گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در سایه اوج‌گیری عرضه‌ها و همچنین جو برگزاری مجامع با تعادل نسبی مواجه بود. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار با عرضه‌های سنگین در نمادهای پالایشگاهی و برخی نمادهای مورد اقبال بازار از جمله زیرمجموعه‌های گروه صنعت و معدن مواجه شدند. در این فضا، اکثر نمادهای این دو گروه با کاهش قیمت مواجه شدند.

در بازار دیروز همچنین بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قیمت نفت و برخی از فلزات از جمله روی مواجه شد. در بازار نفت بهای هر بشکه نفت برنت ۶۵/ ۴۷ دلار و فلز روی به بالای ۲هزار و ۲۰۰دلار رسید. همین امر به بهبود معاملات گروه روی منجر شد.در همین حال فصل مجامع امسال با حاشیه‌های زیادی به پایان خود نزدیک می‌شود. ایرادات متعدد بانک مرکزی از صورت‌های مالی بانک‌ها و لغو مجامع برخی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های بازار سرمایه از جمله دو شرکت مپنا و سایپا کاشان که دیروز خبر لغو مجامع‌شان منتشر شد، فصل مجامع امسال بازار سرمایه را پر حاشیه کرده است.در گروه بانکی دیروز پیش از بازگشایی بازار پیغامی توسط ناظر بازار مبنی بر اینکه نماد معاملاتی شرکت بانک ملت با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد، منتشر شد، موضوعی که برخی آن را اقدامی سوال‌انگیز می‌دانند چرا که این بانک در آستانه برگزاری مجمع، سود خود را از ۱۹۹۸۴ میلیارد ریال برای سال ۱۳۹۴ به رقم۱۴۸۸۵میلیارد ریال کاهش داده است تا سود هر سهم از ۵۰۰ ریال به۳۷۲ ریال کاهش یابد.در همین حال دیروز بانک پاسارگاد نیز با انتشار‌ نامه بانک مرکزی خبر از لزوم اخذ ۲۵۰میلیارد تومان ذخیره بیشتر خبر داد. این امر تقریبا ۵۰ریال از سود هر سهم بانک پاسارگاد می‌کاهد.

در گروه بانکی بانک حکمت ایرانیان نیز دیروز برنامه افزایش سرمایه خود را به میزان ۱۵۰درصد از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی اعلام کرد. این افزایش سرمایه صرف پیش‌بینی الزامات بانک مرکزی، بهبود نسبت کفایت سرمایه، رشد و توسعه فعالیت بانک با اعطای تسهیلات بیشتر‌، افزایش ظرفیت سودآوری و ارتباط با بانک‌های خارجی خواهد شد.در گروه خودرویی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران و مدیران ایران خودرو و سایپا اعلام شد، بدهی خودرو‌سازان از ۴هزار میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.عبدالله رضیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص جلسه کمیسیون صنایع و معادن گفت: در این جلسه مقرر شد گزارش جامعی در مورد وضعیت صنعت خودرو و قراردادهای در حال انعقاد به این کمیسیون ارائه شود. در گروه سیمانی دیروز منابع خبری از عدم افزایش قیمت سیمان خبر دادند.عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برای بالا بردن قیمت سیمان ابتدا نیاز است که به قیمت‌های مصوب سال ۱۳۹۳ برسیم، گفت: انجمن درصدد این است که عرضه و تقاضا را متعادل کند و با حصول این امر بتواند به قیمت‌های مصوب برسد که این پروسه در حال انجام است، اما هنوز به شرایط مناسب نرسیدیم.

وی درباره تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت راه و شهر‌سازی برای تحریک بازار سیمان تصریح کرد: تا پیش از این قرار بود تا یک میلیون تن سیمان را با نرخ مصوب و دریافت ۲۰ درصد پیش پرداخت، به پروژه‌هایی که وزارت راه مطرح می‌کند ارائه کنیم، اما امروز رقم یک میلیون تن طی قراردادی به ۵ میلیون تن رسیده است.وی مهم‌ترین علت تاخیر اعلام قیمت‌ها را رکود اقتصادی عنوان و اظهار کرد: علت این تاخیر در رسیدن به نرخ مصوب این است که ما همچنان در رکود اقتصادی به سر می‌بریم و ساخت و ساز نیز در همین وضعیت است. از طرف دیگر نیز تولید‌کنندگان سیمان نتوانستند تولید خود را کاهش دهند. در گروه کانی غیر فلزی نیز شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان با ارسال نامه‌ای از تسویه دو فقره تسهیلات خود خبر داد.«کسرا» درخصوص تسویه بدهی دو فقره تسهیلات نزد بانک پارسیان به مبلغ ۲۰۹،۳۲۹ میلیون ریال اعلام کرد کلیه جرائم دیرکرد بدهی مذکور تسویه شد و با توجه به منظور کردن بهره و دیرکرد به حساب سهامدار عمده، تاثیری بر EPS سال جاری نخواهد داشت.