گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در حالی به میانه خرداد ماه و نزدیکی پایان فصل بهار رسید که سبد بازدهی معامله‌گران به طور میانگین ۲/ ۵ درصد زیان نشان می‌دهد (زیان از ابتدای سال).بورس تهران که در آستانه شروع ماه مبارک رمضان نیز قرار دارد همچنان با کمبود نقدینگی و عدم انگیزه معامله‌گران مواجه است. همین امر موجب شد تا هفته گذشته نیز شاخص کل بورس با افت ۷۶۹واحدی معادل یک درصد همراه شود. در این شرایط به نظر می‌رسد در حالی که بازار منتظر تعیین تکلیف اعضای هیات مدیره سازمان بورس است، مدیران بازار تلاشی را برای تحریک تقاضای بازار از طریق ارائه عرضه‌های اولیه آغاز کرده‌اند. انجام سه عرضه اولیه در دو هفته اخیر به نظر می‌رسد در راستای تلاش برای تحریک تقاضا و کشاندن خریداران به تالار بورس باشد.

امری که هفته گذشته البته توام با موفقیت بود و عرضه واسپاری ملت موجب افزایش ۵۲درصدی خریداران نسبت به هفته ماقبل بورس شد. در این شرایط انتظار می‌رود با تعیین تکلیف هیات مدیره سازمان بورس بازار به لحاظ تصمیمات مدیریتی شرایط روشن‌تری را شاهد باشد. در همین حال با برگزاری مجامع دو شرکت بورس انرژی و فرابورس تکلیف هیات‌مدیره این دو شرکت نیز در هفته گذشته مشخص شد. در زمینه عرضه‌های اولیه دکتر حسن قالیباف اصل در حاشیه عرضه اولیه سهام واسپاری ملت گفت: هتل‌های زنجیره‌ای هما متعلق به تامین اجتماعی هفته آینده، نیروگاه جهرم به‌عنوان اولین شرکت دارای سیکل ترکیبی در بورس تا پایان خرداد ماه و شرکت آسان پرداخت فعال در خدمات بانکی در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهند شد.روزهای اخیر در بازار سهام معامله‌گران همچنین با اوج‌گیری برگزاری مجامع شرکت‌ها مواجه هستند. در تحولات اقتصادی هفته گذشته تعطیلی پایان هفته از تب و تاب تحولات کاست. انتظار می‌رود این فضا در هفته آینده و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ادامه یافته و برای چند هفته فضای رکودی در تحولات اقتصادی حاکم شود.

در تحولات بازار جهانی بهای نفت به دنبال برگزاری نشست اوپک تحول خاصی را تجربه نکرده و در زیر سقف ۵۰دلار برای نفت برنت باقی مانده است. در بازار جهانی فلزات بهای روی به نزدیک دو هزار دلار رسیده این درحالی است که دیگر فلزات بازار ضعیفی را شاهد هستند. بهای مس به هر تن ۴هزار و ۶۰۰دلار، بهای دو فلز آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در حد یک هزار و ۵۵۹دلار و یک هزار و ۷۲۷دلار باقی مانده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن رکود فصلی تقاضا موجب شد ماه مه ‌قیمت سنگ‌آهن و بازارهای فیوچرز فولاد در چین یکی از بیشترین افت قیمت‌های ماهانه را تجربه کند. از طرفی با توجه به مازاد عرضه نیز ماه دشواری در ژوئن برای این کالاها برآورد شده است. به گزارش رویترز در حالی که ماه می ‌بازار سنگ‌آهن نزولی بود، از دسامبر گذشته تا آوریل با توجه به خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصادی چین، روندی رو به بهبود داشته است. افزایش قیمت ماه‌های قبل بسیاری از فولادسازان چینی را تشویق کرد که تولیدات خود را از سر بگیرند در نتیجه عرضه بالا رفت و بازار فولاد را تحت فشار قرار داد. از طرفی گرمای هوا تقاضای فصلی را از ژوئن پایین‌تر می‌آورد و ساخت‌وساز کمتر خواهد شد.

آخرین قیمت میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای اخیرا ۸/ ۰ درصد افت داشته و ۳۰۰ دلار در هر تن ثبت شده است. قیمت میلگرد که در ساخت‌و‌ساز مصرف دارد از آوریل تاکنون ۲۹ درصد افت داشته و در ماه می‌ به تنهایی ۲۳ درصد افت کرده و بیشترین افت قیمت ماهانه را از سال ۲۰۰۹ که این بازار راه‌اندازی شده، ثبت کرده است. آخرین قیمت نقدی سنگ‌آهن وارداتی نیز در بازار نقدی چین ۵۰دلار و ۳۰ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه با افت ۶۰واحدی شاخص کل بازار ضعیفی بود که در آن شاخص به رقم ۷۶هزار و ۸۴واحد رسید تا احتمال از دست دادن کف روانی ۷۶هزار واحد در بازار پر رنگ شود. بازار روز چهارشنبه باوجود رشد قیمت نمادهایی مانند ایران خودرو، پتروشیمی پردیس، ماشین‌سازی اراک و بانک کارآفرین نتوانست کارنامه مثبتی بر جای بگذارد. نمادهایی نظیر هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد و پالایشگاه بندرعباس بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را بر جا گذاشتند.در گروه فلزی روز چهارشنبه اعلام شد ۷۳درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان به دلیل عدم ایفای تعهدات خریداران به روی تابلو خواهد رفت. براساس اعلام یکشنبه ۳۰ خرداد بیش از ۵ میلیارد و ۷۴۳میلیون سهم «ذوب» به وکالت از سازمان تامین اجتماعی (مالک ۵۶ درصد) و صندوق بازنشستگی فولاد (صاحب ۱۷ درصد) روانه میز فروش بازار دوم معاملات فرابورس می‌شود. قیمت پایه هر سهم ۴۱۱۶ ریال و با شرایط ۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله است. در گروه فلزی رئیس دفتر فنی تولید فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان در این خصوص گفت: در فروردین ماه ۹۵ کارکنان متخصص و متعهد شرکت فولاد هرمزگان موفق به تولید ۹۶۹ ذوب از مجموع دو کوره و ریخته گری ۱۱۲ هزار و ۸۳۹ تن تختال صادراتی شدند، در حالی که این رکورد با وجود دو روز تعمیرات حاصل شد. در گروه خودرویی روز چهارشنبه جو مثبتی برقرار بود که به رشد قیمت نمادهای عمده منجر شد. سایپا با افزایش یک درصدی به کار خود پایان داد.

سایپا با معامله ۱۳۲ میلیون سهمی و زامیاد با معامله ۴۸ میلیون سهمی روز فعالی را داشتند. در این گروه اعلام برنامه افزایش سرمایه پارس‌خودرو موجب تشکیل صف خرید در این نماد شد.در گروه ساختمانی نماد تازه وارد الوند متعادل شد و البته پس از معامله ۱۵میلیون سهمی مجددا صف خرید را تجربه کرد. در این گروه معاملات پر‌حجم توس‌گستر همچنان ادامه دارد.در گروه لیزینگی واسپاری ملت در قیمت مطلوب ۱۰۶۰ریال به بازار عرضه شد که با استقبال معامله‌گران مواجه شد.درگروه غذایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ضمن اعلام اینکه تخصیص مشوق صادراتی برای لبنیات هنوز ابلاغ نشده است، گفت: عراق اخیرا تصمیم گرفته که روی صادرات برخی از لبنیات شامل سه قلم کره، پنیر و خامه، تعرفه سنگینی وضع کند که اگر این موضوع عملیاتی شود، ما دچار چالش جدی و جدیدی خواهیم شدیم.به گزارش «ایسنا» حسن رکنی در نخستین گردهمایی معاونان بهبود تولیدات دامی منطقه دو کشور اظهار کرد: نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان مشوق صادراتی برای لبنیات در نظر گرفته شده که امیدواریم با اختصاص این رقم، شاهد افزایش صادرات لبنیات باشیم.