سمات: مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از تامین مالی ۴ هزار میلیارد ریالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه خبر داد.در همین زمینه، دکتر علیرضا امیر‌پور افزود: تاکنون قرارداد انتشار صکوک مناطق آزاد ارس، ماکو و انزلی منعقد شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اوراق در بازار سرمایه منتشر شود. وی اظهار کرد: سایر مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی نیز تقاضای انتشار صکوک خود را به مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ارائه کرده‌اند و هم‌اکنون کارشناسان این شرکت، در حال بررسی مدارک این مناطق هستند.

امیر‌پور به جلسات هفته گذشته خود با مدیران ارشد مناطق آزاد ماکو و ارس اشاره کرد و افزود: دراین جلسات تامین مالی پروژه‌های عظیم این مناطق از طریق ابزارهای تامین مالی اسلامی (صکوک) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ادامه داد: درپایان این نشست‌ها، قرارداد تامین مالی مناطق آزاد ارس و ماکو به ترتیب به مبلغ ۲۰۰۰ و ۱۵۰۰ میلیارد ریال منعقد شد تا فرآیند انتشار این اوراق در بازار سرمایه فراهم شود. وی خاطر‌نشان کرد: مسوولان منطقه آزاد انزلی نیز اوایل اردیبهشت ماه جاری، قرارداد انتشار ۵۰۰ میلیارد ریال صکوک را منعقد کرده بودند تا این منطقه پیشرو در تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه باشد.

امیر‌پور اظهار کرد: شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به‌عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرایی شدن تفاهم‌نامه تامین مالی مناطق آزاد از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است و طی مذاکرات با مدیران و معاونان مناطق آزاد، سعی بر تسهیل و تسریع در امر انتشار اوراق صکوک برای این مناطق دارد.تفاهم‌نامه همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان بورس و اوراق بهادار اواخر اسفندماه سال ۹۴ به امضای ‌اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسید تا راهکارهای عملیاتی لازم برای تامین بخشی از منابع مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه فراهم شود.