سنا: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به‌عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار بازار سرمایه ایران به عضویت سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار درآمد. در پی اعلام سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) با عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در این نهاد بین‌المللی موافقت شده و ایران به‌طور رسمی به این سازمان پیوست. پس از تکمیل و ارسال گزارش‌های لازم برای عضویت در آیسکو از سوی سازمان بورس و بررسی‌های صورت گرفته، در نهایت با درخواست سازمان بورس جهت عضویت در تاریخ 10 فروردین 95 موافقت شد. همچنین رئیس این نهاد بین‌المللی در نامه‌ای رسمی ضمن اعلام موضوع از رئیس سازمان بورس دعوت کرد تا در نشست هیات‌رئیسه این سازمان به‌عنوان بخشی از گردهمایی سالانه اعضای آیسکو حضور یابد. یادآور می‌شود در پی طرح موضوع ضرورت پیوستن ایران به آیسکو در شورای عالی بورس، این شورا در مصوبه تاریخ 22 دی 1394 با عنایت به مفاد بند 21 ماده 7 و ماده 3 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1 آذر84 و ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین مصوب 25 آذر 88 مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با عضو شدن سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار و قبول شرایط عضویت، مقرر کرد سازمان نسبت به پیگیری تقاضای عضویت و ارائه اسناد، مدارک و اطلاعات لازم برای تسریع در عضویت اقدام و اسناد عضویت از جمله شامل MMOU را امضا کند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور عضو IOSCO هستند که بیش از ۹۵ درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی‌گیرد. نقش این سازمان، کمک به اعضا جهت ارتقای استانداردهای بهینه مقررات و ایفای نقش به‌عنوان مجمعی از نهادهای قانون‌گذار داخلی در همکاری با یکدیگر و سایر اعضای سازمان است. دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. در حال حاضر این سازمان ۲۰۷ عضو به شکل ۱۲۵ عضو اصلی، ۱۸ عضو پیوسته و ۶۴ عضو وابسته به دبیرکلی پل اندروز دارد. دو هدف مهم این سازمان بین‌المللی عبارتند از:

۱. ارتقای استانداردهای بهینه مقررات برای یک بازار کارآ و قانون مدار، تبادل اطلاعات با سایر بازارهای سرمایه و همکاری درخصوص مسائل فنی و عملیاتی،

۲. ترسیم استانداردها در راستای دادوستد سرمایه‌گذاری در سطح جهان و در بین بازارها و کشورها.

این سازمان کمیته‌های متفاوتی دارد که در طی سال و در مناطق مختلف نشست برقرار می‌کنند. این کمیته‌ها عبارتند از:

۱. کمیته اجرایی

۲. کمیته فنی

۳. کمیته رشد و بازارهای نوظهور

با عضویت سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار، موضوع بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران - یکی از اهداف تبیین شده و مهم سازمان بورس- سرعت و تسهیل بیشتری به خود می‌گیرد. برای مثال، یکی از مزیت‌های جانبی این موضوع این است که بورس‌های ایران (بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس) قادر خواهند بود که در فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) عضو شوند.

ترجمه متن نامه آیسکو که به امضای دبیرکل این نهاد رسیده است به شرح زیر است:

موضوع: عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار

جناب آقای دکتر فطانت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران

با خرسندی اعلام می‌کنم که هیات‌رئیسه سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار درخواست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را درخصوص عضویت این سازمان به‌عنوان عضو پیوسته پذیرفته است و این عضویت از ماه مارس ۲۰۱۶ قانونی است.

خرسندم تا به شما به‌عنوان یک عضو جدید خوش آمد بگویم. همچنین از شما دعوت می‌کنم تا در نشست هیات‌رئیسه که قرار است در ماه می‌ ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از گردهمایی سالانه آیسکو برگزار می‌شود، شرکت کنید. اگر سازمان بورس ایران مایل است تا عضو کمیته بازارهای نوظهور باشد، لطفا نامه ابراز علاقه‌مندی خود را به رئیس این کمیته نوشته و به آدرس ایمیل ایشان ارسال کنید. ما همچنین به سازمان بورس به‌عنوان عضوی از کمیته منطقه‌ای آفریقا - خاورمیانه خوشامد می‌گوییم. از این رو از جنابعالی دعوت می‌کنیم تا در گردهمایی هیات‌رئیسه آیسکو در شهر لیما (پایتخت پرو) شرکت کنید. در پایان یادآور می‌شود به‌منظور دسترسی به بخش اعضای سایت این سازمان در بخش «ویژه اعضا» قسمت سازمان بورس ایران را ایجاد کنید. مایه خوشوقتی است که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر اینجانب را مطلع فرمایید. ما خیلی خوشحال هستیم که شما عضو آیسکو شده‌اید.

با کمال احترام - پل اندروز - دبیرکل آیسکو