گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع متعادلی بود که در آن معامله‌گران اهمیت بیشتری به تحولات بازار جهانی دادند. دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد تعادل نسبی بودند و هر چند در ساعاتی با عرضه‌های سنگین مواجه شدند اما در نهایت،بازار توانست در نمادی نظیر سایپا بیش از ۸۵میلیون سهم صف خرید را حفظ کند. بیشتر نمادهای این گروه به ویژه گروه ایران‌خودرو هر چند در نهایت با نوسان منفی همراه شدند، ولی تعادل و جریان خرید و فروش در این نمادها به خوبی مشهود بود.در بازار دیروز مهم‌ترین تحرکات قیمتی را گروه معدنی -فلزی رقم زد. جایی که قیمت‌های جهانی فرصتی را برای خوش‌بینی معامله‌گران ایجاد کرده بودند. بهای هر تن مس در بازار جهانی به ۵ هزار و ۱۵دلار رسید.

بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 635دلار، یک هزار و 905دلار و یک‌هزار و 774دلار رقم خورد. این قیمت‌ها درکنار قیمت هر بشکه نفت برنت در حد 45دلار و 11 سنت به بازار خوش‌بینی را نسبت به تحولات گروه‌های وابسته به بازار جهانی ایجاد کرده است. در این شرایط دیروز برخی نمادها مثل ارفع و فولاد آلیاژی با صف خرید به کار خود پایان دادند و گروه روی نیز شرایط نسبتا مثبتی را به نمایش گذاشت. در همین حال تقویت قیمت سنگ‌آهن نیز تاثیرات مثبتی بر گروه‌های تولید‌کننده این ماده معدنی گذاشته است. بهای سنگ‌آهن ایران براساس گزارش‌های بین‌المللی به 60دلار در هر تن نزدیک شده است.

به هر ترتیب شاخص کل بازار سهام در نهایت با خنثی‌سازی تاثیرات منفی برخی نمادها از جمله نماد گروه توسعه ملی (وبانک) که با تکذیب شایعات در مورد فروش ایران ترانسفو با افت قیمت همراه شده بود، توانست رشد ۱۳ واحدی را در کارنامه خود ثبت کند تا زیان از ابتدای سال این بازار در همان محدوده ۴/ ۲ درصدی باقی بماند. دیروز در گروه حمل‌ونقل‌ مدیرعامل حمل و نقل خلیج فارس در گزارشی از افزایش زیان عملیاتی شرکت به دلیل کاهش واردات گندم و افزایش هزینه‌ها خبر داد. در گروه سیمانی اعلام افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی سیمان شرق به رشد قیمت این نماد منجر شد.شرکت سیمان شرق بعد از تصویب گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در جلسه ۳ اسفند هیات مدیره، اقدام به ارسال آن به حسابرس کرده تا در صورت تایید و مجوز سازمان بورس، سرمایه بیش از ۱۳۳ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به بیش از ۲۶۵ میلیارد تومان برساند.در گروه غذایی نیز شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با تصویب ۱۵ فروردین هیات مدیره از برنامه افزایش سرمایه ۲۵ درصدی از محل جذب سود انباشته خبر داده تا سرمایه بیش از ۳/ ۶۲ میلیارد تومانی را به بیش از ۹/ ۷۷ میلیارد تومان افزایش دهد.

در گروه پتروشیمی دیروز احمدرضا اشتری مدیرعامل پتروشیمی کرمانشاه درباره تعمیرات اساسی واحد تولیدی و تاثیر آن بر پیش‌بینی درآمد سال مالی ۹۵ اعلام کرد: بر‌اساس کنترل ادواری ماشین‌آلات و تجهیزات از مبدل E-۲۱۲۱ نشتی گاز مشاهده شد. بنابراین واحدهای تولیدی این شرکت از ۲۶ فروردین ۹۵ به مدت دو هفته از سرویس خارج شده‌اند، اما با توجه به پیش‌بینی ۳۳۰ روز کاری برای تولید، توقف فوق منجر به تغییری در پیش‌بینی سود و زیان سال ۹۵ نخواهد شد. در گروه چاپ مدیر مالی شرکت افست به برخی شایعات در مورد این شرکت پاسخ داد. مدیر مالی شرکت افست گفت: این شرکت طی روزهای گذشته با شایعاتی درخصوص پروژه‌های در دست اقدام مواجه شده که در این رابطه بر اساس رایزنی‌هایی که با شهرداری صورت گرفته، احتمال اخذ مجوز برای ساخت حدود ۳ هزار متر مربع فضای انبار صنعتی و حدود ۱۴ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی وجود دارد که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.