هادی فراهانی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک بازه ۲۰ ساله در دنیا و در سال‌های اخیر در ایران بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته‌اند. در آمریکا،برای بسیاری از مردم عادی، سرمایه‌گذاری به معنی خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. با توجه به کاهش سود بانکی در ایران و ریسک بالای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها گزینه مناسب تری نسبت به سپرده‌گذاری در حساب بانکی و خرید مستقیم سهام برای افراد مبتدی است. به عبارت دقیق‌تر، صندوق‌ها که عموما توسط افراد خبره حوزه بازار سرمایه و مالی اداره می‌شوند می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش دهند. این موضوع باعث می‌شود در یک دید بلندمدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که آشنایی کاملی با بورس نداشته یا زمان کافی برای رصد دقیق اخبار آن را ندارند، باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر که ریسک بازار سهام افزایش بیشتری داشته است، صندوق‌ها نیز به‌طور متوسط بازدهی بهتری از شاخص کل بورس تهران داشته‌اند. موضوعی که می‌تواند در آینده و با توجه به توسعه بیشتر تعداد صندوق‌های فعال، تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی کشورمان را افزایش دهد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های ورود به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. بدون صرف وقت زیاد برای مطالعه بازار‌های مالی و کسب دانش مالی می‌توان در کنار کار‌های دیگر خود با خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری،سرمایه‌گذاری موفقی را تجربه کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تئوری بسیار مناسب به نظر می‌آیند، اما در واقعیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها زیاد هم ساده نیست و برای سرمایه‌گذاری موفق شما باید صندوق مناسب را از لیست تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیدا کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

ریسک و بازده این‌گونه صندوق‌ها بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است، زیرا مدیران آنها موظفند که حداقل ۷۰ درصد دارایی‌های خود را در سهام در بورس و بازار اول فرابورس قرار دهند و حداکثر ۳۰ درصد در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند. در این قبیل صندوق‌ها استراتژی و سیاست‌های مدیران صندوق بسیار مهم است، سرمایه صندوق در سهام شرکت‌های ارزشی قراردارد یا مدیر صندوق به سرمایه‌گذاری روی سهم‌های رشدی می‌پردازد. هر یک از این سیاست‌ها باعث بازده‌های متفاوت و ریسک‌های متفاوت می‌شود. تحلیل دقیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام شامل بررسی استراتژی مدیران صندوق در سرمایه‌گذاری در سهام‌های ارزشی یا رشدی، اندازه و ارزش صندوق، بررسی پرتفوی صندوق و صنایع مهم مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته و بررسی ریسک و بازده صندوق است. بسیاری از بررسی‌های بالا نیازمند محاسبات آماری است.

با توجه به جدول یک عملکرد صندوق‌ها و مدیران صندوق طی دو سال اخیر و به‌طور متوسط بهتر از عملکرد بازار سهام بوده است. همچنین تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند. موضوعی که بر افزایش جذابیت این صندوق‌ها تاکید دارند. در جدول سه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک دوره ۷ ساله آورده شده است. در بررسی عملکرد صندوق‌ها پایداری در بازدهی یکی از فاکتور‌های مهم تصمیم‌گیری است و صندوق‌هایی که در یک عملکرد طولانی مدت موفق رفتار کرده باشند پایداری بالاتری دارند. صندوق‌های پایدار در یک بازه ۷ یا ۵ ساله عملکرد موفقی دارند و می‌توان برای نتیجه‌گیری بهتر عملکرد مدیران صندوق را با بازدهی شاخص مقایسه کرد.

مسیر کم ریسک سودآوری در بورس

مسیر کم ریسک سودآوری در بورس

مسیر کم ریسک سودآوری در بورس