گروه بورس- هدیه لطفی: شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته با افزایش 61 واحدی مواجه و در نهایت در محدوده 78 هزار و 200 واحد متوقف شد و به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای زمستان تا‌کنون به بیش از 27 درصد رسید. شاخص کل بورس روز گذشته را با موج صعودی پرشتاب آغاز و حتی تا نیمه کانال 78 هزار واحدی نیز پیشروی کرد اما این روند تداوم چندانی نداشت و در نهایت روندی کاهشی را در پیش گرفت که ماحصل آن رشد 08/ 0 درصدی شاخص کل بود که در این راستا نمادهای مخابرات و پتروشیمی جم بیشترین نقش را در کاهش روند صعودی بازار داشتند. این در حالی است که فولادی‌ها و معدنی‌ها نه تنها با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند بلکه بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر اصلی بازار داشتند که در راس آنها فولاد مبارکه، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و چادرملو قرار داشتند.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت جهانی نفت و تاثیر این موضوع بر رشد نرخ کالاهای جهانی بی‌تاثیر نبوده است؛ این روزها قیمت جهانی نفت برنت به محدوده ۴۰ دلار بازگشته و از سوی دیگر نفت آمریکا نیز در یک ماهه اخیر ۲۰درصد رشد قیمتی را تجربه کرده که این مساله نه تنها امیدها را برای نجات بازار نفت و پتروشیمی افزایش داده بلکه به ایجاد خوش‌بینی به رشد قیمت نفت و فاصله گرفتن از کف قیمتی (۲۶دلار) دامن زده که بر این اساس احتمال رسیدن به قیمت‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

از طرفی دیگر قیمت جهانی سنگ آهن نیز با جهش قابل توجهی روبه‌رو‌ شده که این دو عامل می‌تواند به نفع گروه‌های متاثر از قیمت‌های جهانی ختم شود. تاثیر این امر را می‌توان در بازار دیروز و معاملات مثبت گروه‌های معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی مشاهده کرد که انتظار می‌رود این صنایع در بازار امروز نیز با استقبال روبه‌رو‌ شوند. اما در این میان نکته بسیار مهم تداوم روند افزایش نرخ نفت و قیمت‌های جهانی است که هر چند در کوتاه مدت می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد اما در صورت ادامه این روند در بلند‌مدت می‌توان به بهبود بودجه سال ۹۵شرکت‌های وابسته به این موضوع، امید بیشتری داشت. رصد بازار در روز گذشته نشان از صدرنشینی خودرویی‌ها و همچنین گروه‌های بانکی‌ و محصولات فلزی دارد که این صنایع در بازار دیروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات روبه‌رو‌ شدند به‌طوری که گروه خودرو شاهد جابه‌جا‌یی بیش از ۶۱۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال بود که بیشترین سهم این رقم در اختیار معاملات ایران‌خودرو قرار داشت.

نماد دیگر لیدر این گروه یعنی سایپا همچنان متوقف است که انتظار می‌رود پس از برگزاری مجمع درخصوص افزایش سرمایه در هفته آینده بازگشایی شود، روز گذشته ۶/ ۱۰۲میلیون سهم «خودرو» به ارزش ۴۲۹ میلیارد ریال مبادله شد. بدین ترتیب نماد مزبور بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد. همچنین ۸۰ میلیون سهم ایران خودرو نیز به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد. افزون بر این دیگر نمادهای خودرویی از جمله ایران‌خودرو دیزل، پارس خودرو و سرمایه‌گذاری رنا نیز با معاملات چشمگیری روبه‌رو‌ شدند.