گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: شاخص کل فرابورس ایران روز گذشته برای سومین روز متوالی مثبت شد و با رشد ۲/ ۲ واحدی (معادل ۲۷/ ۰ درصد) به رقم ۱/ ۸۰۱ واحد رسید.به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵۶/ ۰ درصد رسید. معاملات روز گذشته فرابورس در حالی به اتمام رسید که نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و بیمه اتکایی ایرانیان در مجموع با تاثیر ۵/ ۲ واحدی بیشترین نقش در صعودی شدن آیفکس را بر عهده داشتند.در مقابل نماد شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت آهن و فولاد ارفع مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شدند. «ذوب» روز یکشنبه هفته جاری آگهی واگذاری بلوک ۷۳ درصدی خود را به قیمت پایه هر سهم ۴۱۱۶ ریال منتشر کرده بود.

در معاملات روز دوشنبه ۳۴۵ میلیون و ۹۶۰ ورقه بهادار در ۳۵هزار و ۸۷۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان دست به دست شد. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را سهامی ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد گروه صنایع کاغذ پارس، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند و شرکت آهن و فولاد ارفع در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماهه این دو متغیر به ترتیب حدود ۴/ ۱۴ و ۳/ ۳۳ درصد رشد کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی ارزش معاملات با افت حدود ۶۸/ ۰ درصدی مواجه بوده است.

همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز دوشنبه با معامله بیش از ۷۱ میلیون سهم به ارزش ۲۱۷ میلیارد ریال در اختیار نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار گرفت و بعد از آن نمادهای گروه صنایع کاغذ پارس، بانک دی، فولاد هرمزگان جنوب با بیشترین حجم معاملات همراه شدند.رده دوم بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس نیز به معاملات گروه صنایع کاغذ پارس (کچاپا) اختصاص پیدا کرد.

در عین حال در بازار مثبت دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای سبزپوش تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا،بیمه دی، بیمه میهن و فرآوری زغال سنگ پروده طبس بود. در مقابل نمادهای شرکت آهن و فولاد ارفع،زرین معدن آسیا، نفت پاسارگاد و شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای اوراق مشارکت گل‌گهر ۳ ماهه ۳۰ درصد (گل‌گهر۱)، اجاره سپهر سه ماهه ۲۰ درصد (سپهر)، مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد و مشارکت مجد سه ماهه ۲۰ درصد (مجد۲) تشکیل شد.در آن سوی بازار صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد)، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا (پرشیا) و اوراق مشارکت میدکو ماهانه ۲۰ درصد (ومدکو۲) سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در همین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۵۷ میلیارد ریال در صدر ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به نام خود ثبت کرد.

از سوی دیگر در جریان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا۱) پس از ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد بازگشایی شد، ضمن اینکه در پایان بازار نیز نمادهای معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت آهن و فولاد ارفع و شرکت صنایع غذایی مینو شرق به‌منظور برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام متوقف شدند.

نگاهی به معاملات تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از افزایش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه به جز نماد تسه ۹۴۰۷ داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۱۰ تا ۸۳۴ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۳۰۸ به میزان ۱۴/ ۱ درصد رخ داد. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۴۳۹ هزار و ۶۶۵ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۲۸ نوبت معاملاتی به ارزش ۳۹۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹۴ تا ۹۳۳ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

همگام با صنایع فرابورس

در گروه رایانه، تنها یک نماد مثبت بود. به این ترتیب افرانت با رشد ۳۱/ ۲ درصدی قیمت همراه شد و دو نماد همکاران سیستم و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معاملات روز گذشته را با افت قیمت پشت سر گذاشتند که بیشترین حجم معاملات با معامله ۵۸۹ سهم به ارزش ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار ریال به توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اختصاص پیدا کرد.

در گروه انبوه‌سازی نیز به ترتیب نماد شرکت‌های عمران و سازندگی قزوین، سرمایه‌گذاری ساختمان اعتماد گستر و عمران و توسعه شاهد، بیشترین افزایش قیمت این گروه را تجربه کردند. در مقابل آ.س.پ عنوان منفی‌ترین نماد گروه انبوه‌سازی را به خود اختصاص داد. در گروه اوراق تامین مالی اما بیشترین حجم معامله به نماد صمپنا۲ رسید تا معاملات روز دوشنبه را با معامله ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال به پایان ببرد. در این گروه نماد اوراق مشارکت گل‌گهر (گل‌گهر۱) بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با قیمت یک میلیون و ۲۱۴ ریال معاملات خود را پایان داد. در گروه بانکی نیز روز گذشته نمادهای شرکت اعتباری عسکریه، شرکت اعتباری کوثر مرکزی و بانک دی با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند و بیشترین حجم و ارزش معاملات با معامله ۱۳ میلیون و ۱۱۹ هزار سهم به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۷ میلیون ریال در اختیار بانک دی قرار گرفت.

در گروه محصولات شیمیایی به ترتیب نمادهای توکا رنگ فولاد سپاهان، صنایع بهداشتی ساینا و شرکت پتروشیمی خراسان بیشترین حجم معاملات و هنکل پاک وش با افت ۰۶/ ۱ درصدی بیشترین کاهش قیمت این گروه را به خود اختصاص داد. در گروه قند و شکر کام سهامداران شیرین شد. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته هر دو نماد فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ترتیب ۱۱/ ۴ و ۵۳/ ۱ درصد رشد قیمتی داشتند. سه نماد گروه فلزات اساسی نیز روز گذشته معاملات مثبتی داشتند. بر این اساس در این گروه به ترتیب نمادهای فولاد کاویان، نورد و لوله اهواز و فولاد کاویان سبزترین نمادهای گروه بودند. در مقابل شرکت آهن و فولاد ارفع با افت ۸۶/ ۴ درصدی معاملات دوشنبه را به پایان رساند. در عین حال بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه با معامله ۷۱میلیون و ۳۱۷ هزار سهم به ارزش ۲۱۷ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال به سهامی ذوب‌آهن اصفهان رسید.