گروه بورس- زهرا رحیمی: به موازات افت عمومی قیمت سهام در بورس تهران، قیمت‌ها در فرابورس ایران نیز با روند نزولی چشمگیری همراه شدند، به‌طوری که روز گذشته آیفکس با5/ 10 واحد افت (معادل 4/ 1 درصد) به رقم 6/ 758 واحد رسید. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به حدود 8/ 5 درصد بالغ شد. بیشترین تاثیر منفی بر شاخص فرابورس از جانب نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان رخ داد. نماد مارون که سه روز متوالی کاری گذشته، بیشترین تاثیر منفی بر شاخص فرابورس را داشته است،دیروز افت حدود 7/ 3 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در مقابل پتروشیمی زاگرس و گروه پتروشیمی ایرانیان دو نمادی بودند که مانع ریزش بیشتر آیفکس شدند. فعالیت صد‌درصدی معامله‌گران حقیقی در پتروشیمی زاگرس در نهایت منجر به رشد بیش از 9/ 1 درصدی قیمت این سهم شد و این نماد را در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت برآیفکس قرار داد.

در بازار دیروز حدود ۲۶۳ میلیون و ۴۴۳ هزار سهم به ارزش حدود ۲۵۷ میلیارد تومان در بازار داد‌و‌ستد شد. بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که حجم و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماهه آن به ترتیب بیش از ۱۵ و ۳۰ درصد افت کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی ارزش معاملات با رشد حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. بیشترین حجم و ارزش معاملات در اختیار ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت. معامله حدود ۴۹ میلیونی این شرکت به ارزش حدود ۱۱ میلیارد تومان در نهایت به افت ۸/ ۳ درصدی قیمت این سهم منجر شد. بررسی فعالیت دو دسته معامله‌گران حقوقی و حقیقی در معاملات دیروز این نماد حاکی از مشارکت حدود ۹۰ درصدی حقیقی‌ها است. این معامله‌گران حدود ۸۶ درصد در سمت خرید و حدود۹۴ درصد در سمت فروش فعالیت داشتند. دیگر نماد هم گروه این شرکت در فرابورس ایران یعنی معدنی کیمیای زنجان گستران نیز افت ۴۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد. پس از نماد «ذوب»، بانک دی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. این نماد که در اغلب روزهای معاملاتی از ابتدای سال نوسانات منفی را تجربه می‌کرد، روز گذشته با مشارکت ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها در خرید، رشد ۰۶/ ۱ درصدی را ثبت کرد. سهامداران این شرکت از ابتدای سال جاری زیان حدود ۱۶ درصدی را تجربه کرده بودند.

اوراق اجاره مخابرات ایران با دادوستد ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۴۰۱ میلیارد ریال نیز در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. در میان ETF‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق دیروز به ۷میلیون و ۳۹۰ هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بررسی جدول بیشترین افزایش قیمت حاکی از صدر‌نشینی توکارنگ فولاد با رشد قیمت ۹۶/ ۴ درصدی است. همکاران سیستم نیز رتبه دوم این جدول را با رشد ۲۵/ ۴ درصدی به خود اختصاص داد.در سوی دیگر پالایش نفت شیراز و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. در بازار دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت گروه فن‌آوا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم.نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین نیز برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی بانک گردشگری برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز ۳۱ فروردین، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.