ثبات آیفکس در روز اصلاح تپیکس
گروه بورس: در شرایطی که بورس تهران برای دومین روز پیاپی با افت بیش از 300 واحدی مواجه شد، فرابورس مسیر متفاوتی را انتخاب کرد. اگرچه شاخص فرابورس تا ساعت 10صبح دیروز سیر نزولی داشت و تا 811 واحد نیز افت کرد، اما در ادامه با تاثیرگذاری نمادهای بزرگ این شاخص به سطح اولیه روز پیش رسید و در عدد 7/ 818 واحد ایستاد. در پایان معاملات روز گذشته، معامله‌گران نزدیک به 398 میلیون اوراق بهادار در بازارهای فرابورس داد‌و‌ستد کردند.

معاملات دیروز فرابورس با خرید و فروش ۳۹۷ میلیون و ۳۰هزار ورقه بهادار در ۲۹ هزار و ۵۶۴ نوبت به ارزش یک هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال به اتمام رسید. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس در اختیار نماد شرکت‌های فولاد هرمزگان (هرمز)، پالایش نفت تهران (شتران)، گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان (پترول) و ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) بود که هر یک به ترتیب شاخص فرابورس را ۵/ ۱، ۲۴/ ۱، ۹۱/ ۰ و ۸۵/ ۰ ارتقا دادند. در طرف دیگر نمادهای میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) و دی (بانک دی) بیشترین تاثیر منفی را روی این نماگر گذاشتند و جمعا شاخص را ۲۶/ ۲واحد تنزل دادند.

همچنین ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) با داد‌و‌ستد ۳۸ میلیون و ۳۱۰ هزار سهم به میزان ۱۳۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام را به نام خود ثبت کرد. سهام بیمه نوین در کنار کیمیای زنجان و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های فن آوا، روان فن‌آور و بیمه سامان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو‌ شد.

نمادهای ذوب، دی، شتران و پترول بیشترین توجهات بازار را به خود اختصاص دادند و پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته فرابورس قلمداد شدند. نکته قابل توجه معاملات روز گذشته در فرابورس برگشت قیمت نماد ذوب از محدوده‌های منفی کامل تا صف خرید بود. این سهم که چند ماهی با خبر افزایش سرمایه خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است روز گذشته نیز پس از انتشار مصاحبه مدیرانش درباره افزایش سرمایه دوباره تشکیل صف خرید داد. تغییر قیمت از منفی تا مثبت برای نمادهای افرا، تسه خرداد ۹۴، شراز و شتران نیز محسوس بود. در طرف دیگر نمادهای زاگرس، اتکای، مارون، دتولید و کاسپین نیز طی معاملات روز گذشته از مثبت به منفی تغییر جهت دادند. رتبه دوم نمادهای پربیننده به نماد دی (بانک دی) اختصاص یافت. این شرکت نیز در ماه‌های اخیر با یکی از دارایی‌ها خود (نیروگاه دماوند) حاشیه‌ساز شده و به یکی از پربیننده‌ترین نمادهای فرابورس بدل شده است. در بازار اول ۷۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۱۴۹میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال داد‌و‌ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد بیمه اتکایی ایرانیان رخ داد. در بازار دوم نیز ۱۹۲ میلیون و ۹۵۰ هزار اوراق بهادار به ارزش ۵۳۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال خرید و فروش شد و ذوب‌آهن اصفهان رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود.

همچنین بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با خرید و فروش ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار سهم اختصاص یافت. بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به داد‌و‌ستد ۲۴۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۵۲» بود و در مجموع ۴۴۳میلیارد ریال داد و ستد در بازار اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته ثبت شد. طی معاملات روز گذشته تمامی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن کاهش قیمت را تجربه کردند و هر برگه از این اوراق در محدوده ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار ریال معامله شد. بیشترین افت قیمت هم به میزان ۳/ ۳ درصد در نماد خرداد ۹۴ رخ داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، توکا رنگ فولاد سپاهان، پتروشیمی مارون و افرا نت پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شدند. همچنین با توجه به اتمام پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده شرکت‌های بیمه سرمد و پاسارگاد، نماد این دو شرکت متوقف شد.