گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود روز متعادلی را پشت سر گذاشت و در آن شاخص کل معادل ۱۰ واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم صف‌های خریدی بودند که از روز چهارشنبه در بازار شکل گرفته بود. این امر هر چند با عرضه‌های سنگین به چالش کشیده شد اما نمادهای اصلی خودرویی نظیر ایران خودرو دیزل و ایران خودرو توانستند به‌رغم معاملات چند ده میلیون سهمی در پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کنند.

در بازار دیروز در نهایت شاخص با افزایش ۱۰ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۴۱۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۲۸ واحدی به عدد ۱۳ هزار و ۷۱۵ واحد رسید.سه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۶۲ واحد، ایران خودرو با ۶۰ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۴۹ واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه سایپا با ۵۱ واحد، بانک ملت با ۴۲ واحد و تاپیکو با ۳۷ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. در بازار دیروز همچنان بحث در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ادامه داشت، این امر به ویژه با پاسخ رئیس سازمان امور مالیاتی خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درصدر اخبار بازار قرار گرفت.

سیدکامل تقوی‌نژاد در پاسخ به نامه محمد فطانت درخصوص رفع ابهامات مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی، شرایط معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل را اعلام کرد.در همین زمینه دیروز مدیرعامل «خاور» اظهار کرد: برخی اقدامات لازم در جهت افزایش سرمایه حدودا ۱۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های «خاور» تا پایان سال ۹۴ انجام شده که با توجه به اقدامات صورت گرفته این معافیت مالیاتی شامل حال ایران‌خودرو دیزل نیز خواهد شد و این شرکت می‌تواند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه دهد.

غلامرضا رزازی تاکید کرد: پیگیر این موضوع هستیم تا اگر به مانع و مشکلی برنخوریم در سال جاری این افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را انجام داده و به ثبت برسانیم.دیروز همچنین در مسائل کلان رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تک رقمی شدن نرخ تورم تا اوایل فصل پاییز امسال خبرداد و گفت: امسال نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش می‌یابد.

علی دیواندری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره روند کاهش تورم و نرخ سود بانکی متناسب با آن گفت: بررسی‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند نرخ تورم کاهنده است و به سمت هدفگذاری صورت گرفته در حرکت هستیم. بانک مرکزی نیز همه ابزارهای موردنیاز را برای تک‌رقمی کردن پایدار نرخ تورم به کار گرفته است. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه به تبع کاهش نرخ تورم، نرخ سود هم روندی کاهنده خواهد داشت و هدف سیاست‌گذار پولی این است که نرخ سود به تدریج کاهش یابد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که از دو جهت کاهش نرخ سود در دستور کار بانک‌ها و بانک مرکزی است.به گفته این مقام مسوول در نظام بانکی، یکی از دلایلی که نرخ سود به سرعت در سال‌هایی که نرخ تورم پایین بود، کاهش پیدا نکرد، این بوده است که بانک‌ها دچار مشکلاتی از جمله تنگنای اعتباری، مطالبات معوق، نقدینگی و نرخ بالای سود در بازار بین بانکی بوده‌اند.

البته برخی از این مشکلات حل شده است که از جمله آن کاهش نرخ سود بازار بین بانکی است که این نرخ با همکاری بانک مرکزی و بانک‌ها منطقی‌تر شده و زمینه کاهش نرخ سود را فراهم کرده است.دیواندری پیش‌بینی کرد که روند نرخ سود بانکی در سال جاری کاهشی خواهد باشد و متناسب با کاهش نرخ تورم منطقی شود و به‌صورت تدریجی کاهش آن در دستور کار است.

دیروز در گروه حمل‌ونقل‌،‌ «حسینا» از برنامه افزایش سرمایه ۳۸۹ درصدی از یک محل خبر داد. شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که اواخر بهمن ماه سال گذشته برنامه افزایش سرمایه به بیش از ۷/ ۸۲ میلیارد تومان (۳۹۵ درصدی) را اعلام کرده بود در اطلاعیه‌ای جدید از پیشنهاد جدید هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه ۳۸۹ درصدی خبر داد.

بر‌اساس گزارش توجیهی هیات مدیره که ۲۱ بهمن ۹۴ به تصویب رسیده، قرار است سرمایه شرکت از ۷/ ۱۶ به بیش از ۷/ ۸۱ میلیارد تومان افزایش یابد. این تامین مالی ۶۵ میلیارد تومانی که از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صورت خواهد گرفت، صرف توسعه فعالیت‌های شرکت در کلیه زمینه‌ها می‌شود.در گروه پالایش نفت «شتران» با برگزاری مجمع فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و تبدیل شدن به شرکتی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی تصمیم‌گیری می‌کند.

بنابراین گزارش، در صورت تصویب مجمع فوق‌العاده، سرمایه «شتران» از محل سود انباشته از ۸۰۰ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید و صرف اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده خواهد شد.در گروه معدنی دیروز نمادهای عمده این گروه با صف خرید همراه بودند. در همین زمینه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن ابراز رضایت از نرخ ۲۰ درصدی بهره مالکانه در قانون بودجه سال جاری عنوان کرد: به‌طور تقریبی عدد پیشنهای از سوی دولت به واقعیت نزدیک شده است، البته همچنان انتظار داریم این رقم کمی کاهش یابد، زیرا مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات را به خوبی مشاهده و لمس کردند.

محمد نوریان در ادامه افزود: ما پیش از این فشارهای وارد بر معادن سنگ آهن را پیش‌بینی می‌کردیم و طی جلسات متعدد موارد را به‌طور دقیق کارشناسی و مورد بررسی قرار دادیم و خوشبختانه هم نمایندگان مجلس و هم مسوولان دولتی متوجه این موضوع شدند و به دنبال همکاری هستند.

وی گفت: امیدواریم این همکاری‌ها بیشتر شود. در هر حال از پیشنهاد اولیه دولت برای کاهش بهره مالکانه در سال جاری و تلاش نمایندگان نیز تشکر می‌کنیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی و دولت در جهت حمایت از بخش تولید بیش از پیش با فعالان این بخش همکاری کنند.در گروه چوب و کاغذ شرکت در انتظار عرضه اولیه(کاغذ پارس) دیروز بودجه سال ۹۵ خود را شفاف‌سازی کرد.در نماد مخابرات با انتصاب پنجمین عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، ترکیب مدیریت این شرکت تکمیل شد.شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: طی حکمی از سوی سهامداران، بابک تراکمه به‌عنوان عضو پنجم هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران معرفی شد.

بابک تراکمه، عضو جدید هیات مدیره و معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران، پیش از این معاون برنامه‌ریزی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و مدیرعامل شرکت مخابرات استان هرمزگان بوده است.پیش از این قنبری، رفیعی، وصلی و پوررنجبر به عضویت هیات مدیره مخابرات منصوب شده بودند و اعلام شده بود که پنجمین صندلی هیات مدیره نیز به یکی از دو گزینه تراکمه یا مهردادی خواهد رسید.در مجموع بازار روز شنبه بازار متعادلی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۳۳۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۶میلیارد تومان بالغ شد.