گروه اقتصاد بین‌الملل، شادی آذری: دیروز همزمان با اینکه سرمایه‌گذاران به نتیجه نشست نفتی دوحه چشم دوخته بودند، ارزش سهام در بورس‌های عربستان سعودی بیشترین سقوط را در بین بورس‌های سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رقم زد. به گزارش بلومبرگ، شاخص تداول (بورس اوراق بهادار عربستان سعودی) ظهر دیروز به وقت محلی ۸/ ۰ درصد افت کرد. کاهش بعدی به افت شاخص بورس‌های دوبی مربوط می‌شود که رقم ۷/ ۰ درصد را ثبت کرد. دیروز نشست نفتی دوحه با یک ساعت تاخیر آغاز شد که گفته می‌شود تاخیر ایجاد شده به دلیل تغییراتی در برنامه این نشست بوده که عربستان درخواست کرده بود.

دست‌کم ۱۶ کشور تولیدکننده نفت که در حدود نیمی از تولید نفت جهان را بر عهده دارند، از جمله عربستان سعودی و روسیه، دیروز در پایتخت قطر گردهم آمدند تا موضوع فریز نفتی را با هدف افزایش قیمت‌ها به بحث گذارند. بازار دارایی‌های کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس به شدت به قیمت نفت پیوند خورده است، محصولی که بخش اعظم درآمدهای نفتی دولت‌های این کشورها را تشکیل می‌دهد.نبیل فرهت، یکی از سهامداران بورس الفجر در ابوظبی می‌گوید: «سرمایه‌گذاران نسبت به تغییر سیاست‌ها در این نشست احساس نگرانی می‌کنند. بسته به نتایج نشست دوحه ممکن است شاهد جهش قیمت‌‌ها در جهت منفی یا مثبت باشیم.»موتور اصلی افت سهام در عربستان، کاهش ارزش سهام بانک سعودی الفرنسی است که افتی ۹/ ۲ درصدی را تجربه کرد. این افت با وجود آن رقم خورد که این بانک گزارش ۷/ ۲ درصد افزایش سود در فصل نخست را منتشر کرد که با انتظارات تحلیلگران نیز منطبق بود.

دیروز حدود ۱۷۷ میلیون سهم در بورس سعودی مبادله شد که این مقدار ۲۴ درصد بیشتر از میانگین ۲۰ روز اخیر بود. افت ارزش سهام عربستان در شرایطی رقم خورده که شاهزاده محمد بن سلمان اعلام کرده است عربستان سعودی در ماه جاری از طرح جامع اقتصادی خود برای دوران پسانفتی پرده‌برداری خواهد کرد. گفته می‌شود این طرح قصد دارد تا شرکت آرامکو را از یک شرکت نفتی به یک مجتمع انرژی و صنعتی تبدیل کند و در عین حال در بخشی از آینده این شرکت، تبدیل آن به یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی پیش‌بینی شده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، دیروز ارزش سهام شرکت صنایع پایه عربستان، یکی از بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی جهان نیز ۷/ ۰ درصد کاهش یافت که البته علت اصلی آن آتش‌سوزی در یک کارخانه متعلق به یکی از واحدهای این شرکت بوده است. این آتش‌سوزی ۱۲ کشته و۱۱ مجروح نیز برجا گذاشت.