گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل در حالی روز گذشته با رشد ۱۱۷ واحدی مواجه شد که بخش قابل توجهی از نمادها تا پایان معاملات دیروز برای برگزاری مجمع در پایان هفته متوقف شدند. تنها در دو روز گذشته ۵۳ نماد بورسی برای برگزاری مجمع امروز و فردا متوقف شده‌اند (بیش از ۲۳ درصد از کل ارزش بازار). بخش عمده‌ای از این نمادها به گروه‌های بانکی و همچنین خودرویی اختصاص دارند. در ماه‌های اخیر بخش زیادی از حجم و ارزش معاملات به دو گروه مزبور به خصوص خودرویی‌ها اختصاص داشته است. بر این اساس افت محسوس حجم و ارزش معاملات مورد انتظار است. اخبار مجامع شاید مهم‌ترین موضوعی باشد که می‌توان تغییرات قیمتی سهام را در مرداد بر اساس آن پیش‌بینی کرد.

در این خصوص همچنان انتظار برای اخبار هیجانی برای رشد قیمت سهام در برخی گروه‌های مستعد وجود دارد. در گروه بانکی نیز پس از معضلات شدیدی که این گروه در مجامع سال گذشته تجربه کرد، مواردی مانند مقدار سود تقسیمی در این مجامع، اثر برجام بر این شرکت‌ها و برنامه‌های آتی برای خروج از وضعیت رکودی کنونی می‌تواند جالب توجه باشد. در این میان، احتمال تاخیر مجامع برای برخی نمادها با توجه به این موضوع که مفاد لازم برای برگزاری مجامع همچنان در اختیار سهامداران قرار نگرفته است، وجود دارد. آنچه در مجامع برگزار شده به آن اشاره شده بود، وضعیت نامناسب بیشتر صنایع بود. در شرایط کنونی سهامداران به دنبال برنامه شرکت‌ها برای خروج از این وضعیت و بهبود وضعیت عملیاتی نسبت به سال گذشته خواهند بود. هرگونه اخبار و تصمیم موثر بر شرایط شرکت‌ها می‌تواند بر روند قیمتی سهام اثرگذار باشد. در این شرایط باید در انتظار مطالعه گزارش‌های مجامع با جزئیات مطرح شده در این جلسه‌ها باشیم.

آیا خودرویی‌ها با مجامع داغ می‌شوند؟

گروه خودرویی در سه ماه پایانی سال گذشته رشد ۲۱۸ درصدی را تجربه کرده است. در ادامه اما، با خوابیدن هیجانات حاکم بر این گروه افت ۲۹ درصدی شاخص این گروه را از ابتدای سال جاری تا پایان روز گذشته شاهد بودیم. بر اساس صورت‌های مالی، این شرکت‌ها مطابق با سال‌های گذشته چیزی برای عرضه نقدی میان سهامداران نخواهند داشت. برخی از سهامداران درصدی این نمادها در روند رشدهای پرشتاب قیمت‌ها بخش زیادی از سهام خود را به بازار عرضه کرده‌اند. با این حال تغییرات زیادی در ترکیب سهام این گروه‌ها مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر سهامداران خرد این گروه‌ها به‌طور عمده تغییر کرده‌اند. معاملات پرحجمی که نمادهای این گروه داشته‌اند، با توجه به این موضوع که بخش زیادی از سهام توسط سهامداران درصدی بلوکه شده بود، کاملا به این موضوع اشاره دارد که سهام شناور بازار چند‌بار میان معامله‌گران خرد دست به دست شده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد میانگین قیمت خرید سهامداران خرد فعلی چندان پایین نیست. بسیاری از این سهامداران در انتظار برگزاری مجامع و انتشار اخباری برای داغ شدن دوباره سهام خودرویی هستند.

در این میان همچنان کارشناسان بر این عقیده‌اند که با وجود اصلاح قیمت گروه خودرویی قیمت سهام این گروه در مقایسه با دوران رکود بورس (پاییز سال گذشته) در سطوح بالایی قرار دارد. در نتیجه اخبار منتشر شده از این گروه باید قدرتی دوچندان گذشته را داشته باشد تا بتوان انتظار رشد قابل توجه قیمت سهام را داشت. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که با رشدهایی که در ماه‌های اخیر ثبت شده است، بخش زیادی از اخبار مثبت این گروه در قیمت سهام پیش‌خور شده است. در این شرایط مطابق آنچه کارشناسان نیز بر آن تاکید دارند باید عامل بنیادی بتواند صورت‌های مالی این گروه را متحول سازد. این امر نیز نیازمند بهبود متغیرهای بنیادی این شرکت‌ها و جبران زیان‌های سال‌های گذشته این شرکت‌ها است.انتظار برای شنیدن اخبار خوبی از مجامع، افزایش تقاضای سهام خودرویی را در معاملات روز گذشته بورس به دنبال داشت. با این حال، فشار فروش بالای این گروه مانع از تشکیل صف‌های خرید در این نمادها شد. گرچه دو‌گانگی برای حرکت قیمت سهام پس از مجامع وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مسیر منطقی سهام با توجه به سیگنال‌های بنیادی بر رشدهای پرشتاب چیره شود.

سهام ناکام از برجام

اکثر نمادهای بانکی در پایان هفته مجامع خود را برگزار می‌کنند. نماد بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و سایر نمادهای این گروه برای برگزاری مجامع روزهای چهارشنبه و پنج شنبه متوقف شدند. بر اساس آخرین اطلاعیه موجود در سامانه کدال بانک ملت بنا است امروز مجامع عمومی و فوق‌العاده خود را برگزار کند. این در حالی است که تا لحظه تنظیم این خبر، گزارش حسابرس درخصوص نحوه عملکرد این بانک منتشر نشده بود. آخرین اطلاعیه این شرکت نیز شفاف‌سازی ناقص درخصوص کاهش سود خالص این شرکت بود. بر اساس این شفاف‌سازی، سود خالص «وبملت» افت ۲۵ درصدی را تجربه کرد. در حالی که جزئیات کاهش این سود همچنان از چشم بازار مخفی است و این نماد با توجه به تعدیل با اهمیت سودآوری متوقف است. صورت‌های مالی حسابرسی‌شده این نماد و سایر نمادهای این گروه نیز تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز منتشر نشده بود، این موضوع می‌تواند روند برگزاری این مجامع را با تاخیر همراه کند. موضوع قابل توجه دیگر در مجامع بانکی تصمیم‌گیری درخصوص تقسیم سود میان سهامداران است.

با توجه به مقادیر کم تقسیم سود در مجامع سال گذشته بانکی، در شرایط کنونی نحوه تقسیم سود این شرکت‌ها قابل توجه خواهد بود. در این میان روند آتی سودآوری این شرکت‌ها شاید مهم‌ترین موضوع مورد توجه سهامداران باشد. بانک‌ها در کنار خودرویی‌ها از لیدرهای بازار در بزنگاه‌های هسته‌ای سال‌های گذشته عنوان می‌شدند. در حالی که سهام گروه خودرویی رشدهای بیش از حد معمول را به ثبت رساندند، سهام بانکی بخش زیادی از بازدهی را که در سه ماه پایانی سال برای سهامداران خود به ارمغان آورده بودند، در روند اصلاحی بازار از ابتدای سال از دست دادند. بر این اساس به نظر می‌رسد سهامداران این گروه به دنبال نشانه‌هایی مثبت از این گروه هستند. باید به این موضوع توجه داشت که انتظار برای بهبود عملکرد بانک‌ها از سال‌های قبل وجود داشته، با این حال تلاش ویژه‌ای در این بخش مشاهده نشده است. روابط بین‌المللی بانک‌ها و سایر راهکارهایی که برای خروج از رکود کنونی دارند نیز می‌تواند بر روند قیمت سهام این شرکت‌ها پس از مجامع اثرگذار باشد.