سنا: فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالاها در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، موضوع بند (۱۱) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده که در تاریخ ۹ اسفند ۹۱ به تصویب شورای عالی بورس رسید بوده، برای اجرا ابلاغ شد.

جزئیات این بخشنامه به شرح ذیل است:

۱- کارمزد انجام معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس که توسط کارگزاران، بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران دریافت می‌شود.

۲- حق نظارتی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار از معاملات اوراق بهادار و کالاها در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دریافت می‌شود.

۳- حق‌الدرج و حق پذیرش دریافتی از شرکت‌هایی که اوراق بهادار یا کالای آنها در بورس یا بازار خارج از بورس معامله می‌شود.

۴- حق‌الدرج و حق پذیرش کالاها و اوراق بهادار پذیرفته شده یا قابل معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس.

۵- حق ورودیه و حق عضویت که کانون‌ها، بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس یا سایر تشکل‌های خود انتظام از اعضا یا اشخاص وابسته به اعضای خود دریافت می‌کنند.

۶- کارمزدهایی که نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، بابت مشاوره عرضه، مشاوره پذیرش، سبدگردانی، بازارگردانی، تعهد پذیره‌نویسی، ضمانت اوراق بهادار، با ارائه خدمات به نهادهای واسط دریافت می‌کنند.

۷- کارمزدی که ارکان صندوق سرمایه‌گذاری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بابت ارائه خدمات یا تضامین از صندوق مربوطه دریافت می‌کنند.

۸- کارمزد انتشار اوراق اجاره، مرابحه و سایر اوراق بهادار (پرداخت توسط بانی به نهاد واسط).

۹- کارمزدهایی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار بات خدمات انتقال و تسویه اوراق بهادار (اعم از صدور کد معاملاتی برای انجام معامله، استخراج و ارائه گزارش‌های گردش معاملات شرکت‌ها و سهامداران، تخصیص اتوماتیک سهام، سپرده کردن اوراق بهادار، خدمات نگهداری اوراق بهادار شامل سپرده‌گذاری اوراق بهادار، اصلاح مشخصات سهامداری برای ایجاد امکان معامله، صدور گواهینامه نقل و انتقال، انتقالات قهری و قانونی، افزایش سرمایه، توزیع سود اوراق بهادار و توثیق اوراق بهادار برای انجام معامله) دریافت می‌کنند.