گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز هفته کاری خود را نظیر هفته پیش با استراحت گروه خودرویی شروع کرد.در بازار دیروز ثبت افزایش سرمایه ایران‌خودرو و قابل معامله شدن آن موجب افزایش حجم عرضه‌ها در این نماد شد. این شرایط به همراه سهام سایپا که این شرکت نیز در انتظار ثبت افزایش سرمایه است به تشکیل صف‌های فروش در بیشتر نمادهای این گروه منجر شد اما در ادامه بازار صف‌های فروش جمع‌آوری شد هر چند که دو نماد سایپا و زامیاد مجددا درگیر صف فروش باقی ماندند.در این شرایط نگاه معامله‌گران به روزهای آینده است جایی که بازار در انتظار خبرهایی در مورد خرید سهام خودروسازان داخلی توسط شرکای خارجی است. حداقل دو شایعه فروش سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های فیات و سیتروئن در بازار پخش شده است که هنوز منابع رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.در همین حال با پایان تعطیلات بازار در انتظار تحولات واقعی در اقتصاد است جایی که مجلس شورای اسلامی باید به لایحه بودجه پرداخته و مهم‌ترین‌ سند مالی دولت برای سال 95را با تاخیری جدی تعیین کند.در همین زمینه جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم بررسی لایحه بودجه سال 95 کشور، اظهار کرد: این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه جمع‌بندی شده و به احتمال زیاد سه‌شنبه هفته جاری در نشست علنی مجلس بررسی خواهد شد.در بازار دیروز در کنار بحث گروه خودرویی، در گروه پالایشگاهی نماد پالایشگاه بندر‌عباس پس از پیش‌بینی سود 150ریالی برای سال جاری بازگشایی شد که در بازگشایی پس از رشد اولیه در نهایت بدون تغییری خاص در قیمت پایانی 5 هزار و 512 ریال آرام گرفت.در گروه پتروشیمی دیروز بخش عمده رشد شاخص بازار ناشی از تاثیر نماد هلدینگ خلیج فارس بود که تاثیری 101واحدی داشت و تاثیر منفی کاهش گروه خودرویی را خنثی کرد.
دیروز در این گروه اعلام شد پس از بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی مسجدسلیمان، فاینانس ۹/ ۱میلیارد یورویی مجتمع در دست ساخت پتروشیمی بوشهر هم بازگشایی شد.به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا مستجاب الدعوه مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با بیان اینکه فاینانس ۹/ ۱ میلیارد یورویی این پروژه در دست ساخت پتروشیمی عملی شده و در حال استفاده است، گفت: زمان راه‌اندازی فاز نخست پروژه پایان سال ٩٥ تعیین شده است و بهره‌برداری از کل طرح نیز در سال ٩٧ امکان پذیر خواهد بود.طرح پتروشیمی بوشهر با ظرفیت سالانه سه میلیون تن محصول شامل واحدهای اتان، اتیلن، برش‌های سه کربنه، متانول، گوگرد، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی، اسید استیک خواهد بود.در گروه مخابرات، دولت با افزایش تعرفه خدمات تلفن ثابت برای شرکت‌های دارای مجوز PSTN به غیر از شرکت مخابرات ایران موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن ثابت مجاز به ارائه سرویس‌های تلفنی با قیمتی 20 درصد بالاتر از شرکت مخابرات ایران شدند و با مجوز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، می‌توانند تعرفه‌های تعیین شده پیشین را برای تلفن ثابت تا 20 درصد افزایش دهند. در حال حاضر به جز شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های ارتباطات جامع نوین، ارتباطات کوه نور، ایرافون و منتظران عدل گستر مجوز ارائه خدمات تلفن ثابت را دارند که با مصوبه کنونی دولت، قادر به افزایش نرخ خدمات خود خواهند بود.در گروه معدنی افزایش عرضه و کاهش مصرف سنگ‌آهن باعث شد تا دو هفته اخیر قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین نزولی باشد و هفته گذشته 5/ 3 دلار بر هر تن ارزان‌تر شود.به گزارش «ایفنا»، سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا در چین در حال حاضر 54 دلار هر تن سی اف آر است و روزهای اخیر خرید زیادی صورت نگرفته است.

آخرین موجودی سنگ‌آهن 45 بندر اصلی چین 1/ 3 میلیون تن بالا رفته 99 میلیون و 430 هزار تن ثبت شده است که از اواخر ژانویه تاکنون بالاترین رقم ثبت شده بوده است. البته برخی علت این افزایش موجودی را مشکل در بارگیری در بنادر در اواخر مارس به دلیل مه شدید در شاندونگ می‌دانستند. برخی دیگر رشد تقاضای سنگ‌آهن داخلی را نیز بی‌تاثیر ندیدند. در گروه سیمانی دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: در سفر اخیر لطفی، نایب رئیس انجمن به پاکستان با هیاتی از این کشور توافقاتی درخصوص صادرات سیمان به پاکستان صورت گرفته است که علاوه بر تامین سیمان پاکستان، بخشی دیگر از این محصول سوآپ و با مشارکت این کشور به مناطق دیگر صادر خواهد شد. عبدالرضا شیخان در ادامه افزود: مطرح شدن سوآپ و جا افتادن این نوع ابزارهای مالی در بازار بسیار برای این صنعت مفید واقع خواهد شد. ما در سال‌های گذشته تجربه بسیار خوبی از استفاده از سوآپ داشتیم، چرا که با اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، با کشور ترکیه وارد مذاکره شدیم تا از این طریق صادرات سیمان را به دیگر کشورها انجام دهیم. وی گفت: با توجه به نزدیک بودن شرکت سیمان سیستان و مجموعه بورسی سیمان خاش به مرز پاکستان و کاهش هزینه حمل بار، بدیهی است که از محصولات این دو شرکت، صادرات سیمان صورت گیرد.

وی در خاتمه افزود: از لحاظ گسترش بازارهای صادراتی سیمان، انتظار می‌رود صادرات این محصول در سال 95 بهتر از 94 باشد؛ چرا‌که با ایجاد صلح در سوریه بخشی از سیمان کشور عراق به سوریه صادر می‌شود و سیمان ایران می‌تواند جایگزین آن باشد، همچنین این مجموعه‌های سیمانی در حال به دست آوردن بازارهای جدیدی مثل تانزانیا فیلیپین و چند کشور دیگر نیز هستند. در گروه غذایی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی بهشهر با تقسیم سود 850 ریال سود نقدی به ازای هر سهم موافقت کرد. در گروه ساختمانی زمان جلسه هیات‌مدیره و افزایش سرمایه شرکت فرابورسی سرمایه‌گذاری مسکن تهران اعلام شد.این شرکت فرابورسی زمان جلسه هیات‌مدیره و افزایش سرمایه 20 درصدی را 24 فروردین تعیین کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با استراحت گروه خودرویی بود که در آن شاخص کل به مدد رشد نمادهای کشتیرانی و هلدینگ خلیج‌فارس با رشد 56واحدی معادل 07/ 0 درصد مواجه شد و در نهایت به 81 هزار و 537 واحد رسید.