دنیای اقتصاد: روز گذشته، بورس تهران دومین روز هفته را نیز مثبت سپری کرد و این بار با افزایش ۳۲۷ واحدی، شاخص سهام به کانال ۷۴ هزار واحدی بازگشت. مهم‌ترین محرک رشد قیمت‌ها در این روزها، حمایت نمادهای بزرگ پالایشی بودند. ارائه گزارش‌های فراتر از انتظار برخی نمادهای این گروه به‌واسطه رشدهای اخیر قیمت نفت موج مثبتی را در این شرکت‌های شاخص‌ساز ایجاد کرد. این موضوع تاکید می‌کند سهامداران در کمین اخبار مثبت واقعی هستند و برخلاف دوره‌های رکودی، نقدینگی در آماده‌باش ورود در قیمت‌ها و فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری است.

گروه بورس- زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد ۳۲۷ واحدی معادل ۴۴/ ۰ درصد را در کارنامه خود به ثبت رساند و در نهایت در ارتفاع ۷۴ هزار و ۱۹۵ واحد به کار خود پایان داد. کارشناسان دلایل رشد دو روزه ابتدای هفته جاری را ناشی از تعدیل مثبت سود هر سهم سال ۹۴ دو نماد زیر مجموعه گروه پالایشی می‌دانند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بر اساس تجربه و همچنین شرایط مشابه می‌تواند به دیگر نمادهای این گروه نیز تسری یابد. بر این اساس پس از تعدیل مثبت ۱۱۵۰ درصدی سود هر سهم «شراز» در جریان معاملات اولین روز از هفته جاری، دیروز «شاوان» نیز در عملکرد ۱۲ ماهه خود، زیان ۲۰۶۰ ریالی هر سهم خود را به سود ۲۲ریالی تغییر داد. افزایش قیمت نفت در بیش از سه ماه گذشته سبب شد، نمادهای زیر مجموعه این گروه که زمانی به‌عنوان لیدر شناخته می‌شدند، یک بار دیگر مورد توجه معامله‌گران تالار شیشه‌ای قرار گیرند تا سناریوی پیشین «دنیای اقتصاد» در راستای کمین معامله‌گران برای دریافت نشانه‌های واقعی مثبت از وضعیت شرکت‌ها تحقق یابد. موضوعی که استارت آن با انتشار گزارش‌های دو نماد پالایشی ذکر شده تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و انعکاس اثرات قابل اندازه‌گیری آن در صورت‌های مالی این دو شرکت رقم خورد. به هر ترتیب در پایان معاملات روز گذشته نمادهای زیر‌مجموعه این گروه بیش از یک سوم رشد شاخص را موجب شدند. در کنار این نمادها تحرکات مثبت در نماد «فولاد» تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نیز از دیگر دلایل رشد شاخص کل بود. همان‌طور که اشاره شد یک بار دیگر توجه سهامداران به لیدرهای سابق بازار که عمدتا نمادهای بزرگی هستند را شاهدیم. بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته، رشد شاخص کل از رشد شاخص هم‌وزن پیشی گرفت. این موضوع نشان می‌دهد نمادهای بزرگ و شاخص ساز و براساس آنچه گفته شد لیدر‌های سابق سکان معاملات را در اختیار داشتند. موضوعی که برای بازار سهام در مقایسه با بیش از دو، سه ماه اخیر تازگی دارد (شاخص کل از ابتدای سال تا‌کنون با زیان ۵/ ۷ درصدی مواجه بوده است. شاخص کل هم وزن ۵/ ۲ درصد رشد کرده است).

از اتفاقات مهم بازار در جریان معاملات روز یکشنبه بازگشایی نماد «خودرو» بود. در حالی این نماد دیروز بازگشایی شد که انتظار می‌رفت این بازگشایی در روز معاملاتی پس از تنفس خوردن مجمع آن صورت گیرد. به نظر می‌رسد متولیان بازار برای بازگشایی این نماد مترصد فضای مثبتی بودند که بالاخره دیروز فراهم شد و بار دیگر برخوردی نامعمول و البته با زمینه حمایتی از نمادهای لیدر گروه خودرویی انجام شد.

در بررسی وضعیت بازار در شرایط فعلی،مهرزاد منتظری، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: در جریان معاملات دو روز گذشته صورت‌های مالی دو نماد «شاوان» و «شراز» توجه برخی از معامله‌گران را به این نمادها جلب کرد. تعدیل مثبتی که از سمت سایر درآمدهای عملیاتی به دلیل کاهش قیمت میعانات گازی برای این دو نماد به وجود آمده است. وی افزود: تجربه نشان داده است چنین تعدیل مثبت‌هایی می‌تواند در شرکت‌های همگروه این دو نماد نیز به وجود بیاید. از این رو عامل مزبور می‌تواند زمینه تحرکات مثبت و البته متعادلی در نمادهای زیر مجموعه این گروه و به تبع آن فضای کلی بازار سهام به وجود آورد. منتظری تشریح کرد: تغییر وضعیت سود‌آوری این دو نماد بر کسی پوشیده نیست با این همه بسیاری از کارشناسان در تحلیل وضعیت سودآوری شرکت‌های پالایشی دچار اشتباه می‌شوند به‌طوری که صورت مالی این شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ ماهه را با گزارش‌های دوازده ماهه آنها مقایسه می‌کنند و در نتیجه تعدیل سود آن را اعجاب انگیز می‌دانند.

این در حالی است که همواره در سه ماه پایانی سال قیمت‌ها از طرف شرکت پخش و پالایش به این شرکت‌ها ارائه می‌شود و گزارش‌های ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه به نوعی علی‌الحساب محسوب می‌شوند. از این رو اساس مقایسه گزارش ۹ ماهه و ۱۲ ماهه درست نیست. ضمن اینکه تعدیل مثبت صورت گرفته که تحت تاثیر افزایش قیمت نفت صورت گرفت لزوما تکرار پذیر نیست. منتظری به وضعیت آینده شرکت‌های پالایشی اشاره کرد و ادامه داد: این نمادها تا پایان ۳۱ تیر ماه برای رفتن به مجمع بسته می‌شوند، از طرفی نیز گزارش حسابرسی شده این شرکت‌ها هنوز منتشر نشده است و این دو موضوع تا حدودی به‌عنوان دو ابهام مطرحند. اما به هر ترتیب پیش‌بینی می‌شود با توجه به‌ افت‌های قابل توجهی که قبلا تجربه کردند، بتوانند بازدهی متعادلی را تجربه کنند. منتظری افزود: برای بازار سهام در یکی، دو هفته آینده سیگنال‌های مثبتی مشاهده می‌شود. اولین سیگنال مربوط به گزارش‌های سه ماهه شرکت ها است که به نظر می‌رسد در بدترین حالت، از وضعیت شرکت‌ها در سال گذشته مناسب تر باشد. گزارش‌هایی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بهبود نسبی در فضای کسب و کار در برخی صنایع بتواند یک بار دیگر توجهات را به بازار جلب کند. سیگنال دوم نیز مربوط به قیمت‌های کنونی سهام است که پیش‌بینی ریزش بیشتر قیمتی سهم را دور از انتظار می‌‌نماید. از این رو تحت تاثیر این سیگنال‌های مثبت به نظر می‌رسد فضای رونق نسبی پس از اتمام فصل مجامع در بازار به وجود آید. منتظری همچنین به بازگشایی نماد خودرو اشاره کرد و گفت: این نماد می‌توانست در جریان معاملات هفته گذشته بازگشایی شود، اما برخی حمایت‌ها مانع از بازگشایی این نماد با توجه به فضای کم رمق بازار شد. این حمایت‌ها که در مورد گروه خودرویی به دفعات تکرار شده است، نوعی تبعیض رفتاری در بازار است و باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

در بازار چه گذشت؟

در داد‌و‌ستدهای روز یکشنبه شاخص کل بورس ۳۲۷ واحد معادل ۴۴/ ۰ درصد رشد کرد و در عدد ۷۴هزار و ۱۹۵ واحد متوقف شد تا زیان این بازار از ابتدای سال به ۵/ ۷ درصد برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲۳/ ۰ درصدی مواجه شد. این موضوع نشان می دهد که رشد بازار در جریان معاملات روز گذشته بر دوش نمادهای بزرگ بازار بوده است. نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، سایپا، فولاد مبارکه و بانک ملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در مقابل نیز مپنا بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار سهام گذاشت.در این روز سهامداران حدود یک میلیارد سهم را به ارزش ۲۱۵ میلیارد تومان حدود ۶۲هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. به این ترتیب شاهد رشد حدود ۱۰ درصدی این دو متغیر در جریان معاملات دیروز نسبت به روز شنبه بودیم. گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فرآورده های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر جدول برترین‌های صنعت قرار گرفتند. بیشترین افزایش قیمت ها نیز به نمادهای سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، پالایش نفت تبریز، فرآورده‌های نسوز آذر، ایران یاسا تایر، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و صنایع خاک چینی اختصاص یافت. در مقابل نمادهای الکتریک خودرو شرق، توسعه معادن روی، صنایع جوشکاب یزد، سرامیک‌صنعتی اردکان، شهد، پشم شیشه ایران و نیرو محرکه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول بازدهی نمادها قرار گرفتند.بانک صادرات با معامله ۱۲۵ میلیون سهمی خود بیشترین حجم و صنایع آذرآب با معامله بیش از ۱۴ میلیون تومانی خود بیشترین ارزش معاملات دیروز را به نام خود ثبت کردند.

رفت و آمدهای های دیروز بازار

در جریان معاملات روز یکشنبه نماد معاملاتی درخشان تهران، سالمین، فروسیلیس ایران، روز دارو، نفت بهران، سپنتا، گروه نورد آلومینیوم و معادن بافق پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند.در مقابل نماد معاملاتی ماشین‌سازی نیرو‌محرکه، کشت و صنعت پیاذر، لیزینگ رایان سایپا، آهنگری تراکتورسازی، رادیاتور ایران، بانک کارآفرین، فولاد مبارکه اصفهان و همچنین گروه مپنا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، متوقف شدند. در فرابورس ایران نیز با رشد ۵/ ۱ واحدی نماگر فرابورس ایران نسبت به روز شنبه، آیفکس رقم ۷۷۲ واحد را به ثبت رساند. معاملات بانک دی و برق دماوند بیشترین تاثیر را بر آیفکس گذاشتند.

سوخت نفتی برای رشد بورس