گروه بورس: تجلیل از فعال‌ترین نهادهای مالی، برترین‌های بازار سرمایه، برترین‌های آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای و رونمایی از برند گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه همراه با جوایز و لوح قدردانی با حضور رئیس سازمان بورس انجام شد.

در حاشیه سومین روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور پررنگ فعالان، مدیران و مسوولان سازمان و شرکت بورس از برترین‌های بازار سرمایه تقدیر و قدردانی شد. در ابتدای این مراسم دکتر علی سعیدی، نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس فلسفه وجودی این برنامه را تقدیر از مجموعه فعالیت‌های انجام شده در طول یک سال دانست و عنوان کرد: به این ترتیب مشخص می‌شود کدام نهاد مالی در زمینه فعالیت‌های تخصصی خود فعال‌تر بوده است. وی در ادامه افزود: امید است به این ترتیب مبنایی باشد برای حرکت پرشتاب تر در جهت توسعه بازاری بزرگ‌تر که به مدد فعالیت این نهادها اهداف بازار سرمایه محقق شود. وی در ادامه به دو موضوع در حال بررسی اشاره کرد و افزود: در حال راه‌اندازی باشگاه برای برترین‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و همچنین امکان تمدید گواهینامه‌های مزبور برای دارندگان هستیم که امید است در سال جاری تحقق یابد. سعیدی اهمیت این گواهینامه‌ها را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های نقشه استراتژیک سازمان بورس، ارتقای سواد مالی است که این امر از طریق ظرفیت‌سازی در بین نهادهای مالی ارائه‌دهنده خدمات به مردم امکان‌پذیر خواهد بود. نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس گواهینامه‌های حرفه‌ای را میزانی برای اعتبار‌سنجی مدیران در حفظ و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: برای تحقق این موضوع باید از سواد مدیران اطمینان کافی داشته باشیم که این امر تنها در سایه گواهینامه‌های مزبور تحقق می‌یابد.

توسعه بازار سرمایه با کمک افراد خلاق

در ادامه این مراسم محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نقش نهادهای مالی را مهم‌ترین مساله در توسعه بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: تحقق توسعه بازار سرمایه در گرو ارتقای نهادهای مالی است که باید در این راستا این نهادها با فعالیت بیشتر و اثرگذاری در بورس در نهایت به رشد اقتصادی کمک کنند. نهادهای مالی چیزی جز افراد خلاق، نوآور، جوان و پرتلاش نیستند که در واقع توسعه بازار از این راه میسر خواهد شد.

رونمایی از برند گواهینامه حرفه‌ای بازار سرمایه

در ادامه این برنامه از برند گواهینامه حرفه‌ای بازار سرمایه به نام icmc با حضور دکتر محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حسن امیری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، دکتر علی سعیدی معاونت نظارت بر نهادهای مالی، دکتر سید‌محمد هاشمی‌نژاد، رئیس اداره گواهینامه‌های حرفه‌ای و یاشار فروهر مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی رونمایی شد.

تقدیر از برترین‌ها

در ادامه این برنامه از برترین‌های آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای طی ۵ سال اخیر تقدیر و تشکر به عمل آمد و همچنین برترین نهادهای مالی معرفی شدند. شفاف‌ترین و فعال‌ترین ناشر بورسی به لحاظ شاخص اطلاع‌رسانی در سامانه کدال به ترتیب بانک انصار، داروسازی امین و گروه سرمایه‌گذاری مسکن شناخته شدند. کارگزاری بانک صادرات و کارگزاری بورس بهگزین نیز به‌عنوان فعال‌ترین صندوق در بازار‌گردانی سهام معرفی شدند. مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا مدبر و آراد ایرانیان نیز به‌عنوان فعال‌ترین مشاور سرمایه‌گذاری در سامانه تدان و تامین سرمایه لوتوس پارسیان به همراه سبدگردان کاریزما به‌عنوان دارنده فعال‌ترین سبدگردان، کارگزاری تدبیرگران فردا و مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به‌عنوان دارنده فعال‌ترین صندوق نیکوکاری بودند. همچنین عنوان فعال‌ترین صندوق در سهام را بورسیران و کارگزاری مفید به خود اختصاص دادند. تامین سرمایه آرمان به همراه تامین سرمایه نوین نیز به‌عنوان فعال‌ترین تامین سرمایه و تامین سرمایه نوین و مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی به‌عنوان دارنده فعال‌ترین صندوق مختلط شناخته شدند. در این مراسم کارگزاری فیروزه آسیا و کارگزاری مفید فعال‌ترین کارگزاری در اخذ سرمایه‌گذار خارجی بودند. همچنین کارگزاری بانک مسکن به همراه کارگزاری مفید در زمینه دفعات معاملات نیز در فهرست برترین‌ها بودند. این در حالی است که کارگزاری آگاه و مفید در اخذ کد معاملاتی برای مشتریان خود عنوان نخست را کسب کردند.