گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد رشد ۱۵/ ۰ درصدی شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد روند رشد شاخص بودند که انتشار شایعه تغییر مدیرعامل شرکت سایپا بازار را با شوک مواجه ساخته این امر که دوهفته پیش نیز با انتشار شایعه تغییر رئیس سازمان بورس در بازار رخ داده بود موجب شد تا برای ساعاتی بازار با ابهام و نگرانی مواجه شود.اما با تکذیب این شایعه رفته‌رفته بازار به مدار عادی فعالیت خود بازگشت.

با رخداد مساله دیروز لزوم انتخاب سخنگو برای شرکت‌های بزرگ بورسی باردیگر در بازار به چشم می‌خورد با گسترش شبکه‌های اجتماعی و سرعت انتشار شایعات با انتخاب سخنگو برای شرکت‌های بزرگ می‌توان از بروز مشکلات برای بازار جلوگیری کرد. چرا‌که در بازار دیروز همانند شایعات گذشته مشخص نبود چه کسی باید به این شایعه پاسخ دهد، هر چند روابط عمومی سایپا در خبری موضوع را در میانه بازار تکذیب کرد، اما بدیهی است که در صورت وجود یک سخنگوی رسمی سرعت این تکذیب و خلاصی بازار از تبعات این شایعه بیشتر می‌شد. در همین حال با توجه به وضعیت انتشار شایعات در بازار تقویت کانال‌های رسمی انتشار اخبار در بازار نیز اجباری به نظر می‌رسد. در تحولات بازار دیروز در زیان هر سهم سایپا آذین که برنامه افزایش سرمایه سنگین یک هزار و ۲۲۵ درصدی دارد، در اولین پیش‌بینی درآمد سال مالی آینده به‌طور قابل توجهی کم شده است. «خاذین» ۱۰ میلیارد تومانی برای سال مالی اسفند جاری برای هر سهم ۱۷۹۵ ریال زیان پیش‌بینی کرده اما برای سال مالی آینده این متغیر مهم را ۱۹۱ ریال در نظر گرفته است.

براساس این گزارش، هیات مدیره «خاذین» در جلسه ۲۰ بهمن تصویب کرد سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی کنونی از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ۵/ ۱۳۲ میلیارد تومان برسد. گزارش توجیهی این تامین مالی سنگین هم برای حسابرس ارسال شده تا بعد از تایید، برای اخذ مجوز به سازمان بورس ارسال شود. در گروه تصفیه نفت دیروز انتشار شایعاتی در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های پالایشگاهی از محل تجدید ارزیابی موجب بروز صف خرید در نمادهای این گروه شد. در گروه بانکی، شرکت اعتباری کوثر مرکزی در اولین پیش‌بینی برای سال مالی آینده، سود هر سهم را با ۴۶ درصد افزایش نسبت به آخرین رقم اعلام کرد. این موسسه سود آینده را ۲۰۰ ریال پیش‌بینی کرده که نسبت به سود ۱۳۷ ریال سال مالی جاری، حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.