گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران طلایی‌ترین ماه سال 94خود را با ثبت 17درصد رشد شاخص به پایان رساند. در بهمن‌ماه بورس اوراق بهادار از هر نظر رکورد شکن ظاهر شد به گونه‌ای که شاخص با 11هزار و 326واحد رشد به رقم 77هزار و 888واحد رسید.این رشد در شرایطی حاصل شد که کمتر کسی انتظار چنین رشدی را داشت اما حضور نقدینگی در بازار و کاهش فروش‌های حقوقی‌های بازار موجب شد تا بازار با جهش قیمت‌ها مواجه شود. در این شرایط بازار در حالی وارد اسفند ماه می‌شود که با شرایطی خاص مواجه است از یکسو به صورت سنتی اسفند ماه به‌دلیل درگیری معامله‌گران حقوقی و حقیقی بازار با نیازهای نقدی شب عید با ضعف سنتی همراه است در این میان اعلام پیش‌بینی سود سال آینده و همچنین برگزاری انتخابات مسائل دیگری هستند که در اسفندماه بازار با آن روبه‌رو است. در این شرایط کارشناسان بازار در انتظار روند فعالیت‌های بازار در اسفندماه هستند تا دریابند آیا بازار می‌تواند در حد و حدود بهمن‌ماه ظاهر شود یا خیر؟

در بازار سهام در کنار مسائل سیاسی و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان معامله‌گران شاهد تحولات مهم دیگری هم هستند که در این بخش برنامه وزارت اقتصاد برای کاهش سود بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با اعلام کاهش ۲درصدی سود بانکی از ابتدای اسفند ماه شرایط اقتصاد کشور، رفته رفته از حالت‌های اضطراری گذشته دور شده و وارد دوره‌ای از ثبات و تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی می‌شود. در تحولات اقتصادی بین‌المللی نشست چهارجانبه تهران در مورد بازار نفت اندکی بهای این ماده را افزایش داده است. بهای هر بشکه نفت برنت به ۵/ ۳۴ دلار و نفت وست تگزاس به ۳۱ دلار رسیده است.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که درآن شاخص کل توانست با رشد نزدیک به یک درصدی بازدهی خوبی را برای معامله گران به همراه آورد. در بازار روز چهارشنبه روند انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌های بورسی به شدت ادامه داشت و تا روز جمعه ده‌ها گزارش از جمله گزارش‌های شرکت‌های خودرویی و بانکی راهی تابلو شدند. هر چند اکثر این گزارش‌ها، محافظه‌کارانه ارائه شده‌اند اما روند مثبتی را در خود دارند که می‌تواند حکایت از بهبود شرایط اقتصاد کشور در سال 95داشته باشد.در آخرین گزارش‌های منتشره سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با 16درصد کاهش سود 86ریال، لیزینگ ایران با 92درصد رشد 296ریال، گل گهر با 29درصد کاهش 150ریال، ملی مس و بالاس با 19درصد رشد به ترتیب 168 و 938ریال، بالک دارو با 4درصد رشد 770ریال، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با 46درصد کاهش 134ریال، پارس توشه با 5درصد رشد 708ریال ، کارخانجات داروپخش با 15درصد رشد 1086ریال، خودرو با 6درصد رشد 56ریال، سرمایه‌گذاری سایپا با 46درصد رشد 95ریال و رایان سایپا 479ریال سود برای سال آینده خود اعلام کرده‌اند.