فرابورس: معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس با اشاره به آمار درج شرکت‌ها در فرابورس طی سال جاری، گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد 25 شرکت در فرابورس ایران درج شده که از میان آنها 6 شرکت در بازار اول و 19 شرکت در بازار دوم بوده‌اند. سیدمهدی علم‌الهدی در ادامه گفت: به تازگی دو شرکت ریل پرداز سیر و شرکت تولید نیروی برق صبا به ترتیب در گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» پس از کسب کلیه شرایط پذیرش، در تاریخ‌های 19 و 22 اسفندماه در بازار دوم درج شده‌اند. علم الهدی در ادامه با اشاره به ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و هدف فرابورس در پذیرش این شرکت‌ها به منظور تامین مالی بنگاه‌ها، اظهار کرد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به واسطه پتانسیل‌های بی‌شمار موجود در صنعت گردشگری و نقش انکارناپذیر آن در اشتغال‌زایی توجه ویژه‌ای به رشد و توسعه این صنعت شده است. در واقع یکی از راه‌های کاهش اتکای بودجه به نفت نیز در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با رشد هر چه بیشتر این صنعت به خوبی امکان‌پذیر است.

از این رو با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین‌ رسالت‌های فرابورس تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی فعال در بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت گردشگری برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی است، با پذیرش چنین شرکت‌هایی مانند هتل‌ها، سعی می‌کنیم تامین مالی این صنعت را از طریق بازار سرمایه تسهیل‌ کنیم. وی با بیان اینکه علاوه بر این صنعت سعی داریم دایره تامین مالی خود را به دیگر شرکت‌ها و صنایع موجود در کشور نیز گسترش دهیم، افزود: با توجه به محدود بودن منابع مالی دولت، بانک‌ها و سرمایه‌بخش خصوصی برای تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی، بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی به شمار می‌رود که با ورود شرکت‌ها به این بازار، این مهم به خوبی قابل دستیابی است.

به گفته علم‌الهدی به این منظور شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان نیز در فرابورس ایران پذیرش شده تا به این ترتیب زنجیره تامین مالی این صنعت از طریق بازار سرمایه تکمیل‌تر شود. علم‌الهدی آماری نیز درخصوص پذیرش سال جاری شرکت‌ها در فرابورس ارائه کرد و توضیح داد: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون، بالغ بر ۲۴ شرکت‌ در صنایع مختلف در فرابورس پذیرش شده که از میان آنها شرکت‌ داروسازی سبحان انکولوژی پس از درج نماد آن در بازار دوم، هفته گذشته عرضه اولیه شد. همچنین برنامه داریم شرکت‌های دیگری را که طی امسال پذیرش و بعد از احراز شرایط لازم، نماد آنها در بازارهای اول یا دوم درج شده‌اند، بنا به شرایط بازار برای نخستین بار عرضه کنیم.