گروه بورس،همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با اتکا به رشد نمادهای فلزی-معدنی کارنامه‌ای مثبت از خود به جای گذاشت. در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد رشد بهای نمادهای سنگ‌آهنی نظیر گل‌گهر و چادر‌ملو و همچنین نماد فولاد مبارکه بودند.این رشد با بازگشایی نماد ملی مس و خرید گسترده سهام آن توسط بازار تکمیل شد تا در نهایت شاخص کل بتواند با رشد ۵۶/ ۰ درصدی معادل ۴۲۰واحد به مرز ۷۴هزار و ۹۳۴واحد برسد.با این کارنامه احتمال باز‌پس‌گیری کانال ۷۵هزار واحد در معاملات این هفته وجود دارد.

در بازار دیروز رشد بهای فلزات موجب تقویت گروه فلزی - معدنی شده است. تعدیل‌های مثبت شرکت‌های فولادی و گزارش‌های مناسب سه ماهه شرکت‌های سنگ معدنی موجب گرایش بازار به این بخش شده است. در این گروه، علاوه بر رشد قیمت سهام دیروز تخصیص اوراق مرابحه فولاد مبارکه مجددا در بازار انجام شد. در گروه غذایی رئیس هیات مدیره انجمن کارخانه‌های قند و شکر از برگزاری دو جلسه تصمیم‌گیری در دولت برای تعیین قیمت شکر خبر داد و گفت: عصر شنبه در جلسه با معاون اجرایی رئیس‌جمهوری قیمت شکر تعیین می‌شود.

علیرضا اشرف گفت: هر سال انجمن قند و شکر با همکاری تولیدکنندگان و کارخانه‌های تولیدکننده، قیمت شکر را بر اساس فرمولی که دارد، تعیین می‌کند، اما دولت عموما این فرمول و قیمت حاصل از آن را به‌صورت کامل نمی‌پذیرد، بنابراین نمی‌توان قیمت پیشنهادی انجمن را برای شکر اعلام کرد، چراکه ممکن است تبعات قیمتی بر بازار داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر این قیمت‌ها را تعیین تکلیف کند. در گروه پتروشیمی انفجار جدید در خط اتیلن غرب موجب از کار افتادن پتروشیمی‌های موجود در این مسیر شده است. در این زمینه کارشناسان شرکت ملی پتروشیمی در تلاش هستند تا مجتمع تولید پتروشیمی ایلام راکه به دلیل قطع خط انتقال خوراک از مدار تولید خارج شده دوباره در مدار تولید قرار دهند. به گزارش «ایرنا» خط لوله تامین‌کننده خوراک مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشورکه از منطقه عسلویه آغاز شده و تا مهاباد ادامه دارد، عصر جمعه گذشته در منطقه پران پرویز شهرستان پلدختر در استان لرستان دچار شکستگی شد. این حادثه باعث شده مجتمع‌های پتروشیمی که در ادامه مسیر قرار دارند همچون ایلام، کرمانشاه و مهاباد به دلیل تامین نشدن خوراک به‌صورت موقت از مدار تولید خارج شوند. در گروه کشاورزی شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان درخواست افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی داد. این شرکت وابسته به شستا با نماد «زگلدشت» در گروه زراعت و خدمات وابسته به‌عنوان هفتاد و سومین شرکت بازار دومی درج و در نوبت عرضه اولیه قرار گرفته و قبل از عرضه، درخواست داده تا سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی آن از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۲۰ میلیاردتومان برسد.