گروه بورس: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه روند ۳ روز معاملاتی ماقبل خود رشد ۴۴۲ واحدی معادل ۵۸/ ۰ درصد را در کارنامه خود ثبت کرد و در پایان معاملات در ارتفاع ۷۷ هزار و ۹۰ واحدی قرار گرفت. با قرار گرفتن شاخص در این سطح که بیشترین رقم از ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری به شمار می‌رود، زیان این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به ۹/ ۳ درصد محدود شد. در جریان معاملات روز گذشته دو مورد خود‌نمایی می‌کرد؛ اولین موضوع فعالیت بیشتر حقیقی‌ها بعد از حمایت حقوقی‌ها از معاملات بازار سهام در روزهای اخیر است. به نظر می‌رسد استارت حمایت معامله‌گران حقوقی از چهارشنبه هفته گذشته به تحرک بیشتر حقیقی‌ها در معاملات دیروز منجر شده است. به نظر می‌رسد معامله‌گران خرد در بازار با رصد حمایت حقوقی‌ها از پایان هفته گذشته، در جریان معاملات روز سه‌شنبه، فعالیت بیشتری در سمت خرید داشتند. در همین راستا روز گذشته حدود ۸ میلیارد تومان نقدینگی از سبد معامله‌گران حقوقی به حقیقی منتقل شد. موضوع مهم دیگر در جریان معاملات دیروز، تایید خروج گروه خودرویی از لیدری معاملات بازار سهام است. در همین راستا نیز شاهد دست به دست شدن نقدینگی بین صنایع مختلف بورسی هستیم. از این رو به نظر می‌رسد در شرایط کنونی هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن معاملات سهام و در نتیجه سکانداری غیر‌منطقی سهام را ندارد.

سوال مهم مطرح شده در شرایط فعلی و پس از تجربه ۱۴ روز معاملاتی مثبت، پایداری یا ناپایداری روند کنونی معاملات بازار سهام است. در این زمینه با تغییر شرایط بازار در روزهای اخیر برخی از کارشناسان معتقدند شرایط کنونی بازار سهام تحت تاثیر روند بازارهای جهانی و کاهش نرخ سود بانکی به‌صورت پایدار ادامه خواهد یافت. این امر در شرایطی که این دو عامل تغییر محسوسی را نسبت به چند هفته گذشته تجربه نکرده‌اند و همچنین با توجه به اینکه پیش از این بسیاری از کارشناسان روند بازار را حداقل تا پایان نیمه اول سال روندی نوسانی با دامنه اندک پیش‌بینی می‌کردند، ابهام بزرگی را پیش روی بازار قرار داده است.

موج هیجانی با تغییر کادر مدیریتی

فردین آقا‌بزرگی، مدیر عامل کارگزاری آینده در مورد شرایط فعلی بازار سهام گفت: پس از تغییر یک تیم مدیریتی طبیعی است که بازار با یک موج هیجان مواجه شود، در همین راستا نیز پس از تغییر مدیریت سازمان بورس، بازار با حمایت حقوقی‌ها برای چهارمین روز متوالی کاری پس از این تغییر سبزپوش باقی ماند. با این همه به نظر می‌رسد برخی تغییرات به وجود آمده در شرایط اقتصادی و بازارهای جهانی شرایط بورس تهران را تا حدودی متفاوت کرده است. وی افزود: در شرایط کنونی بورس تهران در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری وضعیت مناسب‌تری دارد. این موضوع شاید اگر با صرف رصد کارنامه بورس تهران از ابتدای سال جاری مورد بررسی قرار گیرد، چندان درست به نظر نیاید اما از آنجا که در بررسی وضعیت یک بازار مالی برخی عوامل به تدریج اثر خود را در وضعیت آینده بازار خواهند گذاشت، به نظر می‌رسد تحت تاثیر تغییر برخی عوامل بنیادی موجود در بازار در روزهای آتی شاهد حرکت معاملات بازار سهام در مدار مثبت باشیم. این موضوع به دلیل سیاست‌های پولی دولت در راستای کاهش نرخ سود سپرده‌ها همگام با کاهش تورم است.

آقا بزرگی اثر کاهش نرخ سود بانکی بر وضعیت بازار سهام را تشریح کرد و افزود: کاهش نرخ سود بانکی به‌طور قطع بخشی از نقدینگی موجود در سیستم بانکی را خارج می‌کند و با توجه به وضعیت بنیادی فعلی شرکت‌ها تحت تاثیر بازارهای جهانی و درهایی که پس از رفع تحریم‌ها به روی صنایع مختلف بورسی گشوده می‌شود، به دلیل هوشمندی سرمایه‌ها با توجه به اصلاح قیمتی چشمگیر گذشته در بورس تهران بخش اعظمی از این سرمایه‌ها وارد بورس تهران خواهند شدوی ادامه داد: البته به‌طور حتم نیز در این میان موانعی همواره می‌توانند به‌عنوان دست اندازهایی در مسیر بورس تهران قرار گیرند. در همین راستا روند بازارهای جهانی و به خصوص روند بازار نفت می‌تواند این مسیر پیش‌بینی شده را برای بورس تهران با مشکلاتی مواجه کند. این کارشناس بازار سهام افزود: به هر ترتیب کاهش نرخ سود بانکی نسبت قیمت بر در آمد در بازار سهام را نزد سرمایه‌گذاران به سطح جذابی رسانده است که این عامل می‌تواند نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر‌تر را به خود جذب کند.

آینده‌ای روشن در انتظار سهام

علی اسلامی‌بیدگلی، رئیس هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به کاهش تدریجی نرخ بهره و همچنین بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی نسبت به ماه‌های گذشته و در کنار آن افزایش ظرفیت فروش نفت ایران انتظار می‌رود بازار سهام در ماه‌های آینده شاهد وضعیت بهتری باشد. باید توجه داشت به مرور با سررسید سپرده‌های یکساله بانک‌ها و در صورت عدم امکان تمدید این سپرده‌ها با نرخ‌های ۲۰درصدی بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام هدایت می‌شود تا به موجب آن شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم.

وی افزود: تنها موضوعی که ممکن است باعث به تعویق افتادن ورود جریان نقدینگی به بازار شود، انتشار گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها و عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده است که در حال‌حاضر با توجه به انتشار حجم بالایی از گزارش‌ها این موضوع بعید به نظر می‌رسد. در مجموع افزایش جریان نقدینگی همراه با ثبات اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌ها باعث می‌شود روند بازار با ثبات بیشتری همراه شود.

اسلامی‌بیدگلی با تاکید بر اینکه باید از رشد بازار انتظارات معقولی داشته باشیم، عنوان کرد: تکرار سودهای نجومی در شبکه پولی و بازرگانی کشور امکان‌پذیر نیست. وی تصریح کرد: منظور از رشد در بازار سهام این است که امید داریم در صورت بازدهی ۵/ ۱ درصدی بازار پول، انتظار بازدهی ۲ تا ۵/ ۲ درصدی از بازار سهام می‌رود.

رئیس هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی وضعیت کنونی بازار را پرنوسان دانست و گفت: روز گذشته نیز شاهد افزایش استقبال سهامداران از شرکت‌های معدنی و پالایشی بودیم. از آنجا که نمادهای حاضر در این دو گروه سهم قابل‌توجهی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند، طبیعتا هر‌گونه نوسانی در این نمادها باعث رشد شاخص و افزایش حجم معاملات می‌شود. بر این اساس رونق در شرکت‌هایی که ارزش بازاری بزرگی دارند، نویددهنده اتفاقات خوب برای بازار سهام است و موجب کاهش حجم سفته‌بازی روی شرکت‌های کوچک شده و عمق و ثبات بازار سهام را افزایش می‌دهد.

جابه‌جایی‌ نقدینگی میان صنایع

دکتر صادقی‌مقدم، کارشناس بازار سهام اظهارکرد: در حالی که اثری از نقدینگی جدید در بازار مشاهده نمی‌شود،‌ به نظر می‌رسد جابه‌جا‌یی فعالان بازار از سایر سهم‌ها به سهام شرکت‌های معدنی،‌ فلزی و همچنین پالایشی در روزهای اخیر موجب رشد شاخص کل شده است. پایین بودن حجم و ارزش معاملات نیز گواهی بر عدم ورود نقدینگی تازه به بورس تهران است.

وی افزود: برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور اصلاح نسبت‌های سرمایه‌گذاری با نزدیک شدن به پایان سال مالی خود، مجبور به خرید سهام در بازار شده‌اند. این صندوق‌ها که پیش از این بخش زیادی از سرمایه خود را در سایر محل‌های جذاب سرمایه‌گذاری مانند اوراق با درآمد ثابت قرار داده بودند، در شرایط کنونی بر اساس ضوابط در صدد اصلاح این نسبت‌ها برآمده‌اند. در ادامه نیز با جذابیت روزافزون بازار بدهی نقدینگی تازه در بازار سرمایه فعالیت در این بازار را به پارک سرمایه در بازار سهام ترجیح خواهند داد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: در شرایط کنونی مهم‌ترین موارد اثرگذار بر روند قیمتی سهام نرخ سود بانکی و همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز است. کاهش نرخ سود می‌تواند نقدینگی عظیمی را که در سال‌های اخیر در این مکان حبس شده است به سمت سایر بازارها حرکت دهد، بازار سرمایه نیز می‌تواند در فضای امیدواری به آینده اقتصادی از مقصدهای این نقدینگی باشد. یکسان‌سازی نرخ ارز نیز مورد مهم دیگری است که می‌تواند بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد.

گذر دماسنج بازار از 77 هزار واحد

همان‌طور که اشاره شد، طی معاملات روز گذشته در بورس تهران شاخص کل با رشد بیش از ۴۴۲ واحدی در عدد ۷۷ هزار و ۹۰ واحدی قرار گرفت و پس از تقریبا سه ماه کانال ۷۷ هزار واحدی را دوباره فتح کرد و حالا ۱۴ روز است که بدون وقفه رشد می‌کند.

علاوه بر رشد شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد و ۴۸/ ۰ درصد بالاتر از مقداری قرار گرفت که روز دوشنبه تجربه کرده بود. به عبارت دقیق‌تر نه‌تنها شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز، بلکه شرکت‌های کوچک نیز مورد‌توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که اشخاص حقوقی هستند که بیشترین سهم را در رشد دادن به شاخص‌های بازار دارند. در روزهای اخیر حمایت روشن حقوقی‌ها از نمادهای شاخص‌ساز به نمادهای یک یا دو صنعت محدود نمی‌شود و حمایت‌ها در صنایع مختلف توزیع شده است. روز گذشته نمادهای «همراه»، «شبندر»، «شپنا» و «فخوز» بیشترین تاثیر مثبت را برای دماسنج بازار رقم زدند و هریک به ترتیب آن را با رشد ۱۳۴، ۶۹، ۴۳ و ۴۱ واحدی مواجه کردند. نمادهای «ومعادن»، «فخاس» و «مبین» نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در طرف دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، خودروسازی سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا بیشترین اثر منفی را برشاخص کل داشتند و جمعا آن را ۵۳ واحد تنزل دادند.

طی معاملات روز گذشته در بورس ۹۱۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان و در ۷۴ هزار و ۸۸۰ نوبت دست به دست شد. با افزایش تعداد معاملات می‌توان چنین استنباط کرد که نوع معاملات به سمت داد‌و‌ستدهای خرد در حال حرکت است. معاملات کوچک اغلب توسط فعالان خرد بازار (حقیقی‌ها) انجام می‌شود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان ادعا کرد که احتمالا حقیقی‌ها تحت‌تاثیر حمایت‌های اشخاص حقوقی رفته‌رفته به بازار بازمی‌گردند و در مقام خریدار ظاهر می‌شوند.

همچنین در روز گذشته گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت ایستادند. قرار گرفتن شاخص گروه خودرویی در مسیر نزولی، درست در زمانی که شاخص کل روندی صعودی را در پیش گرفته است می‌تواند فرضیه رنگ باختن ویژگی خودرویی‌ها به‌عنوان لیدر را تقویت کند.در روز گذشته صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای توسعه معادن روی، جام دارو، فولاد خراسان، تامین ماسه ریخته‌گری، زغال‌سنگ نگین طبس و صنعتی آما بود. در مقابل نمادهای توسعه شهری توس‌گستر، قند نیشابور، قند ثابت خراسان، صنایع جوشکاب یزد، قند لرستان، بیمه دانا و قند اصفهان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

سقف‌شکنی جدید بورس تهران