گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در دومین روز معاملاتی پس از تغییر رئیس سازمان بورس با رشد ۳۵۴واحدی شاخص کل مواجه شد.در بازار دیروز بیشترین تاثیر بر شاخص را بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بعد از افزایش سرمایه داشت.

در بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی بحث در مورد ورود بانک‌ها به بازار آزاد ارز حائز اهمیت بود. انتظار می‌رود این موضوع موجب شفاف شدن بازار مبادلات ارزی و درآمدهای ارزی شرکت‌ها شود. در همین حال بازار دیروز شاهد نگرانی معامله‌گران در مورد بهای نفت نیز بود. با توجه به افت شدید بهای نفت در روز جمعه انتظارات کاهشی بر بازار حاکم است. در این شرایط دیروز صف‌های خرید پالایشگاه‌ها به‌صورت مداوم عرضه شد. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی شیراز در بازگشایی شاهد شفاف‌سازی مدیرعامل در مورد تعدیل منفی ۶۶درصدی سود شرکت بود. براساس نامه کیانوش کاظمی، مدیرعامل این شرکت،کاهش فروش ناشی از کاهش نرخ جهانی اوره و عدم افزایش نرخ فروش داخلی موجب این کاهش شده است. در بازار دیروز صدرا پس از بازگشایی با جهش ۲۰درصدی قیمت مواجه شد. در گروه غذایی عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران، از کاهش قیمت شکر در روزهای آتی خبر داد و گفت: براساس مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت نهایی هرکیلوگرم شکر برای مصرف‌کنندگان حداکثر بین ۲۷ تا ۲۸ هزار ریال است. حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: با توجه به نرخ مصوب، حداکثر سود برای عمده فروشی‌ها ۳ درصد و برای خرده فروشی ۱۰ درصد به اضافه هزینه حمل‌و‌نقل محاسبه می‌شود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری از عرضه سهام شرکت ملی نفتکش ایران در بازار سهام خبر داد و گفت: پیش از عرضه، اقدامات مربوط به آماده‌سازی توسط هلدینگ مالی، ‌بانکی و امور سهام صندوق در حال انجام است. دیروز همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (OPIC) از پذیرش ۵شرکت تابعه این صندوق در بورس خبر داد. بنابراین گزارش، اقدامات لازم برای پذیرش شرکت‌های توربو کمپرسور نفت (OTC)، پالایش نفت جی، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، صنایع تجهیزات نفت و شرکت ساختمانی صبا نفت در حال انجام است و در سال ۱۳۹۵ شاهد حضور این ۵ شرکت در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.در گروه سیمانی نیز یک کارشناس صنعت سیمان از منتفی شدن سهمیه‌بندی صادرات کلینکر به عراق خبر داد و گفت: وزارت صنعت فقط ۸ شرکت سیمانی را برای صادرات کلینکر به عراق مجاز اعلام کرده بود که در پی اعتراض سایر تولیدکنندگان، این سهمیه‌بندی لغو شد. علی محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر عراق واردات سیمان از ایران را مدیریت می‌کند، گفت: مجوزهایی که برای واردات سیمان ایران به این کشور صادر می‌شود به‌صورت حساب شده به کارخانه‌های ایرانی اختصاص می‌یابد تا واردات زیاد سیمان باعث کاهش قیمت این محصول در عراق و ضرر کارخانه‌های سیمان عراق نشود.

بد در ادامه با تاکید بر لزوم تقویت صادرات سیمان ایران به افغانستان، گفت: در حال حاضر بابت ورود هر کامیون افغانی به ایران، مبلغی از این کامیون‌ها دریافت می‌شود که همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده سیمان ایران در بازار افغانستان شده است. وی تصریح کرد: اگر این مبلغ دریافتی کاهش یابد، امکان افزایش صادرات سیمان به افغانستان برای کارخانه‌های ایرانی فراهم خواهد شد. در گروه انفورماتیک در پی درج ماه گذشته نماد شرکت آتیه داده پرداز، این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه سهام شد. این شرکت با نماد «اپرداز» در گروه مخابرات و به‌عنوان هفتاد و دومین شرکت بازار دومی درج شده و سرمایه اسمی آن طی مجمع فوق‌العاده آبان سال گذشته از ۱۸ به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در جریان مجمع سالانه ۱۲ تیر سال جاری، به ازای هر سهم ۲۱ تومان سود کنار گذاشته شده است. در ترکیب سهامداری این شرکت هم به جز مالکیت ۷ درصدی شرکت رساسامان آریا (سهامی خاص)، اشخاص حقیقی حضور حداکثری دارند. آتیه داده‌پرداز از سال ۸۲ تاسیس شده و در زمینه خدمات ارسال و دریافت پیام کوتاه و همچنین سرویس‌های ارزش افزوده فعال است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۸۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۰میلیارد تومان بالغ شد.