گروه بورس-همایون دارابی: گزارش مثبت پالایشگاه‌های شیراز و لاوان دیروز زمینه رشد شاخص با اتکا به نمادهای پالایشگاهی را فراهم آورد.در بازار دیروز شاخص کل معادل ۳۲۷ واحد رشد کرد و به عدد ۷۴ هزار و ۱۹۵ واحد رسید که بخش عمده آن را رشد نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه اصفهان رقم زدند.دیروز همچنان کارشناسان بازار در مورد دلایل تعدیل پالایشگاه شیراز شاهد طرح مباحثی بودند.در همین رابطه ناصر تنگستانی، مدیر مالی پالایشگاه شیراز در گفت وگو با بورس پرس، درباره تعدیل ۱۱۵۰ درصدی سود هر سهم سال مالی گذشته پالایشگاه شیراز (از ۲۲ به ۲۷۵ ریال) که موجب توقف دیروز نماد این شرکت و تشکیل صف خرید سهام دیگر پالایشگاه‌ها در دو روز اخیر شد، اظهار کرد: این رویداد ناشی از کاهش قیمت میعانات گازی به‌عنوان خوراک اصلی شرکت بود که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش اعمال شد.

این مقام مسوول در برابر این سوال‌ که کاهش قیمت خوراک برای سال گذشته چند درصد بوده و چرا سود ناخالص به جای افزایش، کاهش یافته، به بورس پرس توضیح داد: به دلیل تفاوت قیمت‌ها در ماه‌های مختلف، محاسبه‌ای از درصد کاهش قیمت خوراک نشده اما نتیجه آن برای پالایشگاه شیراز مثبت بود.تنگستانی ادامه داد: علاوه براین عامل دیگر مربوط به عدم محاسبه ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها برای سال ۹۴ به دلیل افزایش قیمت‌ها بود. این در حالی است که ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها در سال‌های گذشته اثر سود و زیانی نداشت.

وی افزود: بنابراین در محاسبه سود ۲۲ ریالی هر سهم سال مالی، هم سود عملیاتی و هم سود غیر علمیاتی لحاظ شده بود و گمان می‌رفت زیان عملیاتی قابل توجهی لحاظ شود، اما با کاهش قیمت خوراک، زیان عملیاتی به شدت کم شد.وی با اشاره به برگزاری مجمع سالانه پالایشگاه شیراز در سه‌شنبه جاری، درباره پیشنهاد تقسیم سود هم اظهار کرد: پیشنهاد هیات مدیره تقسیم سود ۱۰ درصدی برای هر سهم و کنار گذاشتن ۳۰‌درصدی برای اجرای پروژه‌ها است. با این حال تصمیم نهایی به عهده مجمع خواهد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تاثیر آخرین هفته فصل مجامع بر بازار بودند جایی که شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها از جمله نماد ایران خودرو، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، قند قزوین، حفاری و سرمایه‌گذاری‌های نفت و سایپا نیز بازگشایی شدند. اکثر این نمادها به دلیل جو مثبت بازار شرایط بهتری را در بازگشایی تجربه کردند. دیروز همچنین شمار قابل‌ملاحظه‌ای از نمادها برای برگزاری مجامع سالانه متوقف شدند که در این میان، نمادهای رایان سایپا، آهنگری تراکتورسازی ایران، بانک کارآفرین، فولاد مبارکه اصفهان و گروه مپنا از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.

دیروز ابراهیم مهبد مدیرعامل قند قزوین نیز در گزارش شفاف‌سازی انتقال یارانه بخشی از شکر تولیدی به سال ۹۵را دلیل افت سود آوری این شرکت در سال ۹۴عنوان کرد.در گروه معدنی دیروز گل گهر در مجمع عادی خود ۲۲تومان تقسیم کرد.در گروه شرکت‌های هلدینگی نیز دیروز گروه توسعه ملی وبانک در مجمع با تقسیم ۵۵تومانی از فروش شرکت‌های ایران ترانسفو، ارج و بارز خبر داد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۴۴/ ۰درصد رشد کرد، ارزش معاملات در بورس به ۲۱۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۰ میلیارد تومان بالغ شد.