ایرنا: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران که برای شرکت در کنفرانس بانکی ومالی «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» به لندن سفر کرده بود پیش‌بینی کرد در صورت حل شدن بحث نقل و انتقال پول، شاهد حجم گسترده سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و دیگر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران خواهیم بود.حسن قالیباف‌اصل در این گفت‌وگو بیان کرد: یکی از بحث‌های صورت گرفته در این کنفرانس بحث نقل و انتقال پول به ایران بود و اینکه به رغم اجرایی شدن برجام، به دلیل عدم از سرگیری تعاملات بانکی، سرمایه‌گذاران خارجی همچنان پول‌های خود را به شکل قدیمی و از طریق صرافی‌ها به ایران منتقل می‌کنند و تاکنون گشایش زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: یکی از موارد مهمی که در کنفرانس لندن با حضور مقامات دولتی انگلیس مطرح شد این بود که جامعه سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی بین‌المللی انتظار دارند که بتوانند از طریق کانال‌های رسمی که همان بانک‌ها هستند پول خود را به ایران منتقل کنند.قالیباف اصل افزود: البته این مساله نیز در کنفرانس مطرح شد که به دلیل مساله تحریم‌ها یک فاصله ۱۰ ساله بین بانک‌های بین‌المللی و ایران اتفاق افتاده و اجرایی شدن برجام به معنای این نیست که یک شبه این فاصله از بین برود و برای رفع موانع نیاز به زمان است.وی با بیان اینکه فضای مثبتی بر کنفرانس لندن حاکم بود، بیان کرد: با توجه به اینکه بانک‌های ایرانی که در لندن شعبه دارند مجوزهای خود را برای فعالیت مجدد از نهادهای ناظر گرفته‌اند، این امیدواری وجود دارد که با رفع موانع، نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی به شکل عادی در‌آید. مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین ابراز امیدواری کرد که با حل بحث نقل و انتقال پول، حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس تهران و بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان صورت گیرد. وی افزود: بورس اوراق بهادار تهران بدون‌شک برای سرمایه‌گذاران خارجی دارای جذابیت زیادی است و این مساله ناشی از فرصت‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل ظرفیت‌ها و تنوع بسیار بالای آن است.

قالیباف اصل عنوان کرد: در جریان دیداری که با سرمایه‌گذاران خارجی در حاشیه این کنفرانس داشتیم به رغم اذعان به وجود فرصت‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در ایران به بحث نقل و انتقال پول اشاره داشتند. وی همچنین کنفرانس اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی را که روز پنج‌شنبه در لندن برگزار شد، گام مثبتی در شناساندن بیشتر بازار سرمایه ایران به شمار آورد. کنفرانس یک روزه «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» عصر پنج‌شنبه در حالی در لندن به پایان رسید که مقامات ایرانی شرکت‌کننده، رفع موانع بانکی و پایبندی طرف‌های غربی به برجام را مورد توجه قرار دادند. ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در سخنانی در این کنفرانس عنوان کرد؛ به رغم اجرایی شدن برجام، تحریم‌های باقی مانده، ترس از مجازات آمریکا، وجود قوانین دست و پاگیر و نبود امکان معامله با دلار سبب ایجاد موانع در تجارت و تعامل بانک‌های بزرگ خارجی با ایران شده است. حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز دراین کنفرانس ظرفیت‌های بالقوه بازار سرمایه‌گذاری و بورس ایران را مورد توجه قرار داد و گفت که این بخش به دلیل نوپابودنش همچنان بکر است. وی اظهار کرد، در زمان حاضر بیش از ۳۲۰ شرکت از ۳۸ بخش مختلف در بورس تهران به ثبت رسیده‌اند که حجم معاملاتی برابر با ۲۵ میلیارد دلار در سال را رقم می‌زنند. کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» با همکاری موسسه «یورو مانی» (The Euromoney) و بانک مرکزی ایران در لندن برگزار شد.