گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران نخستین ماه از سال 95را با کارنامه‌ای ضعیف به پایان رساند.در آخرین روز هفته کاری گذشته بازار با افت 21/ 0 درصدی مواجه شد تا معامله‌گران از ابتدای سال زیان 4/ 2 درصدی را محتمل شوند. به نظر می‌رسد رشد قابل ملاحظه گروه خودرویی در هفته‌های پایانی سال گذشته و عدم تحقق خبرهای مورد انتظار بازار در این گروه، کاهش نقدینگی بازار با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها و همچنین نگرانی بازار از تغییر قوانین نظیر آنچه در مقررات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت گرفت، از عوامل زمینه ساز روند نزولی شاخص کل بازار سهام بوده است.در بازار جهانی بهای نفت به‌رغم عدم توافق فریز نفتی به دلیل کاهش ارزش دلار و مشکلات درون بازاری با رشد قیمت مواجه شده است. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس به 44 دلار و 15 سنت و نفت برنت به 45دلار و 81 سنت رسیده است.رصد بازار جهانی فلزات نیز شرایط بهبود را نشان می‌دهد بهای هر تن فلز مس به 4هزار و 938دلار، هر تن آلومینیوم به یک هزار و 598دلار و هر تن روی به یک هزار و 918دلار رسیده است.در بازار جهانی سنگ آهن نیز طبق آخرین آمار پلتس شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد با 25/ 2 دلار افزایش درهر تن خشک به 55/ 60 دلار درهر تن خشک سی اف آر شمال چین رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟


بازار روز چهارشنبه همچنان رویکردی منفی و توام با افت داشت که در آن شاخص کل با کاهش ۱۶۱ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۲۶۹ واحد رسید.کاهش قیمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و نمادهای خودرو ساز سایپا و ایران خودرو بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند.روز چهارشنبه همچنان گروه خودرویی که در چند هفته پیش لیدر بازار بودند با افت قیمت دست و پنجه نرم کردند.رشد بی اندازه قیمت این گروه به همراه خروج نقدینگی معامله‌گران و عدم تحقق وعده‌های داده شده به ویژه در بخش همکاری‌های خارجی که خبرهای منتشر شده در مورد آن بیش از تحولات واقعی بوده موجب اصلاح قیمتی این گروه شده است. در همین حال گروه معدنی که روزهای دوشنبه و سه شنبه به صدر بازار آمده بود به دلیل تاثیرات ناچیز سود گهر زمین و حضور فروشندگان پر شمار حقوقی در این نمادها با کاهش تقاضا مواجه شدند به‌طوری که سرمایه‌گذاری امید حتی تا صف فروش نیز رفت.عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در گروه‌هایی به جز گروه خودرویی از جمله دلایل عدم توزیع مناسب رشد بازار در خلال چند ماه اخیر بوده است. در گروه خودرویی روز چهارشنبه نماد گروه بهمن برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد. در گروه هلدینگی روز چهارشنبه شایعات در مورد فروش بلوک ایران ترانسفو توسط گروه توسعه ملی موجب صف خرید این نماد شد.

هر چند به نظر می‌رسد این خبر بیش از شایعه‌ای نباشد.چرا که بعید به نظر می‌رسد خریداری برای این شرکت وجود داشته باشد که در قیمت‌های نظیر هزار و ۶۳۰تومان و ارزش بازار نزدیک به ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان متقاضی این شرکت باشد. درگروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مجمع عادی سالانه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر رای به تقسیم سود ۲۰۰ریالی داد. در گروه معدنی در کنار فرو کش کردن تقاضا به دلیل شفاف شدن جزئیات قرارداد گهرزمین و عرضه‌های سنگین حقوقی ها، روز چهارشنبه در دومین و آخرین روز از سفر هیات تجاری اقتصادی جمهوری چک به طبس و در پایان نشست مشترک با مقامات مسوول، فعالان صنعتی و معدنی این شهرستان توافق نامه همکاری بین شرکت زغال سنگ پروده طبس و شرکت «استروی» این کشور امضا و مبادله شد. مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در این ارتباط گفت: پس از مذاکره با شرکت‌های مختلف جمهوری چک در بحث تامین تجهیزات مورد نیاز معدن، توافق لازم با شرکت استروی این کشور برای تامین تجهیزات «لانگوال» استخراج زغال سنگ صورت گرفت.