گروه بورس: طی معاملات روز گذشته فرابورس ایران، آیفکس با رشد ۴/ ۸ واحدی معادل یک درصد مواجه شد تا با دیگر سطح ۸۰۰ واحدی را از آن خود کند. بر این اساس فعالیت فرابورس دیروز با خرید و فروش بیش از ۲۵۶ میلیون ورقه بهادار در ۵۱ هزار و ۷۸۶ نوبت به ارزش ۱۰۴ میلیارد تومان خاتمه یافت تا شاخص فرابورس در عدد ۸۰۸ واحد بسته شود. ۹۵ میلیارد ریال از ارزش معاملات دیروز به نماد شرکت آتیه داده‌پرداز تعلق گرفت تا این نماد با عرضه اولیه خود در صدر جدول بیشترین ارزش معاملات فرابورس قرار گیرد. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم نیز با ارزش معاملاتی بالغ بر ۷۵میلیارد ریال در رتبه بعدی نمادهای پرمعامله قرار گرفت.

علاوه بر این نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان بیشترین توجه فعالان این بازار را به خود اختصاص دادند و در صدر فهرست نمادهای پربیننده فرابورس قرار گرفتند. همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس سه‌شنبه را نیز نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند به دوش کشیدند. سهام شرکت مواد ویژه لیا، زرین معدن آسیا، صنعت روی زنگان و پالایش نفت شیراز بیشترین افزایش قیمت را داشتند. این در حالی بود که بیشترین کاهش قیمت این روز فرابورس به نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اختصاص پیدا کرد و پس از آن قند شیروان قوچان و بجنورد، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس و شیر پاستوریزه پگاه فارس در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین کاهش قیمت قرار گرفتند. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۲۳۷ هزار و ۸۳ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۷۶ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال بودیم که در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹۲ تا ۹۷۸ هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند.

همچنین دیروز شاهد افزایش قیمت در تمامی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن به جز دو نماد تسه ۹۴۰۷ و تسه ۹۳۰۵ بودیم.بیشترین میزان افزایش قیمت این نمادها مربوط به تسهیلات مسکن تیرماه ۹۵ (تسه۹۵۰۴) به میزان ۱۵/ ۱ درصد بود. بر این اساس دیروز هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۹۵۵ تا ۹۹۷هزار ریال دست به دست شد و به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۳/ ۲۳ درصد باقی ماند.