آخرین سنگر نوسان‌گیران

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو ضعیفی بود.در بازار دیروز کمبود نقدینگی و عدم انگیزه معامله‌گران موجب شد تا در اکثر نمادهای بزرگ بازار شرایط ضعیفی حاکم باشد. در این شرایط در نشانه‌ای نه چندان خوب، بازار شاهد توجه بیشتر معامله‌گران به نمادهای کوچک بازار بود.حرکت بازار به سمت نمادهای کوچک می‌تواند نشانه‌ای از تعمیق مشکل نقدینگی بازار و کاهش حضور پول فعال در بازار ارزیابی شود.در این شرایط دیروز شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات، با افت ۳۰ واحدی به رقم ۷۸هزار و ۳۸۴ واحد رسید.

در بازار دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با ۱۰۲ واحد، تاپیکو با ۵۵ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۲ واحد، بالاترین تاثیر مثبت را به نام خود در محاسبه شاخص کل بورس رقم زدند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با ۴۶ واحد، گروه سایپا با ۴۲ واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۳۱ واحد، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.دیروز در مسائل درون بازار سرمایه رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس با بیان اینکه ایران خودرو دیزل تا این لحظه هیچ درخواستی برای افزایش سرمایه از محل مازاد ارزیابی دارایی‌ها نداشته است، گفت: تا کنون ۹ شرکت درخواست خود را به بازار اعلام کرده‌اند.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس در مورد اینکه تا کنون چه درخواست‌هایی برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سازمان بورس ارائه شده است، گفت: درخواست‌هایی که تاکنون به سازمان بورس ارسال شده همان درخواست‌هایی است که تا این لحظه از طریق کدال نیز برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افشا شده‌ است.

این مقام مسوول در سازمان بورس با بیان اینکه شرکت ایران خودرو دیزل تا کنون هیچ درخواستی به سازمان بورس مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه نکرده، عنوان کرد: در عین حال این شرکت هیچ افشایی در این خصوص بر اساس اطلاعیه ۷/ ۳/ ۹۴ سازمان بورس روی کدال نداشته است. همچنین درباره شایعه درخواست افزایش سرمایه گروه ایران خودرو تا این لحظه این شرکت هیچ درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده و هیچ گونه افشایی نیز بر اساس اطلاعیه سازمان بورس صورت نگرفته و هر آنچه هست بر اساس شایعات فضای مجازی است. وی افزود: هر گونه موافقت با افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس با عنوان مدارک و مستندات افزایش سرمایه روی کدال منتشر می‌شود و شرکت‌هایی که بررسی درخواست آنها از دستور کار سازمان بورس خارج و به نتیجه رسیده تاکنون به بازار اعلام شده است.

در گروه دارویی، داروسازی تولید دارو در نظر دارد مرحله دوم افزایش سرمایه ۴۴ درصدی از یک محل را در سال جاری عملیاتی کند. شرکت داروسازی تولید دارو در حالی سال گذشته برنامه افزایش سرمایه ۸۸ درصدی (از ۱۶ به ۳۰ میلیارد تومان) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را در دستور کار قرار داد که سازمان بورس با افزایش سرمایه ۴۴ درصدی در مرحله اول موافقت و ۴۴ درصد دیگر را به مدت ۲ سال به هیات مدیره شرکت تفویض کرد.

این در حالی است که با موافقت نهایی مجمع فوق‌العاده در ۲۰ مهرماه ۹۴ سرمایه شرکت با ۷ میلیارد تومان افزایش از ۱۶ به ۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت.بر همین اساس «دتولید» در نظر دارد در سال جاری اقدامات لازم برای افزایش سرمایه مرحله دوم و ۴۴ درصدی را عملیاتی کند. هدف از تامین مالی ۷ میلیارد تومانی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی اصلاح خطوط تولید (GMP) اعلام شده است. بنابراین گزارش، شرکت داروسازی تولید دارو انجام افزایش سرمایه یادشده را منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب هیات مدیره اعلام کرده است.

در گروه برقی نیز شرکت کنتور‌سازی وعده داد که مطالبات سهامداران خود ناشی از مجامع سال‌های قبل را بپردازد.‌سید‌علی عاملی مدیر عامل کنتور‌سازی ایران گفت: در سال مالی ۹۴ علاوه بر تهیه و تنظیم گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گزارش حسابرس نیز در این باره به سازمان بورس ارسال شد که بر اساس آن درخواست افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان ارائه شده بود.

وی افزود: با توجه به ارزیابی دارایی‌های ثابت شرکت از سوی کارشناسان رسمی در سال ۹۴ و ارائه گزارش حسابرسی‌شده افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سازمان بورس در سال قبل شرکت کنتور‌سازی از معافیت مالیاتی این شرکت برخوردار خواهد بود. عاملی با بیان اینکه «آکنتور» برای ثبت افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی خود در انتظار صدور مجوز از سوی سازمان بورس اوراق بهادار است، عنوان کرد: این میزان افزایش سرمایه بخشی از افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی این شرکت است که مابقی آن از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران تامین خواهد شد. وی با بیان اینکه به زودی مطالبات معوق سهامداران از بابت پرداخت سود نقدی مجامع سال‌های قبل همزمان با برگزاری مجمع عادی سالانه امسال تسویه می‌شود، افزود: عملکرد حسابرسی شده کنتور‌سازی در تیر ماه امسال منتشر و نسبت به عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی قبل اظهار نظر حسابرس ارائه خواهد شد.

در گروه غذایی دیروز دشت مرغاب در مورد نخستین پیش‌بینی سود سال ۹۵خود شفاف‌سازی کرد. «غدشت»، در اولین گزارش پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵، سود هر سهم خود را ۶۲ ریال اعلام کرده است که نسبت به سود سال مالی قبل ۹۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاظم هاشمی شیری مدیرعامل شرکت دشت مرغاب در نامه‌ای به بورس خاطر نشان کرد که ۸۲هزار و ۹۰۰میلیون ریال در این شرکت به‌عنوان سود فروش دارایی ثابت لحاظ شده است. در گروه تجهیزات، شرکت صنایع آذرآب برای دومین بار توضیحات تکمیلی درباره آخرین وضعیت پروژه سیراف به سازمان بورس ارائه کرد. در این شفاف‌سازی مجددا شرکت تلاش کرده است موضوع مناقصه پروژه سیراف و نقش برخی بازیگران در این پروژه را تشریح کند. در گروه فلزی شرکت ملی سرب و روی ایران در نامه‌ای به امضای مدیر‌عامل این شرکت به تشریح دلایل تحقق زیان ۲۹۵ریالی خود در سال ۹۴ و تداوم زیان‌دهی این شرکت در سال ۹۵پرداخت. در نماد مخابرات در حالی که احتمال می‌رود وزارت ارتباطات با موضوع افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت موافقت کند، دیروز شرکت شاهد تکمیل کادر مدیریتی خود بود. نماینده دولت در هیات مدیره مخابرات ایران به‌عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت شناخته شده و رسول سراییان مدیرعامل جدید مخابرات شد.

در گروه معدنی قیمت سنگ آهن پس از ۴ روز روند نزولی با توجه به ثبات تقاضا و رشد قیمت فولاد بالا رفته است. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵/ ۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر رشد داشته و به ۶۳.۵ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر رسیده است. فولادسازان چینی در قیمت‌های فعلی بیش از ۱۰۰ دلار برای تولید هر تن فولاد حاشیه سود دارند و از این رو به فکر افزایش تولید هستند. این امر به افزایش تقاضای سنگ آهن منجر شده است.در مجموع دیروز بازار سهام ضعیف و کم توان بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۳۱۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۳میلیارد تومان بالغ شد.