گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان حدود۸۱ واحد بود. در بازار دیروز معامله‌گران باوجود شروع متعادل بازار، در میانه ساعات معاملاتی شاهد تشکیل صف فروش در نماد شرکت سایپا بودند. در این بین اعلام تغییر زمان برگزاری مجمع ایران خودرو نیز موجب افزایش نگرانی بازار در گروه خودرویی شد. اکثر کارشناسان جو ضعیف بازار را ناشی از نزدیکی پایان فصل مجامع و کمبود نقدینگی در بازار می‌دانند.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد معرفی دو ناظر شورای پول و اعتبار بودند. با این معرفی راه برای برگزاری جلسات شورای پول و اعتبار بازشده است. دیروز محمدرضا تابش با ۱۳۶ رای از طرف کمیسیون برنامه و بودجه و الیاس حضرتی با ۱۲۶ رای از طرف کمیسیون اقتصادی به‌عنوان دو عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب شدند.در گروه بیمه‌ای دیروز صدور مجوز افزایش سرمایه ۷۸ درصدی بیمه کوثر از سوی سازمان بورس صورت گرفت.هدف از این تامین مالی رعایت مصوبه هیات‌ وزیران درخصوص حداقل سرمایه لازم جهت فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای و اصلاح ساختار مالی است.در این گروه بیمه‌ای یک سلسله حوادث از جمله آتش سوزی پتروشیمی بوعلی وهمچنین آتش سوزی در مشهد موجب کاهش اقبال به نمادهای زیر مجموعه گروه بیمه شده است. البته تا برآورد قطعی میزان خسارت‌ها نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد.

در گروه شوینده‌ها دیروز علی صفوی نژاد، مدیرعامل شرکت ساینا در نامه‌ای به بورس خاطر نشان کرد باوجود دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات به دلیل کشش کم قیمت‌ها شانسی برای اعمال این موضوع و تغییر سود شرکت متصور نیست.در گروه معدنی صادرات سنگ آهن از بزرگ‌ترین پایانه صادرات فله‌ای جهان در استرالیا ماه گذشته به رکورد بالایی صعود کرد و سنگ‌آهن دپو شده در بنادر چینی را افزایش داد تا موج پیش‌بینی‌های بدبینانه مبنی بر کاهش قیمت سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی را مورد تایید قرار دهد.به گزارش «ایسنا» آمار سازمان بنادر پیلبارا نشان داد صادرات سنگ آهن از این منطقه در ماه ژوئن به ۸/ ۴۱ میلیون تن در مقایسه با ۴/ ۳۹ میلیون تن در ماه مه و ۴/ ۳۸ میلیون تن در ماه ژوئن سال گذشته بالغ شد.

به گفته تحلیلگران شرکت کلارکسونز در نیویورک، افزایش صادرات سنگ آهن از سوی روی هیل که در سه ماه اول چندان چشمگیر نبود، ادامه دارد. با در نظر گرفتن این مساله انتظار می‌رود صادرات پایانه هدلند به شکل قابل توجهی در نیمه دوم امسال نسبت به نیمه اول افزایش پیدا کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی‌های بانک سیتی و کلارکسونز مبنی بر کاهش بیشتر قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ مطابق با نظر سایر بانک‌هاست. گروه گلدمن ساکس ماه گذشته اعلام کرد: صادرات سنگ آهن در ۶ ماه آینده صعود خواهد کرد در حالی که تقاضای چین برای فولاد ضعیف می‌شود. مورگان استنلی هم پیش‌بینی می‌کند: قیمت هر تن سنگ آهن در سه ماه چهارم به ۳۵ دلار کاهش پیدا خواهد کرد.