حرکت زیگزاگی نماگر بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد رشد ۱۱۷واحدی شاخص کل بود. نماگر بازار سهام کشور که از میانه هفته گذشته حرکت زیگزاگی خود را شروع کرده بود، دیروز بر خلاف روز یکشنبه با رشد مواجه شد. کاهش محسوس حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر موجب بروز نگرانی‌هایی در بازار شده است. در این شرایط اکثر معامله‌گران به رصد نقدینگی موجود و خبرهای موجود در بازار می‌پردازند، مسائلی که شاید بتوانند جریان آتی بازار را تغییر دهند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افزایش جو برگزاری مجامع بودند. توقف ۱۲نماد برای برگزاری مجمع یا اعلام آخرین تغییرات سود در بازار جلب توجه می‌کرد. دیروز شرکت‌های مخابرات ایران، پتروشیمی مبین، سرمایه‌گذاری امید، نفت پارس، سیمان ایلام، چرخشگر، پشم و شیشه ایران، سیمان صوفیان، دوده صنعتی پارس، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پگاه آذربایجان غربی و سیمان مازندران از گردونه معاملات دیروز خارج شدند.

در گروه برقی شرکت بورسی ایران ترانسفو، بزرگ‌ترین‌ کارخانه ترانسفورماتور توزیع برق کشور را در حضور رئیس سازمان مدیریت و وزیر نیرو افتتاح کرد. «بترانس» که دیروز با صف شدید خرید پس از افت قابل ملاحظه اخیر خود مواجه شده بود، در هفته گذشته نیز نتوانست شاهد معامله ۳۵درصدی بلوک خود باشد.کارخانه ترانسفورماتور پرند با سرمایه‌گذاری۱۵۰ میلیارد تومانی، در فضایی بالغ بر ۱۳ هکتار و با هدف تامین نیاز به ترانسفورماتور در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع و همچنین توسعه صادرات و اشتغال، در شهر پرند احداث شده و قرار است سالانه ۱۴ هزار ترانس تولید کند.

این تعداد ترانس برابر با ۷۵۰۰ مگاولت آمپر بوده و باعث جلوگیری از خروج ۴۰ میلیون دلار ارز در سال می‌شود. از سوی دیگر بیش از ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر نیز به‌صورت غیر‌مستقیم در این کارخانه فعال خواهند شد همچنین با صادرات تولیدات، بیش از ۶ میلیون دلار ارز وارد کشور خواهد شد. در این گروه دیروز همچنین وزیر نیرو با اعلام عدم افزایش قیمت آب و برق، امضای قرارداد تامین کنتورهای آب و برق با شرکت‌های کره‌ای را تکذیب کرد. حمیدچیت‌چیان از ورود ۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تا خردادماه به شبکه برق کشور خبر داد و گفت: امیدواریم تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم.

در گروه خودرویی مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت دنا و تندر۹۰ اتوماتیک ندارد، گفت: سالن‌های تولید مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه آماده شده و از خردادماه کار شرکت آغاز می‌شود.هاشم یکه‌زارع در رابطه با آخرین جزئیات فعالیت شرکت مشترک ایران خودرو و پژو که قرار است چند محصول جدید را تولید و راهی بازار کند به خبرگزاری تسنیم گفت: در حال حاضر سالن‌های تولید آماده بوده و از خردادماه کار شرکت آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرف فرانسوی در انتقال پول به ایران مشکلی ندارد، گفت: با توجه به اینکه آنها فعالیت خود را ادامه می‌دهند می‌توان گفت که مشکلی در انتقال پول ندارند. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه درخصوص انتقال قطعات از طرف شرکت پژو به ایران نیز افزود: هنوز به مرحله ارسال قطعه به ایران نرسیده‌ایم. اولین تولید مشترک در اسفندماه انجام خواهد شد که قبل از آن به مرحله تامین قطعات آنها نیز ورود پیدا می‌کنیم. در کنار این موضوع مراحل ساخت داخل تولیدات مشترک نیز انجام خواهد شد.

یکه‌زارع در رابطه با تغییرات قیمتی دو محصول این شرکت که اخیرا توسط شورای رقابت قیمت آنها آزاد شده، اظهار کرد: این دو محصول رقبای متعددی را در سطح بازار دارند و شورای رقابت تصمیم گرفت که قیمت آنها آزاد شود. البته در حال حاضر ایران خودرو تصمیم به افزایش قیمت دنا و تندر ۹۰ اتوماتیک ندارد. در مورد قیمت سایر محصولات نیز تابع دستورالعمل شورای رقابت هستیم.در نماد مخابرات دیروز این نماد در حالی برای برگزاری مجمع متوقف شد که بحث افزایش تعرفه تلفن ثابت مورد توجه سرمایه‌گذاران است. در همین رابطه علی اصغر عمیدیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اعدادی که به‌عنوان بسته‌های تعرفه‌ای تلفن ثابت در رسانه‌های غیررسمی منتشر شده، اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مدل‌های تغییر تعرفه تلفن ثابت مورد بحث قرار گرفت.رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: نهایی شدن مدل‌ها منوط به ارائه طرح توسعه توسط مخابرات است که این طرح باید در جهت توسعه باند پهن ملی کشور باشد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از ارائه، طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید طرح، مدل‌های تغییر تعرفه با توجه به طرح تصویب خواهد شد. وی گفت: به این ترتیب با توجه به اینکه هنوز مدل تغییر تعرفه نهایی نشده منطقی است که عدد یا اعدادی نیز به تایید نرسیده است.وی تاکید کرد: هر عددی که به‌عنوان تعرفه یا بسته تلفن ثابت تا این لحظه اعلام شده مورد تایید نیست.در مجموع ارزش معاملات دیروز در بورس ۲۱۵میلیارد تومان و در فرابورس ۲۰۰میلیارد تومان بود.