حال حاضر صورت مالی بانک ملت روی سامانه کدال قرار گرفته است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در صورتی که دیگر بانک‌ها نیز صورت‌های مالی خود را بر اساس استاندارد IFRS تهیه کرده و روی سامانه کدال قرار دهند، امکان بازگشایی نماد معاملاتی آنها فراهم خواهد شد.

استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شودکه توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی(IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.بانک مرکزی بر این اعتقاد است با توجه به لغو تحریم‌ها و حضور گسترده‌تر بانک‌‌ها در مجامع بین‌المللی، تطبیق صورت‌های مالی در شبکه بانکی با استانداردهای بین‌المللی جزو الزامات اولیه بانک‌ها به‌شمار رفته و برای شفاف‌سازی صورت‌های مالی آنها و همچنین تسهیل امور برای برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی و همچنین ایجاد روابط کارگزاری گسترده ضروری است. با الزامی شدن این استاندارد برای بانک‌ها، فصل مجامع امسال به روزهایی پرتلاطم برای شبکه بانکی تبدیل شد و مجامع بسیاری از بانک‌ها به‌دلیل عدم‌تطبیق صورت‌های مالی با استانداردهای(IFRS) با تنفس همراه و متوقف شدند.