گروه بورس: بررسی رفتار خریداران و فروشندگان در تیرماه حاکی از خروج نقدینگی ۵۹ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی از بازار است. برهمین اساس، فعالیت هر دو گروه سهامداران به تفکیک صنایع بورسی نیز حاوی نکات قابل توجهی است. حضور بزرگان بازار در صنایع بزرگ در تیر ماه از نکات قابل معاملات بازار سهام در این ماه بود.بر همین اساس بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی و خروج سرمایه حقیقی‌ها در گروه‌هایی نظیر بانک‌ها، خودرو و فلزات اساسی رخ داد. در مجموع تغییر مالکیت شکل گرفته (به نفع حقوقی‌ها) در سه گروه مزبور حدود ۱۰۳ میلیارد تومان بود.بررسی‌ها نشان می‌دهد بر خلاف سنت همیشگی بورس تهران رشد قیمت‌ها و نماگر بازار سهام در شرایطی رقم خورد که در بیشتر صنایع، حقیقی‌ها نسبت به معامله‌گران حقوقی در فروش مشارکت بیشتری داشتند.

حقیقی‌ها در کدام صنایع فعال‌تر بودند؟

طی تیرماه سال جاری بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را در صنعت ابزار پزشکی و به ارزش ۴۵۳ میلیارد ریال شاهد بودیم. این صنعت با تک نماد «آکنتور» در تیرماه شاهد بیشترین حمایت بازیگران حقیقی از معاملات خود بود.استخراج کانه‌های فلزی نیز در رده دوم این دسته‌بندی جای دارد. رشد قیمت‌ها دربازار جهانی سنگ‌آهن از دلایلی است که باعث جلب توجه بسیاری از سهامداران حقیقی به نمادهای زیر‌مجموعه این گروه شد.برهمین اساس این صنعت نیز تغییر مالکیتی به ارزش ۱۲۱میلیارد ریال را به نفع حقیقی‌ها تجربه کرد.

حضور حقوقی‌ها در صنایع بزرگ

بررسی‌ها حاکی از آن است که حضور و حمایت خریداران حقوقی در صنایعی چون بانک‌، فلزات اساسی و خودرو بیش از دیگر صنایع بوده است.گروه بانکی که از بیشترین حمایت بازیگران حقوقی برخوردار بوده است، تغییر مالکیتی به ارزش ۸۰۰میلیارد ریال را به نفع حقوقی‌ها به ثبت رسانده و در زمینه مشارکت در فروش، شاهد حضور ۶۱ درصدی بازیگران حقوقی بازار بوده است. بررسی‌ها درخصوص حضور پررنگ بازیگران حقوقی در این صنعت نشان می‌دهد که همزمان با برگزاری مجامع این شرکت‌ها طی ماه گذشته، هراس از تکرار افت ارزش سهام بانکی‌ها مانند سال‌های گذشته را به همراه داشته که باعث شده حقوقی‌های بزرگ به منظور حمایت از این نماد‌ها در صف‌های خرید حاضر شوند.فلزات اساسی صنعتی است که با اختلافی قابل توجه از گروه بانکی در رده دوم بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی جای دارد. ارزش تغییر مالکیت این صنعت معادل ۱۲۳میلیارد ریال بوده و در زمینه حضور بازیگران در صف‌های خرید حضور ۵۳درصدی بازیگران حقیقی را تجربه کرده است.

صنعت خودرو از دیگر گروه‌های مورد توجه بازیگران حقوقی بازار بوده و تغییر مالکیت ۱۱۴میلیارد ریالی از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی داشته است. خودرو که در زمستان گذشته بیشترین بازدهی را در میان دیگر صنایع به ثبت رساند، در ماه‌های اخیر در روند اصلاحی قسمت زیادی از بازدهی کسب شده در آن زمان را از دست داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که با توجه به رشد شاخص این صنعت طی یک ماه اخیر، بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها از این صنعت بوده که می‌تواند به دوعلت صورت گرفته باشد. مورد اول درخصوص حمایت برخی از سهامداران حقوقی است.

برهمین اساس، بسیاری از سهامداران بزرگ بازار که همچنان به چشم‌انداز این صنعت امیدوار هستند اقدام به خرید سهم‌های این صنعت کرده و در صف‌های خرید ظاهر شده‌اند. موضوع دیگر درخصوص عملکرد حقیقی‌ها است. به نظر می‌رسد برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ خودرویی در تیرماه و پیش‌بینی ضعف در عملکرد یکساله این شرکت‌ها، باعث شده تا بسیاری از سهامداران خرد به دلیل نگرانی از آینده این صنعت اقدام به خروج سرمایه‌های خود کرده و سهم‌های خود را به فروش برسانند.

فروش حقیقی‌ها در ماه مثبت بورس

فروش حقیقی‌ها در ماه مثبت بورس