گروه بورس- هدیه لطفی: جو مثبت حاکم بر بورس تهران که در جریان روز گذشته با ثبت بازدهی 5/ 0 درصدی همراه بود به عبور از کانال مقاومتی 78 هزار واحدی انجامید که این رشد با تغییرات مثبت در شاخص بیشتر صنایع فعال در بورس دنبال شد؛ در این روز از 37 صنعت بورسی، 23 صنعت با بازدهی مثبت، 10صنعت با بازدهی منفی و 4 صنعت نیز بدون تغییر به کار خود پایان دادند.

در جریان روز گذشته گروه استخراج سایر معادن با ثبت بازدهی ۸/ ۴ درصدی به‌عنوان برترین صنعت شناخته شد؛ این صنعت در بازدهی‌های بلند‌مدت نیز شرایط مطلوبی را به ثبت رسانده به‌طوری‌که شاخص آن در ۷روز اخیر بازدهی ۳/ ۱۶ درصدی و از ابتدای سال نیز سود ۳/ ۱۱۱ درصدی را به نمایش گذاشته است. در ادامه گروه فرآورده‌های نفتی نیز با اختلاف اندکی از این صنعت و کسب بازدهی ۱۴/ ۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت، گروه محصولات فلزی و انبوه‌سازی با کسب بازدهی روزانه بیش از ۲ درصدی، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. بر‌اساس این گزارش روز گذشته ۴ صنعت از جمله سایر محصولات کانی غیرفلزی، دباغی، محصولات چوبی و ابزار پزشکی بدون تغییر نسبت به روز قبل بودند این در حالی است که ابزار پزشکی به‌عنوان برترین صنعت از اول سال تا کنون شناخته شده که بازدهی ۸/ ۱۵۳ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. اما روز گذشته ۱۰ صنعت با بازدهی منفی به کار خود پایان دادند که این تغییرات در محدوده ۰۲/ ۰ درصدی تا ۲۴/ ۱ درصدی در نوسان بود به‌طوری‌که استخراج زغال‌سنگ به‌عنوان ضعیف‌ترین صنعت دیروز شناخته شد؛ حمل و نقل، مخابرات، زراعت و خدمات وابسته، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج نفت و گاز نیز از دیگر صنایع منفی در بازار دیروز بودند.


نوسانات مثبت در گروه رایانه

دیروز، شاخص گروه رایانه با رشد 33/ 0 درصدی مواجه شد، این در حالی است که بررسی روند این گروه در بازه‌های بلندمدت نشان از رشد‌های بیشتری دارد به‌طوری‌که این گروه از ابتدای سال تا کنون توانسته بازدهی 8/ 97 درصدی را به ثبت رساند. بررسی این گروه در روز گذشته نشان از افزایش قیمت در اکثر نمادها دارد، به‌طوری‌که «مداران»، «رتاپ»، «مرقام»، «رکیش» با نوسان مثبت قیمتی به کار خود پایان دادند و تنها نماد نزولی این گروه «رانفور» بود که به دلیل وزن بالای این نماد در گروه رایانه‌ای، شاخص این گروه نتوانست رشد بالاتری را تجربه کند و به این ترتیب «رتاپ» با معامله بیش از 3میلیون سهم به ارزش 3/ 16میلیارد ریال بیشترین معاملات این گروه را به‌خود اختصاص داد. در این راستا مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار معتقد است: از آنجا که عمده وزن صنعت «رایانه» بر دوش نماد «رانفور» است و این نماد نیز به دلیل برخورداری از سهام شناور آزاد اندک و همچنین وضعیت سودسازی مساعد و از سوی دیگر انحصار در نوع فعالیت با رشد درآمدها مواجه شد و همواره روندی صعودی داشته، بالطبع تاثیر مثبتی بر روند حرکتی گروه می‌گذارد. وی ادامه داد: همچنین این گروه به دلیل عدم تاثیر از نرخ‌های جهانی و وابسته نبودن به تغییرات نرخ ارز، با ریسک پایینی مواجه است و چون به تحریم‌ها نیز مرتبط نبوده از چند سال گذشته روندی صعودی داشته است.

منتظری وزن دیگر این گروه را بر عهده نمادهایی که فعالیت آنها عمدتا کارتخوان بوده دانست و گفت: فعالیت بخش دیگری از نمادهای این گروه از جمله« رتاپ» و «رکیش» عمدتا از نوع پوز و کارتخوان بوده که سال گذشته بنا به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر قطع کارمزد، بخشی از درآمد آنها حذف شد که این روند تا دی ماه امسال ادامه داشت که مجدد با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه کارمزد هر دستگاه پوز توسط بانک عامل پرداخت شود، این ردیف درآمد به شرکت‌ها بازگشت که به این ترتیب دو شرکت مزبور به تعدیل مثبت از این ناحیه پرداختند. وی ادامه داد: دیگر نمادهای این گروه نیز از جمله«مداران» از نوع پیمانکاری بوده که سابقه آن نشان از رشد سودآوری مداوم دارد.


امیدواری به سودآوری بیشتر «دارویی‌ها»

روز گذشته، شاخص گروه دارویی با رشد اندک ۱۲/ ۰ درصدی مواجه شد. شاخص این گروه در تغییرات از ابتدای سال و همچنین هفت روز معاملاتی اخیر به ترتیب افزایش ۶۴ و ۶/ ۰ درصدی را داشته است. در میان نمادهای این گروه داروسازی فارابی با افزایش ۸/ ۴ درصدی قیمت بیشترین رشد روزانه را تجربه کرد، این در حالی است که «ددام» بیشترین افت روزانه را به خود اختصاص داد. بیشترین فعالیت سهامداران را نیز در نماد «تیپیکو» شاهد بودیم، این نماد با مبادله حدود ۷۳۰هزار سهم به ارزش ۵میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات را در این گروه در اختیار داشت. همچنین روز گذشته ۱/ ۵ میلیون سهم تیپیکو به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد.

اما اخبار مثبتی درخصوص گشایش روابط‌ جدید با دیگر کشورها در زمینه همکاری‌های دارویی بیشتر به گوش می‌رسد و از آنجا که شرکت‌های داروسازی ایران علاقه‌مند به حضور گسترده در بازارهای جهانی و صادرات محصولات خود هستند، می‌توان تاثیر مثبت این موضوع را بر آینده این صنعت متصور بود؛ به‌طوری‌که در هفته گذشته در جریان دیدار وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر بهداشت روسیه سه تفاهمنامه همکاری دارویی میان شرکت‌های خصوصی دو کشور امضا شد؛ دو طرف در مورد راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه سلامت، فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی مذاکره کردند؛ در این دیدار کار‌گروه مشترک وزارت بهداشت ایران و روسیه برای اجرای تفاهمات دارویی بین دو طرف تشکیل شد.

این در حالی است که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز تاکید کرده اولویت در تسهیل صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است که در مذاکرات نیز توجه جدی به آن شده و هدف اصلی رسیدن به تراز مثبت تجاری درحوزه داروسازی است. دکتردیناروند با تاکید به رفع تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: در مذاکره با کشور روسیه اولویت ما این است که به بازار دارویی روسیه که ۱۰ میلیارد دلار واردات دارویی دارد، ورود کنیم.


روند آرام «شیمیایی‌ها»

شاخص صنعت پتروشیمی روز گذشته با رشد ۱۲/ ۰ درصدی مواجه شد و این در حالی است که به‌رغم کاهش ۹/ ۰ درصد شاخص این گروه در بازه هفتگی، همچنان بازدهی از ابتدای سال ۹/ ۲۷ درصدی در کارنامه این گروه مشاهده می‌شود. در این گروه صنایع شیمیایی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و نوسان ۷/ ۹ درصدی را تجربه کرد، در ادامه نمادهای «شگل» و «شفارس» بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند. بررسی حجم معاملات در این گروه نیز نشان از برتری نماد «پارسان» با معامله ۸/ ۱۱ میلیون سهم دارد که این معاملات پرحجم به ارزشی معادل ۳/ ۳۱ میلیارد ریال ختم شد. در میان نمادهای نزولی نیز «شپلی» بیشترین افت روزانه را در محدوده ۵ درصدی تجربه کرد.


برآیند صفر در «کانی غیرفلزی»

روز گذشته، شاخص گروه کانی غیرفلزی با ثبت تغییرات صفر در کارنامه خود، روزی خنثی را شاهد بود. این در حالی است که با وجود تغییر مزبور، شاخص این گروه همچنان با افزایش ۶/ ۲۷ درصدی از ابتدای سال مواجه است. در میان نمادهای این گروه «کرازی» بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد و به‌همراه «کپشیر» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند. بیشترین حجم معاملات این گروه نیز در اختیار نماد «کاذر» با جابه‌جا‌یی بیش از ۴میلیون سهم به ارزش ۷میلیارد ریال تعلق داشت.


تحرکات اندک در «غذایی‌ها»

گروه محصولات غذایی روز گذشته با نوسان اندک اما منفی ۰۵/ ۰ درصدی شاخص مواجه شد؛ در میان نمادهای زیرمجموعه این گروه «غمهرا» بیشترین رشد روزانه را تجربه کرد و این در حالی است که بیشترین افت روزانه به نماد «غپاک» با کاهش ۲۴/ ۲ درصدی تعلق گرفت. در این گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه نیز در اختیار نماد توسعه صنایع بهشهر با جابه‌جا‌یی ۳/ ۱۳ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۳۱ میلیارد ریال بود.

فجر: جلسه مجمع عمومی عادی به‌طور‌ فوق‌العاده این شرکت در ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 16/ 12/ 1394 درمحل تهران، خیابان فاطمی، نبش خیابان حجاب، سالن اجتماعات هتل لاله برگزار می‌شود، دستور جلسه، انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره است.