گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته دوباره مسیر افت خود را در پیش گرفت و ۶۲/ ۰ درصد دیگر عقب‌نشینی کرد. در بازار دیروز معامله‌گران که روز دوشنبه پس از هشت روز کاری افت شاهد رشد محدود شاخص بودند بار دیگر افت شاخص را تجربه کردند.

دیروز شاخص به دنبال تشکیل صف‌های فروش در نمادهای خودرویی و دیگر نمادهای بازار با کاهش شدید ۴۷۶واحدی مواجه شد تا در پایان معاملات ضمن رها کردن کانال ۷۷هزار واحدی به رقم ۷۶هزار و ۶۳۰واحد بسنده کند. در بازار دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران با صف‌‌ فروش سنگین زامیاد مواجه بودند که این صف با خرید ۲۵۰میلیون سهم جمع‌آوری شد. اما ایران‌خودرو که این روزها با تایید و تکذیب مداوم شایعه افزایش سرمایه مواجه است به‌رغم معامله ۴۷میلیون سهمی درگیر صف فروش باقی ماند.در گروه خودرویی دیروز معاون وزیر صنعت از امضای دومین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی صنعت خودروی ایران خبر داد و گفت: سیتروئن فرانسه، قرارداد همکاری خود با سایپا را در روزهای اخیر امضا کرده است.

منصور معظمی به خبرگزاری مهر گفت: دومین قرارداد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران در روزهای گذشته میان شرکت سایپا و سیتروئن فرانسه به امضا رسیده که این قرارداد به‌صورت جوینت‌ونچر و با سرمایه‌گذاری این شرکت در سایت سایپای کاشان عملیاتی خواهد شد.در گروه پتروشیمی نیز دیروز پتروشیمی مارون افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خود را از محل سود انباشته اعلام کرد و با رشد قیمت مواجه شد. هیات‌مدیره «مارون» طبق مصوبه ۱۲ اردیبهشت تصمیم دارد در صورت تایید حسابرس و مجوز سازمان بورس، از محل سود انباشته سرمایه اسمی ۴۰۰ میلیارد تومانی را در دو مرحله به ۸۰۰ میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینه‌های تامین مالی باشد.دیروز همچنین مجمع سالانه و فوق‌العاده ۲ شرکت بورسی و فرابورسی لغو و به زمان دیگری موکول شد. شرکت شیشه و گاز که قرار بود سه‌شنبه آینده ۲۸ اردیبهشت مجمع فوق‌العاده‌ای را برای فروش دارایی نامنقول برگزار کند اقدام به لغو این مجمع کرد.

همچنین دو مجمع سالانه و فوق‌العاده شرکت ایران ترانسفو ری که پیش از این سه شنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام شده بود لغو و به زمان دیگری موکول شد. در گروه معدنی -فلزی دیروز کاهش شدید قیمت‌های جهانی موجب کاهش قیمت سهام شرکت‌های وابسته شد. دیروز بهای نفت برنت به حدود ۴۴ دلار بالغ شد بهای سنگ‌آهن و فلزات نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت. روز گذشته همچنین، بهای مس به هر تن ۴هزار و ۷۳۹دلار بالغ شد و روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۸۶۰دلار و یک هزار و ۷۳۷دلار معامله شدند، بهای سنگ آهن نیز کاهش شدیدی را تجربه کرد.