سنا: نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بیستم تا بیست و سوم تیرماه سال جاری برگزار می‌شود و در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که به یک برند نمایشگاهی بین‌المللی تبدیل شده است.مهندس یاشار فروهر، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ضمن بیان مطلب فوق، جزئیات برگزاری این نمایشگاه را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پس از هشت دوره برگزاری به یک برند بین‌المللی نمایشگاهی تبدیل شده و به نام ایران فاینکس (IRAN FINEX) شناخته می‌شود.

یاشار فروهر با بیان اینکه معمولا حوزه مالی به بازار پول و بازار سرمایه قابل تفکیک است و بازار پول شامل بانک و بازار سرمایه شامل بورس و بیمه می‌شود عنوان کرد: از آنجاکه نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX ۲۰۱۶)سه صنعت مهم حوزه مالی و اقتصادی کشور یعنی بورس، بانک و بیمه را پوشش می‌دهد، در نتیجه بزرگ‌ترین‌ رویداد نمایشگاهی حوزه مالی کشور محسوب می‌شود. فاینکس طی هشت دوره برگزاری، بزرگ‌ترین‌ نمایشگاه حوزه مالی داخل کشور بوده و از لحاظ وسعت جایگاه سوم را در دنیا به خود اختصاص داده است. مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با ذکر این نکته که نمایشگاه پیش رو در مساحتی بالغ بر ۱۶هزار متر‌مربع برگزار خواهد شد گفت: تا‌کنون ۱۶۹ هلدینگ برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. این ۱۶۹ هلدینگ شامل ۲۵۰ شرکت مستقل هستند و در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. به عبارت دیگر تاکنون بیش از ۲۵۰ بنگاه اقتصادی برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند.وی ادامه داد: در فاینکس ۲۰۱۶ که ویترین بازار سرمایه کشور است، همه ارکان بازار سرمایه از جمله کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، موسسات اعتباری، شرکت‌های خدمات بازار سرمایه و همچنین بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند حضور خواهند داشت.

برگزاری همایش‌های تخصصی با رویکرد بین‌الملل

یاشار فروهر ادامه داد: اولین همایش تخصصی فاینکس ۲۰۱۶ صبح دوشنبه ۲۱ تیرماه(۱۱ جولای) با موضوع بورس برگزار خواهد شد. همچنین عصر همان روز همایش تخصصی دوم با موضوع بیمه برگزار می‌شود و سومین همایش تخصصی با موضوع بانک، سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه (۱۲جولای) برگزار خواهد شد.دبیر اجرایی نمایشگاه اعلام کرد: شرکت‌های معتبر خارجی و هیات‌های تجاری که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشند می‌توانند ضمن حضور فعال در این سلسله همایش‌ها، با ساز‌و‌کار اقتصادی، بازار سرمایه و قوانین ایران آشنا شوند.وی ادامه داد: یکی از ضرورت‌های توسعه کشور که در برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید شده، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. بر همین اساس محتوای غالب همایش‌های تخصصی این نمایشگاه، با محور جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بازار سرمایه، تدوین و تنظیم شده است. فروهر افزود: در این همایش‌ها دکتر محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد این سازمان سخنرانی خواهند کرد و همچنین جمعی از صاحب نظران معتبر بین‌المللی به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. وی ادامه داد: علاوه بر همایش‌های تخصصی و تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه که در دستور کار مجریان نمایشگاه قرار دارد، حضور استارت‌آپ‌های داخلی و خارجی بازار مالی، در سالن ۱۸ این نمایشگاه هدف‌گذاری شده است. فروهر با تاکید بر جنبه بین‌المللی حضور استارت‌آپ‌های بازار مالی ادامه داد: هدف از حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه نهم خلق ایده‌های جدید در حوزه مالی و حل مسائل و چالش‌های پیش روی بازار سرمایه است. شناسایی نیازهای آتی بازار سرمایه و ارائه پاسخ برای حل مشکلات احتمالی این بازار، از جمله کارویژه‌های اصلی استارت‌آپ‌های مالی است. وی افزود: در این مسیر تلاش خواهد شد‌ دستور‌العمل‌های مرتبط سازمان بورس و اوراق بهادار با حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها تبیین و همچنین نقش فرابورس برای توسعه این گروه اقتصادی تشریح شود.

تفاهم‌نامه‌های همکاری در حاشیه نمایشگاه

دبیر اجرایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با ذکر این مطلب که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند از یک طرف به تامین مالی صنایع مهم کشور منتهی شود و از طرف دیگر به جذب مشتری از سوی صندوق‌های مالی، اظهار کرد: طی مذاکرات به عمل آمده با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصناف و اتاق بازرگانی مقرر شد تا حد امکان این نهاد‌ها در کنار ۳۸ هلدینگ مهم کشور از جمله هلدینگ صنایع فلزی، خودرو، پتروشیمی، ساختمانی و توسعه ملی در این نمایشگاه حضور داشته باشند. در این حضور مشترک بستر انعقاد تفاهم‌نامه صنایع مهم کشور و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهیا خواهد شد.

برگزاری جشنواره کاریکاتور با موضوع بازار سرمایه در FINEX2016

دبیر اجرایی نمایشگاه نهم عنوان کرد: در حاشیه این نمایشگاه چهارمین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور با موضوع بازار سرمایه برگزار می‌شود. محورهای اصلی آن شامل تامین مالی توسط بورس‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس، ریسک‌پذیری و نوسان‌گیری در بورس، بازار بدهی در بورس، توسعه بازارهای صادراتی در بورس و چالش‌های ورود بنگاه‌های اقتصادی به بورس است.وی افزود: برای افزایش سطح کیفی این جشنواره تلاش شده است تا حد امکان از تجربه اعضای انجمن کاریکاتور ایران و سایر دست‌اندرکاران این حرفه استفاده شود. نصب ۱۰۰ اثر برتر انتخابی در سالن ۳۵ پیش‌بینی شده است و به نفرات اول، دوم و سوم جوایزی اهدا می‌شود. همچنین سایر آثار در سالن نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ، اولویت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار

در پایان مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ابراز امیدواری کرد با برگزاری این نمایشگاه بخشی از رسالت اطلاع‌رسانی سازمان بورس و شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس محقق شود و ادامه داد: بحث مهمی که در نمایشگاه نهم جریان خواهد داشت، موضوع تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است. این رویکرد اولویت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است. معرفی ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان رسالت اصلی سازمان بورس به شکل جدی در نمایشگاه نهم دنبال خواهد شد. برای این منظور کارگاه‌های آموزشی، اپلیکیشن‌های مجازی و تصاویر اینفوگرافی طراحی و پیش‌بینی شده است.نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بیستم تا بیست‌و سوم تیر‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی الکترونیکی
www.iranfinex.com مراجعه شود.