گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز توانست با ثبت رشد 870واحدی معادل 1/ 1 درصد به رقم 80هزار و 236واحدی برسد. نماگر بازار سهام دیروز در شروع معاملات شاهد رشد چشمگیری بود. این جهش به دنبال صف خرید در نمادهای بزرگ بازار نظیر فولاد مبارکه و رشد قیمت نمادهای مخابرات و همراه صورت گرفت. در جریان معاملات دیروز با توجه به اینکه تنها سه روز کاری به پایان سال باقی بود، بازار همچون روز شنبه با افزایش تقاضا در سایه افت چشمگیر عرضه مواجه شد. در این شرایط بازار سهام توانست در اکثر نمادها رشد قیمتی را تجربه کند. در همین حال دیروز دو نماد خودرویی ایران خودرو و گروه بهمن نیز بازگشایی شدند که هر دو نماد صف خرید قابل ملاحظه از سوی بازار را تجربه کردند. این شرایط موجب شد بازار بیش از پیش به شروع یک سال خوب پس از تعطیلات نوروز امیدوار باشد. در بازار دیروز در گروه خودرویی مدیرعامل ایران خودرو با اعلام برنامه افزایش سرمایه در سال آینده گفت: توافق نامه فعلی با بنز نیمه اول سال آینده عملی به نظر می‌رسد. هاشم یکه‌زارع اظهار کرد: هم‌اکنون رنو با شرکت دیگری در حال مذاکره است. پس از پایان مذاکرات آنها، ایران خودرو با رویکرد و استراتژی مشخص با آنها مذاکره خواهد کرد که در صورت توافق، از تولیدات مشترک با رنو نیز در سبد محصولات ایران خودرو استفاده خواهیم کرد. وی به همکاری با شرکت‌های ژاپنی نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته با شرکت سوزوکی فقط روی محصول ویتارا همکاری داشته‌ایم اما قصد داریم تولید محصولات دیگری از این خودروساز مانند سوئیفت، ویتارای جدید و سیاز را نیز به انجام برسانیم.
وی به مباحث مالی شرکت ایران خودرو نیز اشاره کرد و افزود: سرمایه شرکت دو سال پیش حدود ۹۰۰میلیارد تومان بود اما امروز به ۱۵۳۰میلیارد تومان رسیده که سال آینده با تجدیدنظرهای ساختاری مالی بیشتر هم خواهد شد. انتظار می‌رود در چند روز آینده نمادهای دیگر گروه خودرویی نظیر زامیاد و سرمایه‌گذاری سایپا که اینک متوقف هستند، بازگشایی شوند. در بازار دیروز در گروه برقی عرضه اولیه نیروگاه دماوند صورت گرفت و ۳۲ میلیون سهم معادل ۷ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند عرضه شد و در نهایت هر سهم آن۷۴۰۰ تومان قیمت خورد. این عرضه در شرایطی صورت گرفت که بانک دی مالک این نیروگاه اخیرا بلوک مدیریتی این نیروگاه را به نرخ هر سهم ۷هزار و ۵۰۰تومان خریداری کرده بود. وضعیت بانک دی پس از خرید این نیروگاه و موضوع به صرفه بودن یا نبودن این مالکیت دیروز موضوع بحث انگیز فعالان تالار شیشه‌ای بود. دیروز در گروه فلزی اکثر نمادها با رشد قیمتی مواجه شدند. در کنار فولاد‌سازان تولید‌کنندگان سرب و روی نیز شرایط مطلوبی را تجربه کردند. در اصفهان دیروز ذوب آهن شاهد برگزاری مجمع برای افزایش سرمایه ۱۳۰درصدی بود که با سخنان مدیران ذوب مبنی بر اینکه احتمال دارد در سال آینده افزایش سرمایه بیشتری پس از حل مشکل مالکیت زمین‌های شرکت از محل تجدید ارزیابی صورت گیرد، این مجمع بدون نتیجه‌گیری به‌پایان رسید.

در گروه برقی شرکت کابل البرز با برداشتن یک گام تازه به منظور عملیاتی کردن برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی با رشد قیمت سهام در معاملات روز جاری مواجه شد. به دنبال اعلام برنامه هیات مدیره شرکت کابل البرز برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی، اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌ مدیره درخصوص افزایش سرمایه آماده و سهام این شرکت در روز جاری با صف خرید روبه‌رو‌ شد. در گروه فلزی دیروز بازار همچنان با خبرهای عجیب ابطال نتایج مجمع سال ۹۳شرکت آلومینیوم ایران مواجه بود. شرکت آلومینیوم ایران در اقدامی بی سابقه و با انتشار یک آگهی سهامداران خود را جهت برگزاری مجدد مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام جهت تصویب صورت‌های مالی سال ۱۳۹۳ و استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی و سایر موارد دعوت کرد. این آگهی در حالی برای تاریخ ۲۴ اسفند ۹۴ روی سامانه کدال نشست که شرکت مذکور پیش از این و در تاریخ ۲۹ تیر ماه سال جاری این جلسه را برگزار کرده بود و با تصویب صورت‌های مالی سالانه سال مالی قبل، تقسیم ۱۲۰ تومان سود نقدی برای سهامداران و نیز پاداش ۷۳۰ میلیون تومانی را برای هیات مدیره خود به تصویب رسانده بود. با این وجود و در کمال ناباوری اعضای هیات مدیره جدید که در تاریخ ۱۷مرداد ماه جاری و به استناد مصوبه مجمع ۸ تیرماه سال جاری انتخاب و معرفی شدند، با انتشار اطلاعیه‌ای جدید از قبول نداشتن مصوبات هیات مدیره قبلی و امتناع از پرداخت سود ۱۲۰ تومانی مصوب مجمع عادی سالانه خبر دادند. حال آنکه حدود هشت ماه از برگزاری این جلسه می‌گذرد، اقدام مدیران «فایرا» شگفتی ساز شده است. در گروه پتروشیمی دیروز اوراق سلف اوره پتروشیمی پردیس در بورس کالا به فروش رسید. این ۱۵۰میلیارد تومان اوراق در کمتر از یک دقیقه به‌فروش رسید. در همین رابطه همچنین علی سنگینیان مدیرعامل تامین سرمایه امین بازار‌گردان اوراق گفت: سود این اوراق ۲۲ درصد روز‌شمار و بازدهی اوراق در سررسید ۲۳ تا ۲۴ درصد خواهد بود.

در پایان دوره، خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت، برای فروش تبعی یا خرید تبعی اقدام کند. این اوراق را کارگزاری بانک آینده به فروش رساند. در گروه غذایی شرکت قند تربت جام برنامه افزایش سرمایه سنگین ۱۱۰۰ درصدی از یک محل جذاب را اعلام کرد. پیشنهاد جدید هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه سنگین و قابل توجه ۱۱۰۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اظهارنظر حسابرس قانونی در این باره خبر داد. این درحالی است که این شرکت پیش از این نیز (۲۷ مهر ۹۴) از برنامه افزایش سرمایه ۱۱۰۷ درصدی خبر داده بود. بر اساس گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه، «قجام» در نظر دارد سرمایه اسمی را با ۶/ ۲۸ میلیارد تومان افزایش از ۶/ ۲ میلیارد تومان فعلی به ۲/ ۳۱ میلیارد تومان برساند. براساس مصوبه هیات مدیره در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۴، تامین مالی شرکت قند تربت جام از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور بهره مندی از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه و برون رفت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و بهبود صورت‌ها و نسبت‌های مالی شرکت صورت خواهد گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به رقم ۴۸۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۸۳میلیارد تومان رسید.