گروه بورس: طی معاملات روز گذشته در فرابورس تهران، آیفکس با رشد ۸/ ۱ واحدی معادل ۲۳/ ۰درصد مواجه شد تا برای اولین بار پس از تاریخ ۱۹‌خرداد‌ماه دوباره در محدوده بیش از ۸۰۰ واحدی قرار گیرد. پس از معاملات روز گذشته شاخص فرابورس در عدد ۵/ ۸۰۱ واحد بسته شد. اگرچه ارزش معاملات روز گذشته فرابورس قابل قبول بود، اما بخش عمده این معاملات به اوراق بدون ریسک اختصاص یافت. فعالیت فرابورس روز گذشته با خرید و فروش حدود ۱۶۹ میلیون ورقه بهادار در ۲۱ هزار و ۸۰۴ نوبت به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان خاتمه یافت.

این در حالی بود که ۴۸ میلیارد تومان از ارزش معاملات به دو نماد «پرشیا۲» و «پرشیا» تعلق گرفت. نمادهای مختلف اسناد خزانه اسلامی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان در رتبه بعدی نمادهای پرمعامله قرار گرفتند. از میان سهم‌های حاضر در فرابورس، بیشترین ارزش معاملات (حدود ۳ میلیارد تومان) به نماد «شتران» اختصاص یافت. همچنین نمادهای «ذوب»، «دماوند»، «وهور» و «شتران» بیشترین توجه فعالان این بازار را به خود اختصاص دادند و در صدر فهرست نمادهای پربیننده فرابورس قرار گرفتند. سهام شرکت بیمه سامان (بساما) به همراه گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) و توسعه حمل‌‌و‌نقل ریلی پارسیان (حپارسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در‌حالی‌که سهام شرکت‌های شمال شرق شاهرود (کشرق)، قاسم ایران (قاسم) و صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) با بیشترین افت قیمت روبه‌رو‌ شدند.

بیشترین حجم معاملات روز نخست معاملاتی هفته در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) به میزان ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار سهم انجام شد و همان‌طور که اشاره شد، بیشترین ارزش معاملات با رقم ۳۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال در نماد پالایش نفت تهران (شتران) به ثبت رسید. در بازار اول ۳۷ میلیون و ۷۹۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۶۹ میلیارد ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان اتفاق افتاد. همچنین ۶۶ میلیون و ۳۳۰ هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش ۲۱۵ میلیارد ریال خرید و فروش شد. پالایش نفت تهران رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود. طی معاملات روز گذشته، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با معامله ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد و پس از آن، صندوق آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن قرار گرفتند.

همین طور در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق نفت و گاز پرشیا به ارزش ۳۱۳ میلیارد ریال بود. معاملات تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی در این بازار بالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال شد. همچنین در جریان معاملات روز گذشته فرابورس شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌‌آهن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت همکاران سیستم پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه و شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه بودیم.

آیفکس 800 واحدی شد